Samma filosofi som den gamla nöten från Fantomen 1955 ><b>Talar jag sanning då?</b> Det är ju den vanligaste paradoxen som finns... Den har helt enkelt inget svar. Det finns en liknande paradox inom mängdlära, som ligger på en lite mer matematisk nivå. Svaret är i det fallet att man inte kan definiera mängderna på det sättet man gör. >Talar jag sanning då? "Jag kommer att hängas" ? >"Om nästa person frågar efter vägen till Bagdad, vilket håller kommer du att peka mot då?" Jag har annars en förbannat rolig gåta... jag tror jag skickar den i en separat tråd, vi närmare eftertanke... kolla den! =) "Så här frågar jag. "Åt vilket håll visade du vägen för personen före mig" Jasååååååååååå .Netoholic hmm Phuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu................................. Ett litet råd som jag alltid kommer tillbaka till. Men om eremiten är inne på sin ljugande runda när du ställer frågan så måste han ju inte peka i riktningen av en väg.. Han kanska pekar rakt upp i luften, hur använder du dig av det? ;) >Menom eremiten är inne på sin ljugande runda när du ställer frågan så måste han ju inte peka i riktningen av en väg.. Han kanska pekar rakt upp i luften, hur använder du dig av det? ;) >> Hade du pekat åt det här hållet om nästa person hade frågat dig om vägen till Bagdad? Jo... men då är ju liksom gåtan meningslös... man måste ju ändå anta att han faktiskt LJUGER. Han hade ju kunnat säga "kanske det" även när han talar sanning. Ok ordvrängare "I refrase my question" >Ok ordvrängare "I refrase my question" Vad är en (gram våg) ? menar du balansvåg ? Hulta: Rätt, "Jag kommer att hängas" ? Var ju det jag tog upp i ett av mina inlägg. Ok alla spetsfundigheter om ordval.På något sätt frågar dom Ok Vi får ta det pedagogiskt. >Vad är en (gram våg) ? menar du balansvåg ? Det är ju som sagt löjliga ordvrängerier det här, men det det handlar om är att man dels måste förutsätta att alla frågar efter Bagdad, dels att man måste anta att han inte kan peka åt nåt annat håll än "fel håll" (som är ett håll) och Bagdad.Sv: Ljuger
Du är mitt ute i öknen och skall till Bagdad.
Du kommer till ett vägskäl som splittrar upp vägen åt höger och vänster.
Den ena vägen leder till Bagdad den andra ut i öknens stora ovisshet.
I vägskälet sitter en eremit som genom legender är känd för att bara svara på en(1) fråga.
Man vet också att han konskvent ljuger varannan gång ,talar sanning varannan gång.
Du får bara ställa en(1) fråga till honom som gör att Du med 100 % säkerhet kommer till Bagdad.
(vattnet är slut du måste komma fram)
Hur skall du ställa frågan ??Sv: Ljuger
Är inte det lite som att fråga.. "Om jag alltid äter gris, äter jag älg då?"
><b>Hur skall du ställa frågan ??</b>
Man tar hans vatten och mordhotar honom?Sv: Ljuger
(Det var nånting om att man typ alltsid måste tillåta en hel mängd vara delmängd av sig själv)
Svaret på andra frågan har vi diskuterat innan... =)
Sven verkade inte gilla min lösning, kommer inte ihåg varför...
"åt vilket håll hade du pekat om jag nästa gång hade bett dig peka mot Bagdad" och sen gå åt andra hållet. Sen är det ju frågan om det hjälper mycket att ta sig till Bagdad av alla ställen; vattnet hade väl slutat fungera där? =)Sv: Ljuger
Japp du ljuger. Du kan ljuga ibland och ibland inte.
> Hur skall du ställa frågan ??
"Om nästa person frågar efter vägen till Bagdad, vilket håller kommer du att peka mot då?" Eremiten pekar åt ett håll och du går åt det andra som är till Bagdad.
En till gåta om lögner och sanningar:
En stackars professor var på upptäcktsresa i djupast djungeln då han blev tillfångatagen av kannibaler. De tyckte att professorn skulle bli en god måltid. Kannibalerna var dock så snälla att dom lät honom att själv välja hur han dö. Han fick detta val genom att berätta något som var sanning eller en lögn. Berättar han en sanning så skulle han halshuggas annars skulle han hängas. Han blev inlåst och fick fundera över natten. Dagen där på kom hövdingen och vill höra vad professorn hade att säga. Professorn sa något till hövdingen och hövdingen började fundera. Till slut släppte hövdingen professorn som fick gå fri.
Vad sa Professorn?
/Janne Sv: Ljuger
Om det är sant så ska han ju halshuggas vilket blir en motsägelse.
Om det är falskt (dvs han kommer att halshuggas) så blir det också en motsägelse eftersom han då ska hängas eftersom påståendet var en lögn...eller nåt sådant...motsägelse blir det iallafall.... :-)
Rätt?Sv: Ljuger
Lite krystat men ok, du pratar i futurum som ingen vet något om.
