*LOL* min kära sambo citerade en kanon replik från Parlamentet. Kan någon här ge mig fem argument för och fem argument mot EMU? >För övrigt tycker jag att frågan på valsedeln kunde ha formulerats så här: Jag har inga problem alls med att bestämma mig för ett ja eller nej, men jag väntar tills jag har så mycket fakta att jag vågar stå för mitt beslut. Just nu lutar det åt ja-sidan nästan totalt utan influenser av att vilja ge ett nej till svar. Med andra ord kommer dom plåga oss med frågan tills folk tröttnar och röstar JA bara för att slippa. En folkomröstning är alltid rådgivande i sverige (regeringen tror inte vi vet vad som är bäst för oss själva) men regeringen har samtidigt lovat att respektera folkets önskemål.. Fortfarande en massa bullshit : Jag Är Emot att Vi skall gå med. Visserligen är artikeln länkad nedan partisk, men den är intressant! Subventionerar bönder gör vi i vilket fall som helst, jordbrukssubventionerna är en effekt av att vi är med i EU och jag är emot modellen att man skall subventionera verksamheter som inte har en chans att bli självbärande! Nej Nej Nej > (regeringen tror inte vi vet vad som är bäst för oss själva) Kommer ingen ihåg valuta krisen 1993-94 eller när det nu var...det skulle inte kunna hända (eller iallafall skulle inte bara Sverige drabbas) om vi var med i EMU. Fånigt att rösta om något som vi egentligen redan röstat om. Ska vi var med i EU ska vi vara med fullt ut tycker jag. Oavsett vad kravalltomtar och stenkastare säger, som tyvärr tar kontroll över EU-debatten med sin usla debatt-teknik (dva debattera inte, kriga och skyll på snutarna)... Låtom oss arumentera som Sven..Ponken.. Det bästa argumentet jag har hört för nej var att om man säger nej nu så kan man alltid säga ja sen?!? Kom på en grej (är dock troligen redan påtänkt) >Kan man få ha sin egna ? >Kommer ingen ihåg valuta krisen 1993-94 eller när det nu var...det skulle inte kunna hända (eller iallafall skulle inte bara Sverige drabbas) om vi var med i EMU. //Vill du byta från krona till euro nu eller om ett par år? En annan fara med att inte byta nu är att vi riskerar att handla i skottgluggen för valutaspekulanter, det kan förstöra hela vår ekonomi på lite sikt. Internationellt sett är kronan rätt värdelös (danskar kallar den för pesetas och de har sin krona kvar) i andra syften än valutaspekulation. Och för er som inte greppade ironin i Rolands utspel tycker jag ska ta en allvarlig funderare på om ni är insatta nog för att ens ta ställning. >Skåningarna kunde få sin egen kung på sedlarna.Nej till EMU !
Jag försökte forska i hennes inställning till EMU.
"Jag vill ha mer kött mellan benen" blev svaret.
Fö tycker jag att Kartago skall förstöras och att Anqarkronor inte står högt i kursSv: Nej till EMU !
Vidare har jag bara en enda fråga, är jag den enda i landet som är hyfsat påläst i ämnet som är beredd att ändra ställning alltefter det att fakta dyker upp, politiker som engagerar sig för eller emot verkar ju inte ens vara öppna för att debattera sin inställning och undersöka motargumenten till den fakta de spottar ur sig så de lär ju knappast kunna ändra ställning...
Själv är jag just nu för ett medlemskap då det med stor sannolikhet kommer att gynna det svenska företagandet på kort sikt. På lång sikt så kommer det ändå att bli ett ja till EMU (för det har Göran sagt!) så långsiktigt finns ingen anledning att diskutera frågan överhuvudtaget...
För övrigt tycker jag att frågan på valsedeln kunde ha formulerats så här:
Vill du byta från krona till euro nu eller om ett par år?
O Om ett par år
X Nu!Sv: Nej till EMU !
Vill du byta från krona till euro nu eller om ett par år?
Kvallificerat bullshit Du tillhör dom som inte kan svara 1 eller 0
Dvs sammanfatta all djävla röra som rör sig i ditt huvud till Ja eller Nej.
Det är synd om dig mjukis som försöker vara alla till lags.
Har skrivit det inna varför är alla så konflikträdda. Ja eller Nej Nu ! pojkar och flickor.Sv: Nej till EMU !
Ang. mitt lilla tal angående formuleringen så har HSB (han som bestämmer) i en tv-intervju sagt följande: "om det blir ett nej kommer vi att respektera det, men frågan kommer att tas upp vid senare tillfälle för ett nej är ohållbart i längden". Det uttalandet gör den frågeställning jag föreslog realistisk...Sv: Nej till EMU !
Är det här samma som i nästan alla andra folk omröstningar. Kommer vi bestämma eller är vi bara rådgivare i vårt så kallade demokratiska sverige.
"NEJ förihelvete till EMU" // R-musSv: Nej till EMU !
Jag saknar fortfarande argument för och emot, gärna från en och samma person vare sig han är för eller emot!Sv: Nej till EMU !
Finns ingen anledning, Vi klarar oss ganska bra ändå, Vi skall
inte gå med före England, Danmark . Vi kan gå med gemensamt.
