Nu i skolavslutningstider , utmana din mattelärare , träna in detta exempel. Programarkivet:Magisk Kvadrat . Släng gärna in en exe-fil också, packar helst bara upp ifall det hänger med dll'er eller ifall jag är intresserad av koden... Oki på det ,trodde Ni ville kompilera själv, nu finns exe också. Programarkivet:Magisk Kvadrat . "Samma sekvens igen och måste flytta i ett(tänkt) L Hur är det med att förstå en instruktion ?? <b>Om du läser och kollar på 3*3 exemplet så är det solklart.(Se var jag skrivit står det) L :et kan bara se ut på dessa två vis. Ok en ruta uppåt på liggande L .En ruta höger på stående. Om du kör 5*5 så ser du när du har rätt.</b> Phuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu. Det vore bättre om du testade 5 som du tror och Nu kommer nästa fråga 3 * 3 ger ju summa 15 5 * 5 ger 65 tAck för exe-filen, har dock lite problem... Får inte ihop det, slutar med att jag har 1 till 8 i övre, högra hörnet... 4 står ju fel eftersom kvadraten är 5 * 5 skall du inte flytta ner förrän talet är jämnt delbart med 5. > <b>3 * 3 ger ju summa 15 5 * 5 ger 65</b> <b>Alltid 2 rutor i vinkel ,uppåt eller höger.</b> Bra precis vad jag tänkte , men det är inte fusk ,det här skall Varför inte bara resonera som en kollega till mig, dvs: mmmmmmmm det var också ett sätt se på det,din kollega har ett utvecklat logiskt tänkande. Hej har testat din formel fungerar alldeles rätt,det var knepigt. Det är busenkelt om du kan systemet, du kan göra en kvadrat som är 109*109 och använda samma system för att få rätt siffror på rätt plats. Jo med dator kan man gör det lätt för sig. Ja men det är ju med penna och papper jag gjort det.Impa på Mattelärar och andra !
Sv: Impa på Mattelärar och andra !
Sv: Impa på Mattelärar och andra !
Tycker att du har rätt i ditt påpekande och att Ni som läser detta
gör på detta vis hädanefter. Men !!! filer som inte innehåller källkod undanbedes.Sv: Impa på Mattelärar och andra !
se där jag skrivit 3"
Hur stort L menar du? Valfri storlek? Valfri riktning?
/JohanSv: Impa på Mattelärar och andra !
Av vilken anledning skall du tjaffsa om riktning när jag klart och
tydligt visar det i exempel 3*3. Eftersom 3 :an ligger uppåt så finns det väl
ingen anledning att flumma med tankar på att den skall ligga nedåt ?
Om du läser och kollar på 3*3 exemplet så är det solklart.(Se var jag skrivit står det)
L :et kan bara se ut på dessa två vis. Ok en ruta uppåt på liggande L .En ruta höger på stående.
Om du kör 5*5 så ser du när du har rätt.
Du har ju också möjlighet att skippa det hela om inte kapaciteten räcker till.
Som gammal lärare känner jag igen syndromet,vissa människor lägger en massa
krut på att fundera på det som inte står i frågan/instruktionen i stället för att
koncentrera sig på vad som står eller frågas efter.
Egentligen betyder det att dom inte litar på någon,eller något dvs komplicerat psykologiskt inre.Sv: Impa på Mattelärar och andra !
Jag ser inte i din instruktion hur "L:et" ska se ut i större format. Är det fortfarande tre rutor i den ena riktningen och två i andra? I sådana fall, får man gå åt vilket håll man vill mitt inne i?
Om "L:et" ska öka i storlek, vilket format är det då? Att det är fem rutor i ena riktningen känns ganska naturligt, men hur blir det i den andra? Blir det två eller tre?
Du får tänka på att personer med låg "kapacitet", som jag, läser detta också, så att om du inte vill ha frågor kan du ju skriva det från början.
/JohanSv: Impa på Mattelärar och andra !
framgår av 3: an. Är det är viktigare att tjaffsa än att vara konstruktiv. ?
Skippa så slipper du det bekymret. Du är den enda av 250 upload :are som
givit uttryck för hur L :et är tänkt.Dom har förståss tänkt som du,men
genom att följa instruktionen mot 5:an konstruktivt så "Voila" så här var det.
