Det nya modeordet Validering ! Helt rätt Sven, det skulle ge oss erfarna fler och bättre jobb medan nyutbildade utan praktisk erfarenhet får ta ingångsjobben... För det första så håller jag inte med om att detta skulle vara något nytt påfund. Guld Pezas din far är en klok man. Lite nyfiken på vad du menar med "på referenser från redan anställd Tjena. Tyvärr finns det en brist i ditt resonemang, personalen i ditt exempel har enbart en begränsad uppsättning vänner och bekanta, den har också en begränsad bas att jämföra skickligheten hos den personen som skall till att rekommenderas. Det gör att istället för att förbättra ett företag så kan man låsa in det genom att enbart använda bekanta och ibland bekantas bekanta. Hej, Validering !
Tänk att det skulle ta ända in till 2003 innan man kom på detta självklara fakta.
Kanon för Er unga programmerare , nätverkskunniga mfl., begär Validering
när Ni söker jobb , KRÄV att Ni får visa vad Ni kan, utan att komma med en massa
papper som egentligen inte visar så mycket på hur Ni funkar i det verkliga livet.
Varje förtagare/företag sätt genast igång och gör Validerings kriterier som passar
Er verksamhet, guld för Er , Ni kommer att få medarbetare som kan sitt jobb.Sv: Validering !
Sv: Validering !
Man har i urminnes tider i första hand anställt folk på referenser från redan anställd
personal. Där har valideringen skett!!!
Däremot håller jag med att ett papper inte bevisar vad du kan.
Jag håller fortfarande med min farsa (10-15 års senare) när han sa:
Det spelar ingen roll om du har en 1,2,3:a eller 5:a i betyg. Bara du fattar vad läraren menar.
(Ja, han missade 4:an)
Tja på'er
PeterSv: Validering !
Om han har en förhud, så må icke ökensanden nå dit.Sv: Validering !
personal". Menar du att det anställda på företaget man söker till får "validera" en? Eller det anställda från tidigare anställning, vilket jag tänker på när du säger referenser? Sv: Validering !
Det jag menar är att om jag är anställd på ett företag och tipsar om en tjomme som skulle vara intressant och anställa. Så kommer företaget med största sannolikhet att ta honom/henne i största beaktande. Just på grund av att jag (som redan anställd) tipsat om honom/henne.
Då kan man undra varför?
Jo detta tycker jag är tre viktiga punkter.
1. Jag som redan anställd har satt min skalp på spel när jag tipsar om denna tjomme.
Det gäller alltså att jag vet vad jag pratar om när jag rekommenderar honom/henne.
2.Om jag har något innanför pannbenet och därmed uppfyller punkt 1. Så har jag
redan uppfyllt deras kostsamma validering. Det gäller förstås att företaget tycker att jag som rekommenderar är en vettig gringo.
3. Kostnad. Det kostar mycket tid/pengar att söka personal. Kan man skaffa kunnig
och bra personal genom anställdas kontakter så har man sparat massor med euros. :)
Peter :)Sv: Validering !
Dock så är det konstigt nog inte så många företag som litar på inträdesprov när de ska anställa, visst är det kostsamt men samtidigt är det ett utmärkt tillfälle att hitta den person man söker. Man slänger ett internt problem i knät på den sökande, ger honom en timme att komma upp med en lösning (teoretisk eller praktisk) som man sedan bedömer mot andra lösningar (och även den interna). På så vis kan man avgöra om personen är lämpad för jobbet på ett väldigt objektivt sätt till skillnad från att lägga fem timmar på att intervjua en individ och baserat på sina egna kunskaper bedöma individens lämplighet i rollen som t.ex. systemutvecklare. Givetvis behövs intervjun men då enbart i syfte för att avgöra den sociala förmågan...Sv: Validering !
Finns flera företag där det går till så där... Fick på en förstintervju ett progremmerings-
problem i knät... Fick en halvtimme på mig att knåpa ihop vettig pseudokod, som
skulle förklara hur man ska tänka för att lösa just det problemet. Fick faktiskt
besked direkt efter min presentation att de ville ha dit mig igen - så visst fungerar det =)
/Emma