Tänkte kolla om någon kan reglerna för det här med öppet köp vis internetbeställningar. Nya ägare för några månader sen. Lite annat koncept och så. Kolla upp konsumentköpslagen. Oavsett vad deras avtal säger så gäller den över det. Från konsumentverket: Suveränt! =)Öppet köp vid internetbeställning?
Jag vet att det är så att vid telefonförsäljning så gäller fullständigt öppet köp i 14 dagar, och jag har för mig att det skulle gälla samma sak i internet-fallet.
Men nu har jag beställt en mp3-spelare, som jag tänkte byta mot en annan (från samma företag).
Jag kollar därför vilka regler de har;
<b>
Order - Alla orders är bindande och orderbekräftelse skickas via e-mail med automatik från oss eller vår partner Letsbuyit.com. Om avbeställning sker eller om man inte löser ut leverans mot postförskott debiterar vi 20% av ordervärdet exklusive moms för vår administration,eller minst 200 kr. Observera att paket endast ligger 30 dagar hos posten och väntar på att ni skall lösa ut det.
Priser - Alla priser på Letsbuyit.com hemsida är nettopriser inklusive mervärdesskatt . Frakt och postförskottsavgift tillkommer .
Frakt Vi skickar mot postförskott. Totalkostnad /paket beräknas på volymvikt, minsta debitering är för närvarande 77kr
Leveranstid -Leveranstid vid direkt köp är inom 10 arbetsdagar efter att vi bekräftat er beställning om inget annat anges.
Vid ett Co-buy kommer ni få leverans maximalt 10 arbetsdagar efter att köpet stängt hos Letsbuyit.com om inget annat anges. Angivna leveranstider är en uppskattad tid som kan ändras. Har inte leverans skett inom 1 månad har kunden alltid rätt att annullera sin beställning.
Support Ställ dina frågor till info@toycentral.nu
Garanti - Vi erbjuder 12 månaders garanti på all såld utrustning. Vid garantianspråk, skicka ett mail till info@toycentral.nu
Returer Om du vill returnera en vara, skicka ett mail till info@toycentral.nu . Vi tar kontakt med er och ger er ett returnummer.
Vid en eventuell retur ska varan packas i originalförpackning
Reklamation - Reklamation rörande fel eller brist skall ske skriftligen snarast möjligt, dock senast inom 10 dagar från erhållen leverans. Underlåter sig köparen att reklamera inom föreskriven tid förlorar han sin rätt att göra gällande anspråk på företaget.
</b>
Där ser man inte ett smack om öppet köp, och det verkar som om jag får betala 200 spänn + 89 i frakt. Då grejen kostar 600 + frakt så ser det ut som om jag nu har betalat 300 kronor oavsett vad jag gör, men jag får min mp3-spelare för 400 spänn.
Den andra kostar 1000 kr, och skillnaden mellan 400 och 1000 är ju av ganska stor betydelse... =(
Jag ska skicka mail till företaget, men det kan ju även vara bra att känna till vilka regler som finns. Tack på förhand för svar!Sv: Öppet köp vid internetbeställning?
Men hur som helst; nån som vet reglerna?Sv: Öppet köp vid internetbeställning?
Finns massor med bra länkar här tex:
http://www.svt.se/plus/
/EmmaSv: Öppet köp vid internetbeställning?
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=721&lngArticleId=2479
Ångerrätt - 14 dagar
När du som konsument handlar i en affär har du ingen laglig rätt att ångra köpet. Om du däremot köper något på postorder, via telefon, TV, Internet eller vid hemförsäljning har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige. Sv: Öppet köp vid internetbeställning?
Som tur är så är företaget tillmötesgående. Jag kommer skicka tillbaks telefonen, och betala mellanskillnaden, så får jag den bättre hemskickad istället.
Tack för svaren!