Du kommer från en rymdfärd och dimper ner i ett hav,du har varit borta många många år, du ser inget land. På utsidan... Om du dimper ner i haven efter många många år i rymden så kan du ge dig fan på att klockan går fel. Det spelar ingen större roll om klockan går fel, du kan ställa den till tolv noll noll när solen står i Zenith eller är så långt ner som möjligt (klockan tolv noll är då referens för väst eller öst). Då har du en referenspunkt att utgå ifrån. Som kompass betraktat kommer den inte att vara exakt på något vis men tillräckligt exakt för att kunna avgöra vilka väderstreck du har. sextant för att navigera på havet år 1730 av sjöfararna och den fungerar bra... Har ni aldrig kollat på MacGuyver? Annars slår man helt enkelt på radiomottagaren (som NASA givetvis känner till frekvensen på) och lyssnar efter trafikledningen. Efter en rymdfärd har den med stor sannolikhet stor kontroll på var du befinner dig.. Radiomottagaren tänkte jag använda till att få rätt GMT (UTC). Jag visste inte att Big Ben hördes ända till Australien... ;-) >Enkelt löst med lite vatten i händerna, kolla vilken riktning virveln får när man släpper ur vattnet, moturs så är du söder om ekvatorn... Och för att komma med ett svar: Man åker åt det hållet man tycker är söder. Ser man pingviner så ser man sydpolen. Enligt de flesta "överlevnadsknep" så ser man inte polstjärnan på södra halvklotet. Så gör du det så är du på norra... därmed är ju minst 50 % borta. >så ser man inte polstjärnan på södra halvklotet Appropå vattenvirveln så har jag alltid funderat på om de som bor PÅ ekvatorn får en virvel alls eller om de alltid har stopp i vasken... Det där med vattenvirveln är inte helt korrekt. Det är sant att Corioliskraften (inte Corrilius) påverkar, men i en liten vattenvirvel blir kraften såpass liten att den lätt kan motarbetas av andra krafter. Det är alltså inte säkert att virveln snurrar åt "rätt" håll. Däremot blir kraften tillräckligt stor på vindar, vilket man kan se på vädersatellitkartorna på TV. <b> Jag skulle sånna fall förlita mig på solen. >På denna sida så vet man att solen alltid går ner i norr.. >Virrvlar : varje tillfälle är väl snarare en produkt av "slumpen". kan man sända så kan de ju lika bra triangulera in positionen man befinner sig på... >>Virrvlar : varje tillfälle är väl snarare en produkt av "slumpen".Kommer från en rymdfärd. ?
Du har en sextant du har också klocka och radiomottagare. Kan du bestämma var på Tellus du befinner dig ???Sv: Kommer från en rymdfärd. ?
Allvarligt talat, ja det borde man kunna göra hjälpligt iaf...
Klockan är en ypperlig kompass, sextanten trevligt sällskap och radiomottagaren är inte till någon nytta alls....
Allvarligare talat:
Klockan är en ypperlig kompass
Sextanten borde kunna ge dig en ungerfärlig position mha klockan
Radiomottagaren har jag fortfarande ingen hjälp av om man inte kan lysna efter lokalradionsspråk i den...Sv: Kommer från en rymdfärd. ?
Sv: Kommer från en rymdfärd. ?
för att skapa en riktning
via klockan så borde du kunna räkna ut tiden.. men det framgår inte ifall tiden är rätt eller ifall klockan går fel..
Ubåtar navigerar efter sjökarta och tid...
Så klockan kan du beräkna hur länge du har färdas i en speciell riktning..
radion förstår jag inte varför den ska vara med..
Men troligtvis för att försöka anroppa någon eller lysna på radio/musik..
så frågan ifall det går!
Ja utan problemSv: Kommer från en rymdfärd. ?
Man bygger helt enkelt en ny rymdraket, och åker upp igen. Sen landar man lite närmare stranden nästa gång. Alla nödvändiga komponenter finns i havet, klockan och radiomottagaren.
Sen framgår det inte vad som finns i rymdskeppet.
Man kunde också tänka sig att det går att bygga om radiomottagaren till sändare, men eftersom jag inte är tillräckligt insatt i radioelektronik, så vågar jag mig inte på nån gissning om hur det skulle gå till...Sv: Kommer från en rymdfärd. ?
Med hopp att kunna skruva in tex BBC som sänder rätt London tid varje timme.
Du kan aldrig få reda på din Longitud om du inte har en klocka som går rätt(eller runt).
Sen kommer nästa problem,är jag på norra eller södra halvklotet.?
Visste Ni föresten att folk i Australien hör Big Ben före dom som står nedanför.Sv: Kommer från en rymdfärd. ?
Åk inte till London, Big Ben är en klockaSv: Kommer från en rymdfärd. ?
> Sen kommer nästa problem,är jag på norra eller södra halvklotet.?
