Tja. En avancerad variant är ju att skicka ut ett beräknat licensnummer. När de installerar måste de även ha en "aktiveringskod" som företaget får ifrån ditt företag, antingen via mail, fax, telefon eller liknande. Sen kan du ju kolla att ingen på samma nätverk använder just det licensnumret. Om någon gör det så kan programmet börja bråka. Vet inte om det är lätt att implementera men jag vet att det finns företag som kör på den modellen. serialkoderna måste vara precalcade , för att sälja via componentsource.com så måste man skicka en lista med serials till dem. >hur känner ni andra ?, skulle ni bli sura om en komponent ni köpt skickade info från er till leverantörens server? <b>Hur skulle du hantera att komponenten installeras på en ny disk efter en hårddiskkrasch? Hur skulle du hantera om den förste utvecklaren slutar och en annan tar över hans arbete?</b>Licensiering / Privacy
funderar på att göra så mina komponenter kopplar sig mot min server när någon reggar komponenten på sin dator.
scenario:
kunden köpen en licens från oss eller via componentsource.com
kunden startar vår "LicenseManager" som håller ordning på alla licenser kunden har för våra kontroller/komponenter
kunden skriver in den serial han fått (från oss eller componentsource.com) i licensemanagern...
licensmanagern kollar serienummret på kundens hd , eller något annat unikt för just den burken...
licensmanagern postar produktinfo och det unika värde den hämtade från kundens dator till våran server. (enbart för att vi ska kunna se på hur många burkar varje licens installeras )
-----
hur känner ni andra ?, skulle ni bli sura om en komponent ni köpt skickade info från er till leverantörens server?
skulle det kännas bättre om det inte var den riktiga kundinfon som skickades utan tex ett 'one way hash' av kundinfon?
den info jag skulle vilja ha är inloggad användare och HD-id ... sedan är det ju ganska ointressant om det är i klartext eller hashvärden... jag vill bara kunna se hur många användare och på hur många burkar som en licens är installerad...
är det korkat att anta att alla utv burkar har tillgång till någon form av internet access??
(licenserna handlas ju iaf över internet , men det är ju iof inget som säger att licensen ska installeras på samma burk)
//Roger
(oke detta är ju inte riktigt 'skrivklåda' material , men det finns ju inget annat forum för detta)Sv: Licensiering / Privacy
Sv: Licensiering / Privacy
//RogerSv: Licensiering / Privacy
Inte nödvändigtvis.
>skulle det kännas bättre om det inte var den riktiga kundinfon som skickades utan tex ett 'one way hash' av kundinfon?
Ja
>den info jag skulle vilja ha är inloggad användare och HD-id ...
Hur skulle du hantera att komponenten installeras på en ny disk efter en hårddiskkrasch? Hur skulle du hantera om den förste utvecklaren slutar och en annan tar över hans arbete?
>är det korkat att anta att alla utv burkar har tillgång till någon form av internet access??
Ja. Allt som begränsar legitimt användande av komponenten är negativt.
MSSv: Licensiering / Privacy
själva syftet med detta är enbart för att vi ska kunna se om en licens kommer ut på vifft , eller om något företag köper en enanvändar licens och sedan installerar på 100 burkar...
inte för att vi kan bevisa så mycket med det , men det kan ju iaf vara lite avskräckande , så folk inte fuskar för mycket med licenserna.
<b>>är det korkat att anta att alla utv burkar har tillgång till någon form av internet access??
Ja. Allt som begränsar legitimt användande av komponenten är negativt.
</b>
om man gör så att licenshanteraren även kan spotta ur sig ett "computer id" , så man på vår sajt kan skriva in sitt licensnr och "computer id" och få någon form av aktiverings key tillbax , som man får pilla in manuellt.
och om man har internet access på utv datorn så kan licenshanteraren hämta aktiveringsnyckeln själv.
skulle det upplevas som bökigt?
//Roger