Så här frågar jag. "Åt vilket håll visade du vägen till personen före mig"
Sen går jag åt motsatt håll än det han pekar åt.Sv: Ljuger
Sv: Ljuger
Sen går jag åt motsatt håll än det han pekar åt."
Men om erimiten visade rätt väg till förgående person och talar sanning till dig så hamnar du i öknen. :/Sv: Ljuger
Har du tänkt ordentligt nu ? bakläxa !
Han kan ju inte tala sanning två gånger i rad, grundförutsättningarna.Sv: Ljuger
Erimiten visade personen innan till vänster(Fel väg till Bagdad).
Du frågar vilken väg han visade förgående person och han visar höger (Rätt väg till Bagdad) men du väljer att gå åt vänster, Fel.
Erimiten visade personen innan till vänster(Rätt väg till Bagdad).
Du frågar vilken väg han visade förgående person och han visar höger (Fel väg till Bagdad) och du väljer att gå vänster, Rätt.Sv: Ljuger
Redan i Fantomen 1955 fick Vi lösa denna tankenöt.Sv: Ljuger
Har jobbat som lärare i många många år,detta gäller i alla läge.
Läs frågan ! undertryck alla Era förutfattade meningar. Läs igen.!!!!
Detta gäller i alla slutskrivningar Ni får. Läs igen!!!! , undertryck alla Era förutfattade meningar.Sv: Ljuger
Men om man litar på att eremiten alltid pekar på en väg så har Sven rätt.. Tänk att man kunde klura ut sånt redan 1955 ;)Sv: Ljuger
JÄVLIGT SMART!!!!!!
Man kanske får säga så här då:
Man pekar riktning mot en av vägarna, och frågar eremiten "Hade du pekat åt det här hållet om nästa person hade frågat dig om vägen till Bagdad?Sv: Ljuger
Fast om han ljuger just nu hade han ju lika gärna kunnat säga "kanske det..".. ;)Sv: Ljuger
Däremot finns det inget som säger att det bara går att peka i två riktningar. En lögn är ju så att säga allt som inte är sant, och därmed är en direkt felaktig riktning inte heller sann. Sv: Ljuger
"Vilken av vägarna visade du honom som var före mig"Sv: Ljuger
>"Vilken av vägarna visade du honom som var före mig"
Egentligen funkar ju inte det heller... om ljuger KAN han ju peka upp i luften. Nåväl... det som är poängen väl egentligen att man måste inse att det viktiga är att han talar sanning varannan gång.
Och här är en liten som nog kan bli lätt för de flesta programmerare:
Det var en gång en kung som hade tio provinser. I varje provins fanns det en landsherre som varje månad tog in skatt och betalade denna till kungen. Skatten var 10000 guldmynt per månad. Kungen har dock fått ett tips om att en av landsherrarna kommer med falska mynt, som väger ett gram mindre.
1. Nu vill kungen med en enda vägning (en gram-våg) hitta vem som kommer med de falska mynten, hur gör han?
2. Samma som (1), fast nu kan det vara flera som kommer med falska mynt.
3. Samma som (2), fast nu kan de både väga ett gram mindre och ett gram mer - olika i olika provinser.Sv: Ljuger
Ps . mitt mailsvar träd blev tokigt ,snabbt och felformulerat.Sv: Ljuger
Svenpon: Bakläxa!
"Åt vilket håll visade du vägen till personen före mig"
Du vet ju inte vad personen frågade. Personen innan kanske frågade efter öken och eremiten ljög och pekade mot Bagdad. När du frågar så pekar han ju mot Bagdad (det sanna svaret på din fråga) och du traskar raka vägen ut i öknen....
/JanneSv: Ljuger
Ljög han för den första så talar han sanning till dig men du motsätter dig det och vandrar åt fel håll.Sv: Ljuger
om vägen till Bagdad. Du skall alltid gör tvärtom det eremiten anvisar.Sv: Ljuger
Vi som betraktar det från utsidan vet att rätt väg är åt höger.
vår person frågar: "Vilken av vägarna anvisade du honom som var före mig"
Scenario 1. Eremiten talar sanning denna gång.
Då kommer han att peka åt vänster
för han ljög ju för den förra vandraren
Vår person skall gå åt höger.
Scenario 2 . Eremiten ljuger denna gång
Då kommer han att peka åt vänster
Han talade ju sanning för den förra (har pekat höger för honom).
Vår person skall gå åt höger
Vår person skall alltid ta den väg som eremiten INTE pekar åt V.S.B.Sv: Ljuger
En gramvåg är en våg som väger hela gram.
>Ps . mitt mailsvar träd blev tokigt ,snabbt och felformulerat.
Hoppsan.. skickade svar tillbaks innan jag läste det här...Sv: Ljuger
Sen GÅR det att anpassa svaret så de passar in på vilka vansinniga situationer som helst, men det viktiga i gåtan är att man måste inse att om han ljuger förra frågan så kommer han tala sanning och använda sig av att han kommer berätta det, annars kommer han ljuga och säga motsatsen till sanningen, vilket är samma sak som en lögn. (!)