>Insamling krigets barn Jag har idag talat med skattekontoret, röda korset och likaså radiohjälpen. Det verkar inte bättre än att då pengarna mellanlandar på pellesoft så skall de skattas ytterligare en gång (eftersom jag tar ut de ur bolaget). Jag har nu fått svar från skattekontoret. Pengarna som mellanlandar på pellesoft måste beskattas enligt vanliga regler. Det innebär att ungefär 50% av det som tas ut går i skatt och syftet med gåvan var ju inte att skatta pengarna två gånger utan att hela beloppet skulle skänkas. Kan du inte få möjlighet att man måste ringa/betala två gånger då? :) Eller att de gör ett undantag! :)Insamling
>Inom kort kommer jag annonsera om en insamling till krigets barn samt
>bonusmedlemskap. 50% kommer oavkortat gå till röda korset.
>Mer info kommer snart.
50 % synd om krigets barn och 50 % synd om pelle:s site .
70 % 30 % skulle se smakligare ut. Sv: Insamling
Det innebär att om vi får in 50.000 och jag tar ut de för att skicka in på dessa konton så blir det inte mer än 25.000. Det innebär i sin tur att (anser jag i alla fall) det vore lika bra om man gör detta direkt via deras hemsida så slipper det bli ett bortfall på dessa 50%.
Givetvis tycker jag också att 70/30 är helt ok. Som det ser ut nu så lutar det istället åt att ge dom 100% genom att istället gå in direkt på respektive hemsida och inte via pellesoft. Men det är snårigt och jag vill gärna veta vad som gäller innan jag ger definitivt besked. Skattekontoret skall återkomma till mig i morgon och berätta vad som gäller för dessa typer av transaktioner.Sv: Insamling
Därmed avskriver jag denna välgärning och har lärt mig något nytt igen. För er som är intresserade att ge en gåva till "barn i krig", gå in på www.redcross.se .
Beklagar detta för jag hade väldigt gärna velat göra så, men ser inte någon anledning att göra på detta sätt i alla fall.Sv: Insamling