Vårat kära 3 kronor kommer att få byta namn till 3 EURO eller 0,32 EURO, det vore ju hemskt! Det kan ju inte stämma eftersom att kursen ändrar sig hela tiden... jag vill inte vara nån party-pooper eller besserwisser men vad har tre kronor med vår valuta att göra? De tre kronorna står väl iallafall för de "tre" rikena som enades under Sverige. Om ni kollar på gammel-kungens mynt står det "Svear, Götar och venders konung". Jag reagerade eftersom jag såg en insändare i tidningen idag på samma tema och jag tycker att det är lite korkat även om det är en "rolig" grej.... Och därmed dog det sista argumentet mot emu :-) >De tre kronorna står väl iallafall för de "tre" rikena som enades under Sverige. Tre kronor" ingår i riksvapnet. Tre kronor som svensk rikssymbol går tillbaka till 1364.Därför ska ni hockey fans säga nej till EMU!
Sv: Därför ska ni hockey fans säga nej till EMU!
Så, nu har jag avreagerat mig lite... ;-)Sv: Därför ska ni hockey fans säga nej till EMU!
Det är faktiskt inte helt korrekt! Det står naturligtvis inte för valutan i sverige, men att det skulle "stå för de tre rikerna" är mer eller mindre en efterkonstruktion.
Tre kronor var en modern symbol i Europa på den tiden då Sverige tog märket till sig, och det var ren tur att ingen annan tog den. Sedan kan det naturligtvis ha funnits med i beräkningarna att det kunde passa in i Sverige, men det vara alltså inte huvudorsaken! =)Sv: Därför ska ni hockey fans säga nej till EMU!
Kronan infördes som valuta i Sverige, Norge och Danmark 1873.