Varför ? Varför är folk i allmännhet avundsjuka på folk som det går bra för ? Hej. Jag är inte avundsjuk på någon, inte ens min kompis som vann tre miljoner på lotto för några år sedan. Däremot blir jag förbannad på folk som stjäl framgång och kör över andra. Rätt intressant att just den frågan dyker upp idag, Min lärare sa det att avundsjuka är typiskt för svenskar. Att svenskar har en förmåga att lätt bli avundsjuka istället för glada. Jag tror att avundsjuka bottnar i någon form av känsla att man själv inte duger. >Min lärare sa det att avundsjuka är typiskt för svenskar. Ordet lagom är det enda typiskt svenska som finns, allt annat är lögn! Avundsjuka är den bästa formen av smicker! Glöm inte det. Jag är ofta avundsjuk. Men för att man är avundsjuk behöver man inte vara missundsam mot andra som har det bättre, eller vad det nu kan vara som man är avundsjuk på. Jag är så avundsjuk Jag är så avundsjuk !
Sv: Jag är så avundsjuk Jag är så avundsjuk !
Bra fråga.
Jag tror det handlar om ambitioner.
När man kämpar som fan för en sak och andra inte behöver göra ett jota för att komma dit. Orättvisa.
När folk tar på sig ära, och därmed "höjer" sig, på ANDRAS bekostnad.
Orättvisa.
EDIT:
Givetvis kan man ju inte vara avundsjuk på någon som jobbat hårt för det.
//freddaSv: Jag är så avundsjuk Jag är så avundsjuk !
Svenska avundsjukan sitter djupt rotad och beror kanske på ett system där de som gör grovjobbet har sämst betalt i samhällsstrukturen alternativt på oförmågan att identifiera sig med andras kamp för framgång. Det är mina teorier, hoppas ingen blev avundsjuk på min blixtrande logik ;-)Sv: Jag är så avundsjuk Jag är så avundsjuk !
då det tydligen är enbart girigheten som får "hjulen
att rulla". Nu gäller det att sko sig, innan allt tar slut.
Det är i alla fall En tolkning av uttrycket "...som det
går bra för". Gott om pengar, fin bil, båt osv.
I mitt ordföråd så är inte avundsjuka och missundsamhet
synonymer. Vissa har reativt lätt "för sig", ofta beroende
på en talang eller viss fallenhet inom just det området.
Andra kan kämpa hur mycket å länge som helst och ändå
alltid förbli medelmåttor.
Nu kan det å andra sidan vara väldigt störande att dessa
medelmåttor "kan med", att verka ha så förb-t roligt.
Då kan man verkligen snacka om att man blir avundsjuk.
Bara nåra tankar från...
/ChristerGbg
tex:
"nu står den där jävla grannen där och tvättar sin bil IGEN!"
betyder :
"varför orkar grannen tvätta sin bil hela tiden medans jag bara vill ligga och lata mig"
"nu är grannen ute med sin jävla snöslunga igen , och det är ju knappt någon snö , han vill bara skryta"
betyder:
"jag skulle gärna ha en sådan snöslunga oxo , men jag har inte råd"
"nu har den där karlsson fått nytt jobb , det är ju fördjävligt , tjäna så mycket pengar för att vända papper"
betyder:
"varför fick jag aldrig tummen ur och gjorde något med mitt eget liv"
//RogerSv: Jag är så avundsjuk Jag är så avundsjuk !
Det enda som är typiskt svenskt är att säga att något är typiskt svenskt. :-)
MSSv: Jag är så avundsjuk Jag är så avundsjuk !
/Rickard