L:en sträcker sig alltid från en sida till den andra. Alltid 2 rutor i vinkel ,uppåt eller höger.
Det framgår nämligen med mycket stor tydlighet när man kör.Man kan inte
fylla i fel för då kommer någon ruta att vara upptagen när man försöker nå den.Sv: Impa på Mattelärar och andra !
Hur ser formeln ut ? vad blir summan för en kvadrat som är tex 19 * 19. ?
Jag vet inte svaret !Sv: Impa på Mattelärar och andra !
1-6-8
5-7-3
--2-4
Vad gör jag för fel?Sv: Impa på Mattelärar och andra !
Dvs efter 3 skall du flytta i ett liggande L |_____ .
Läs instruktionen första lag
Första kontroll: Är talet jämnt delbart med
antal rutor per sida dvs 3 , 5 , 7 , 9 osv.
I vårt exempel 3 Svar Nej
Voila klart Nu skall du göra samma sak
med kvadrat 5*5 . Nu skall du kolla om talet
är jämnt delbart med 5 . De andra kontrollerna
fungerar som vid mitt exempel.
Det där med att läsa en instruktion är tydligen svårt. ;-)
Ha det
Kör en 13 * 13 meddela vad det blir för summa !Sv: Impa på Mattelärar och andra !
> <b>vad blir summan för en kvadrat som är tex 19 * 19. ?</b>
3439
> <b>Kör en 13 * 13 meddela vad det blir för summa !</b>
1105Sv: Impa på Mattelärar och andra !
Såja, nu blev det lite enklare!!!
Om någon vill "fuska" satte jag även ihop ett program som skapar tabeller... En ful lösning med inte helt perfekt visning av resultatet...=)
<code>
Const size = 9
Dim a() As Long
ReDim a(size * size + 1)
Dim i As Long, pos As Long
pos = Int(size / 2)
a(pos) = 1
For i = 2 To size * size
If ((i - 1) Mod size = 0) And (i >= size) Then
pos = pos + size
ElseIf (pos Mod size) < ((pos - size + 1) Mod size) And pos >= size Then
pos = pos - size + 1
Else
If pos < size Then
pos = pos + size * (size - 1) + 1
ElseIf pos Mod size = size - 1 Then
pos = pos - 2 * size + 1
ElseIf pos >= size * (size - 1) Then
pos = pos - size * (size - 1) + 1
Else
pos = pos - 1
End If
End If
a(pos) = i
Next
Dim summa As Long
For i = 0 To size - 1
summa = summa + a(i)
Next
Dim ut As String
For i = 0 To size * size - 1
If i Mod size = 0 Then
ut = ut & vbCrLf
End If
ut = ut & " " & a(i)
Next
MsgBox "Summa: " & summa & vbCrLf & ut</code>
/JohanSv: Impa på Mattelärar och andra !
du göra på ett rutat block eller på whiteboard .
Har justerat uppskick Programarkivet:Magisk Kvadrat så Ni kan träna på 9 * 9
Hur skulle en formel se ut ?Sv: Impa på Mattelärar och andra !
Tänk på kvadraten som en cylinder. Dvs att höger och vänster kant sitter ihop.
Alternativt botten och toppen. Siffran ska sedan alltid flyttas ett steg upp till höger. Om
den cellen redan är ifylld får man flytta en cell nedåt och fortsätta därifrån.
Det ska då vara möjligt att börja med ettan precis var som helst i kvadraten, inte
tvungen längst upp i mitten.
/EmmaSv: Impa på Mattelärar och andra !
Sv: Impa på Mattelärar och andra !
Sv: Impa på Mattelärar och andra !
Börja i mitten högts upp med 1 och ta dig ett upp och ett åt höger (tänk kvadraten som en boll, högst upp fortsätter längts ner), finns siffra där backa och gå ett steg ner.
LooopSv: Impa på Mattelärar och andra !
Tanken är ju att du skall göra det med penna och papper på ett block
eller framför din klass på ett whiteboard.Sv: Impa på Mattelärar och andra !
Det handlar bara om att följa ett angivet mönster när du fyller i rutorna.
Spelar ingen roll om du gör det i sanden på stranden, är lika lätt ändå.
Det är ju klart att 109*109 rutor lär väl ta en stund men det är principen som räknas, går det med 3*3 rutor så går det med 3333*3333 rutor också