En idé som kanske kan generera lite cash till Pellesoft : Vill se Per Hultqvist i cheerleadingdräkt viftandes med pompoms. ;o) Tro mig, det vill du inte...det finns ett skäl till att jag inte lagt upp en bild på mig själv på min communitysida :-) På tal om cash. Vad är anledningen till frågan på förstasidan? Inte ska väl pelle gå och ta betalt för sidan, då kommer nog en del försvinna. 100 kr/år är iofs inte så mycket, men tro inte att alla är lika hängivna. Trots att det finns många trevliga personer på pellesoft så är jag här bara av den anledningen att man kan få svar på programmeringsfrågor/datorfrågor och för att det är gratis. Jag tror de flesta (utom möjligen några) kan hålla med om att det finns mycket annat att satsa på än pellesoft, och jag tycker det räcker gott med bonusmedlemskap. Som ni ser är jag en icke-bonusmedlem, och det tänker jag fortsätta med. Tanken med pellesoft är väl att alla kanske kan ge "sitt expertutlåtande" och därför tycker jag dt är en ganska korkad idé eftersom de på något sätt förstör grundtanken med pellesoft. Det är iaf min åsikt! Håller även med Jörgen delvis.. vi som inte är så hängivna men som dock besöker sidan kanske 2 gånger i månaden kanske även fast summan är ganska obefintligt vill punga ut me 100 kr per år. speciellt vi som ännu inte har någon egen inkomst! Hej, detta skriver jag som privatperson, inte som ägare av pellesoft... Väldigt, väldigt bra skrivit (förstår antalet omskriviningar :) Du siktar väl inte på att bli jurist väl?) Om jag inte minns fel så får Pelle bara ut 30 kr av dom 100 kr som bm:arna skickar in. Hjorten, runt 40 är det nog. Det skall bort skatt och sociala avgifter på detta också. Aha, det där med 40 kr visste jag inte... :/ Jag tror att det där om att 11000 pers inte har lämnat in nån fil, tips eller dylikt osv. är för att folk ser internet som ett medium som ska vara gratis! nu på senare tid så har dock många företag och internetsidor funnit att det inte går att driva något gratis! speciellt med minskade reklamintäkter.. därför tror jag att BMarna kommer öka i takt med att folk kan ta till sig att allting kostar även på nätet. Jag håller faktiskt med där, tidningar börjar ju nu ta ut prenumerations-avgifter även online och det kommer nog sprida sig. Förr eller senare förstår folk att allt på internet är inte gratis. Men då kommer det: De sidorna som är gratis vinner ;)Mera cash till Pellesoft...en idé
Låt oss sätta ihop en grupp av experter från Pellesoft som täcker så många kunskapsområden som möjligt. Dessa experter blir sedan medlemmar av en maillista (eller forum?) som företag kan köpa in sig i och ställa frågor till. Experterna ställer givetvis upp gratis och svarar på frågor (eller t o m betalar för att vara med eftersom de givetvis är bonusmedlemmar :-). Detta borde du, Pelle, kunna ta betalt för...
Troligtvis behöver man (inte minst av PR-mässiga skäl) göra en viss gallring (för att säkerställa kvalitén som jag tror företag kräver o dom ska betala för tjänsten) av vilka som ska få skicka svar till mailinglistan. Man skulle t ex utnyttja statistiken över antalet lösta problem som en person medverkar i eller dylikt. Genom att denna expertgrupp får frågorna skickade direkt hem till sig så bör ju svaren dyka upp snabbare också hos kunderna.
Med rätt marknadsföring och rätt engagemang från deltagarna så tror jag det kan bli något. Vad tror ni?
I den mån jag kvalificerar mig till denna lista/grupp så skulle jag givetvis ställa upp. Annars tar jag på mig min cheerleadingdräkt och viftar mina pompoms för dom som är med.Sv: Mera cash till Pellesoft...en idé
Sv: Mera cash till Pellesoft...en idé
En annan sida av det är att det känns som man dras mot att börja betala. Ett exempel är: Jag hade registrerat en email-adress på nameplanet. Efter att ha haft adressen i 1-2 år, flitigt registrerad på olika ställen, och väl använd och spridd bland vänner, så får jag ett mail om att om jag vill ha kvar adressen så fick jag minsann börja betala. Fräckt tycker jag, skylta med att det är gratis, sedan låta mig etablera adressen för att till sist tvinga mig att punga ut med pengar för att få behålla den. Jag hoppas inte situationen blir den samma här.