Enkelt löst med lite vatten i händerna, kolla vilken riktning virveln får när man släpper ur vattnet, moturs så är du söder om ekvatorn...Sv: Kommer från en rymdfärd. ?
Detta är en inte helt okontroversiell fråga. Det finns nämligen teorier för varför det är så, men även hävdanden att det faktiskt inte stämmer.
Personligen är jag faktiskt en aning skeptisk, man har hört mycket grejer som är rent snack.
"Maskar kommer upp ur jorden när det regnar för att de drunkar annars."
"Det är ofarligt att sitta i en bil under åskväder, eftersom bilen har så tjocka gummidäck."
med mera, med mera...Sv: Kommer från en rymdfärd. ?
Lösningen på hela problemet står nog att finna här:
http://www.ucv.mct.pt/equinocio/lat_long/cap4_en.aspSv: Kommer från en rymdfärd. ?
Där ser man Södra Korset.
Det där med vattenvirrveln är helt korrekt det är Corriliuskrafterna som verkar.
På samma sätt så blåser det åt höger när det är högtrycksväder. Left när det lågtyryck.
Tvärtom på södra halvklotet. Min komplimang till Arathorn, det är helt fantastiskt
vad man kan hitta relevanta siter för de flesta spörsmål.
Det mest luriga är att när jag väl kommer i hamn så visar det sig att min
tvillingbror är 95 år gammal medans jag bara är 43 år.Sv: Kommer från en rymdfärd. ?
För övrigt tycker jag det verkar svårt att använda all denna utrustning mitt ute i oceanen, om man inte har något att stå på.Sv: Kommer från en rymdfärd. ?
>Det där med vattenvirveln är inte helt korrekt. Det är sant att Corioliskraften (inte
>Corrilius) påverkar, men i en liten vattenvirvel blir kraften såpass liten att den lätt
>kan motarbetas av andra krafter. Det är alltså inte säkert att virveln snurrar åt "rätt"
>håll. Däremot blir kraften tillräckligt stor på vindar, vilket man kan se på
>vädersatellitkartorna på TV.
</b>
Tack!
Det var något sånt jag misstänkte, men har aldrig funderat över problemet ytterligare. Att det faktiskt snurrar åt ett speciellt håll vid varje tillfälle är väl snarare en produkt av "slumpen".Sv: Kommer från en rymdfärd. ?
På denna sida så vet man att solen alltid går ner i norr..
så via kompassen så borde man se vilket vädersträck solen går ner och på detta sätt få reda på om man är på södra eller norra delen av planeten...
Virvlarna på vattnet borde påvärkas ifall det är norra eller södra vindbyar alltså får man då bara reda på åt vilket håll vinden blåserSv: Kommer från en rymdfärd. ?
eh... norr?
>så via kompassen så borde man...
vilken kompass?
=)Sv: Kommer från en rymdfärd. ?
Det är inte slumpen. Det klassiska med badkaret i SydAfrika och Sverige
stämmer ju virrvlarna går åt olika håll när man tömmer badkaret.
>För övrigt tycker jag det verkar svårt att använda all denna utrustning mitt ute i oceanen,
om man inte har något att stå på.
Lite fantasi kan man väl begära :-) Dom /han/hon sitter i en räddningsflotte
med bla. sextant,en vanlig gammal kortvågsradimottagare, och klocka.
Man har också en gammal cyckelgeneratorsändare så man ev kan skicka sin position.
Om man nu kan lista ut var man hamnat.Sv: Kommer från en rymdfärd. ?
Lösningen fanns ju i länken... man använder sextanten för att ta reda på var man är genom att, som SvenPon had som förslag lista ut vad klockan är i London, om jag inte tolkade det fel... Sen mäter man bara höjden till Södra Korset/Polstjärnan... trollar lite med knäna så vet man på ett ungefär vara man är. Sen sänder man sin position så att de kan triangulera in signalen....
Svårare än så borde det inte vara... det är väl så sjöfarare alltid har gjort innan GPS:en :-)Sv: Kommer från en rymdfärd. ?
>Det är inte slumpen. Det klassiska med badkaret i SydAfrika och Sverige
>stämmer ju virrvlarna går åt olika håll när man tömmer badkaret.
Det jag syftade på var Ivars kommentar om att Corioliskraften faktiskt är för liten för att det ska stämma. Om nu det som Ivar skriver är sant (det har som sagt blivit en kontroversiell fråga), så måste det finnas en annan förklaring till virvlarna, och den mest rimliga är då instabilitet och turbulensteorier.
Visserligen finns det enligt kaosteorin en skalsymmetri, men när det verkar olika krafter på olika nivåer så är den inte direkt applicerbar, det är därför jag från början varit skeptisk till tanken. Sedan har man läst att det inte stämmer lite då och då i vetenskapliga tidningar. Lite inte blint på påståenden...