Utan fördomar,! litar inte ett dugg på att Greker,Portugiser mfl. har sådan moral
att dom tänker hålla konvergenskraven. Dvs "den som är satt i skuld är inte fri"
Sen skall Vi inte nämna storfi...an Chirac :s Frankrike . Phuuuu.........
Nix mina vänner Inte Nu ! men ! Kanske Senare
Det är så djä... illa mina vänner , så jag kan med stor säkerhet säga
att Saddam och hans följe bor i knäna på Franrike och med Chirac: vetskap.
Mony Mony maks the world go around , Franrike säljer sig till vem som helst
om det finns profit.
Hur kan jag säga så. Jo jag har jobbat i Paris för inköp till Sverige , jag vet hur dom funkar
Dom säljer till själva djävulen om dom ser någon profit i det.Egentligen ett djä.. pack
folk som inte kan stava till moral . Varför Varför ? gott folk skall Vi subvetionera
Franska dumdjä... bönder ????????????????????????Sv: Nej till EMU !
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=134120Sv: Nej till EMU !
Att fransmännen är profitörer kan jag hålla med om men det finns det flera som är, smålänningar till exempel om vi ska hålla oss till stereotyperna.Sv: Nej till EMU !
Franska bönder tillsammans med Chirac ,kan ta sig i dalen , pack !Sv: Nej till EMU !
Nä... och det tror inte jag heller. Det är allt för liten del av det svenska folket som är tillräckligt insatta i frågan för att kunna bilda sig en uppfattning. Folk kommer i stort sett att rösta efter politisk åsikt (där jag räknar sossarna som lite mer vänster än Göran).
Inte speciellt insatt, men
Fem argument för:
Transparans - En mycket bättre möjlighet för svenska konsumenter och företag att sänka sina kostnader. Vi vet vad det kostar utomlands, vi vet vad vi kräver själva
Garanterad statisk inflation - vi kommer aldrig behöva bekymra oss om pengatransaktioner inom europa.
Gemensamma regler - ger stora ekonomiska vinster för företag, vilket förhoppningsvis kan slå ut väl mot anställda och priser. Ekobrott kan klaras upp lättare.
Politisk/diplomatisk medgörlighet - vi är med i Europa, vi syns.
och sist men inte minst: vi har redan bestämt att vi ska med i EMU. Det gjorde vi när vi gick in i EU.
Fem argument mot:
Statiskt system - Dåliga möjligheter att förändra detaljer, med t.ex. ränta. Sveriges väl fungerande (?) blandekonomiska system övergår till ett marknadsekonomiskt, med en "överstatlig" planekonomisk botten.
Förlorar stor del av svenska identiteten. Vi är vana vid kronan.
Eventuella prishöjningar.
Förmodligen en höjd inflation, vilket inte passar nuvarande svensk ekonomi.
Risk att fungera som stor enhet vid internationella ekonomiska handlingar, riskerar att hamna i "Europeisk bojkott".Sv: Nej till EMU !
EU, EMU och VM-Guld till Sverige!!!!!!Sv: Nej till EMU !
JA jävlar i hellvete. Eddie medusa lever. hata hata ha.. ta.. *hi hi* LOLOLOLll. L33T HAXXOR!!!!!
Fransmänjävar är fdumma i huvvet, man fattar ju ijnte va de säger.
//Sven
En gång lärde jag mig en latinsk fras av någon som sa sig kunna det och den är ju jätterolig på det där lilla bildade sättet. Större snopp för man också.
Sluta röka gräs och förpesta min tillvaro!!!
//Mikael.NET
Ventos a vere restabit. Gnomis sub tectum.Sv: Nej till EMU !
Eller, nej, för att pensionärerna inte kommer att klara av att räkna om i Euron?!?
Funderar på att rösta nej bara för att HSB redan sagt ja....
Det verkar inte finnas så många argument varken för eller emot...Sv: Nej till EMU !
Om man införde olika valutor i olika delar av Sverige t.ex länsvis, så skulle ju fantastiska möjligheter uppstå.
-Man kunde devalvera i Norrland för att skapa fler arbetsuppgifter.
-En massa arbetstillfällen skulle bildas för växlingskontor.
-Skåningarna kunde få sin egen kung på sedlarna.
-Intressanta valutaspekulationer mellan olika län
-mm
-mm
Eller varför inte en valuta för varje stad ?
Kan man få ha sin egna ?
Det gäller att se möjligheterna.Sv: Nej till EMU !
det är klart man kan... det svåra är väl bara att få nån annan att acceptera den som betalningsmedel...Sv: Nej till EMU !
Det skulle vara praktiskt omöjligt, eftersom EMU är en så "stor" valuta går det knappast göra några större valutaattacker.Sv: Nej till EMU !
Väldigt bra skrivet Trash, för det är precis vad som kommer hända... går vi inte med nu går vi med om 5 år eller 10, min åsikt är att man ska gå med redan nu.
//Zorek
P.S. Det var nån som sa att de flesta skulle gå efter sin politiska åsikt... jag är en väldigt inbiten vänsterpartist...Sv: Nej till EMU !
Sv: Nej till EMU !
Mycket bra argument, jag är på väg att flytta tillbaka till Skåne
Blir som den där Iraknissen som tror att det bara är att komma och komma.
Men jag ställer upp, kommer att få två röster Mor och Far.
Nej Till EMU , dessa strutsar passar inte i Sverige.