/JörgenSv: Mera cash till Pellesoft...en idé
MVH/KlintanSv: Mera cash till Pellesoft...en idé
Det finns precis som överrallt i världen två kategorier. Antingen är man engagerad i något eller så är man det inte - och det varken kan eller vill jag styra över. Även om det är 11.000 medlemmar på pellesoft så är det ett faktum att 362 personer fram till idag har bidragit med något (undantaget alla värdefulla forumsvar eller chatten) som är mätbart och gynnar andra utvecklare: http://www.pellesoft.nu/login/sysdoc/alltimehigh.asp.
Det innebär att (idag), övriga 11.013 personer aldrig skickat in ett tips, länk, fil. Antingen är detta för att man är lat, inte vet vad som skall skickas in eller helt enkelt inte har kunskapen eller är tillräckligt intresserad av att dela med sig.
Som ni ser har det med människors olika förhållningssätt till engagemang, internet, programmering, delaktighet och vilja samt förmåga att dela med sig osv. Det bara är så och det måste man acceptera. Men om nu 362 personer är aktivast och 300 betalt bonusmedlemskap då låter det ju faktiskt som i stort sett alla som är engagerade även väljer att sponsra pellesoft. Vad har då övriga 11.000 personer igentligen för intresse av pellesoft och vad har pellesofts medlemmar för nytta av dessa? Som ni ser så blir det en ganska intressant bild - kanske någon med kunskap kan tolka denna "bild" och ge någon intressant vinkling.
Community betyder gemenskap och gäller det programmering så innefattar detta även att dela med sig av sina kunskaper. Jag vidhåller att om ni börjar ge med er lite mer av era kunskaper så skulle hela sveriges bestånd av programmerares kunskaper öka 20-30%. Ni skulle därmed också bli mer intressant för marknaden och därmed större chans till spjutspetskompetens och i slutändan ett bättre jobb.
Jag tror att om man ser en community som utbildningscenter - precis som en skola där man faktiskt måste göra läxor, då skulle inte minst denna hemsida och er framtid se väldigt annorlunda ut inom en snar framtid, det kan jag garantera. Så då är frågan - ni får detta serverat på silverfat, så varför gör ni inget nyttigt av det också?
Kan för övrigt berätta att jag skrivit om detta 5 gånger och varje gång bytt inrikting på texten, det finns mycket att skriva och fundera på - tyvärr sitter jag på fel stol för att det skall tolkas som neutralt - men jag tror ni alla vet att jag inte kör något race själv, ni är alla lika delaktiga som jag i detta.
För er som inte vet. Nästan allting som byggts och planerats det sista året har stötts och blötts med medlemmar i chatten under kvällar å nätter med era kollegor. De som ofta är på chatten är mitt bollplank och representerar var och en av er. Inget sker helt oplanerat och så kommer det att fortsätta vara.
Tack för ordetSv: Mera cash till Pellesoft...en idé
Skämt åsido, jag håller med dig... Och jag anser det viktigt att behålla PelleSoft gratis, men då med minskad funktion... Och så kanske man kan sänka gränsen från 100 kr till kanske 50 kr eller liknande. 100 kr är precis över gränsen, det är TRESIFFRIGT! 99kr = två siffror! :)
För att få mer tips&trix kan man ju underlätta för användare, i forumet kan du ju t.ex. ha en confirm (javascript) som visas när man klickar på löst om man vill skapa ett tips utav det. Då kan man på nästa sida se alla inlägg (igen) och klicka på det som är svaret (eller flera, checkboxar)
Sedan fylls alltihopa in i en textarea och den första rubriken används som rubrik på tipset. Sedan kan man enkelt redigera och till sista skicka in... :)
PS
När skall du börja med det stora PelleSoft.NET?
Eller har du redan börjat? :)
DSSv: Mera cash till Pellesoft...en idé
Onkelborg, jag har redan börjat att småbygga pellesoft i .net, det finns en framsida som jag testar prestanda med. Du finner den på www.pellesoft.nu/net.Sv: Mera cash till Pellesoft...en idé
Men en liten fråga om framsidan: Vad är det egentligen som är kod där? Inget till höger fungerar ju...Sv: Mera cash till Pellesoft...en idé