Hej, jag heter Benny Ringborg och bor i Gladö Kvarn, 10 minuter från huddinge C, Det värsta tycker jag är att de inte kan hålla vad de lovar... Jag var med om ungefär samma sak för några år sedan (1999 eller 2000), då de lovade att allt skulle vara uppkopplat om några månader och så sa det varje gång man ringde och frågade... tog nästan 2 år innan det blev något adsl bredband. Jo, ett priskrig gynnar ju men att trängas i en o samma kåk o sen utlova mer o mer fart (som tydligen inte kommer) när det finns grupper som inget alls har...nää, det suger... "Bredband åt alla" var väl Björn Rosengren som lovade en gång i tiden och det har ju inte införlivats det heller. :-(( Kan inte ni alla 200 gå ihop Finns det ingen annan leverantör än Telia ni kan fråga då? I dessa trakterna finns det ett företag som bygger om stationen själv när det finns minst 30-40 hushåll som har skrivit på kontrakt. Tyvärr hjälper inte det när det inte finns så många som är intresserade här...=/ Jag fick en gång information från telia att det kostade 70 000 kr att bygga om en tele-station för att klara av adsl.. Om ni är 200 hushåll så är det ju en kostnad på några hundralappar ifall man går ihop.. Kan vara att jag hört fel... =) Det ruggigaste av allt är att ca 99 % av alla stationer i landet har fiber in som kan leverera ett antal GB. Detta har skanova fixat, åtminstone i blekinges mörkaste skogar som är jämförbara med norrlands inland. Hej igen! Hej alla glada, kul o få respons, synd bara att det inte hjälper:( Har lagt in en förfrågan hos de båda:=) Tack för er hjälp. jag bor så till att jag kan få ADSL men det skulle aldrig falla mig in att betala så mycket pengar för nått så segt, jag tycker att mitt 2Mbit som jag har nu är lite segt, och hur segt är då inte 512kbit som knappt går i 512, stackars er som bara kan ha ADSL <b>jag tycker att mitt 2Mbit som jag har nu är lite segt, och hur segt är då inte 512kbit som knappt går i 512</b> Så var vi där igen med alla som skall klaga på sina uppkopplingar som "gåår såååå seeeegt", ta dig en flukt på hur modem fungerar, det verkar som många "glömmer" eller kanske förtränger hur begränsat det verkligen är. Jag har 56 modem och vill gärna ha bredband. Ja, det skulle inte vara dumt om man kunde få någion form av bredband så man slipper koppla om telefonen till mobilen bara för man vill vara uppe en stund. "Bostream har ju ett bra pris ca 300 mån (tycker det är dyrt endå 300*12=3600)" Hej, jag håller med där. Jag vill ha en fast koppling, till ett fast pris och gärna ett billigare om jag tecknar längre direkt. Farten "kvittar" mer eller mindre. Bostream kommer oxå med en VDSL tjänst på pappret 26MBit för 398kr/månad. JAg betalr idag 399kr/månaden för mina på pappret 2,5MBit. BoStreams 26Mbits-tjänst heter Scream om jag minns rätt och den gäller om du bor upp till 300 meter från närmaste telestation(växel?). Efter det sjunker det till 13Mbit och i nästa steg ned till 8MBit eller så...poängen är att man ska ha lite tur om man ska få sina 26Mbit...bredband åt alla? icke
som har ca 200 permanet boende, varav ALLA vill ha bredband.
Jag har bott där sedan 2000 och blev lovad bredband under 2001.
Detta blev framskjutet och det kom brev kring detta, nu hör jag inte av telia alls.
Anledningen till att vi inte kan få någon form av uppkoppling annat än modem,
(Som kostar minut-taxa dessutom)
är för att stolparna och stationen är för gammal. Konstigt anser jag för jag betalar ju
för att ha samma standard som alla andra, telia anser inte att det är värt pengarna och
gradera upp utrustningen.
Jag tycker det låter illa att Telia med flera krigar och slåss och sänker priser, höjer farten
För ANDRA, det finns ju för det mesta fler än 2 bolag att tillgå.
Vore det inte bättre att dom la ner energi på att koppla upp sverige i helhet FÖRST
o sen eventuelt kriga?
I en tidigare artikel i aftonbladet så skulle det införas en lag på en minimumfart
som alla skulle ha rätt till, som förslag var 56K, idioti då ALLA kan få det med modem.
Detta talar ju för att dom som styr o ställer inte vet hur det ligger till.
Hoppas detta kan tryckas på något vis.
Med vänlig hälsning / Gladö BennySv: bredband åt alla? icke
Nu är jag med om samma sak fast nu är det 10mbit som lovas. de lovade att det skulle komma förra hösten men än så länge har jag inte sett något av de utlovade 10Mbit.
Men jag tycker du har rätt i att de borde se till att utvidga bredbandet så att så många som möjligt får det. Men jag tror ändå att priskriget är ett måste för annars blir priserna orimliga.Sv: bredband åt alla? icke
Jag kan va utan bredband, men jag vill inte betala för en standard jag inte har.
/BSv: bredband åt alla? icke
Vi blev lovade bredband men bara om tekniken blir billigare, i höstas så installerade Felia fiber i stationen och då hoppades man att det skulle bli något,men det ska bara användas för "framtida bruk"??? är inte en uppgradering av stationen med fiber och inte använda den slöseri med pengar?Sv: bredband åt alla? icke
och be BBB gräva upp lite gator hos er?
Jag har för mig att deras krav är 30 hushåll, då kommer
de och gräver in lite kablar.Sv: bredband åt alla? icke
/JohanSv: bredband åt alla? icke
/FSv: bredband åt alla? icke
Det som sen måste till är att Felia eller någon annan skall installera adsl-router eller vad det nu heter, sen är deet bara att köra.
Detta beställer man av skanova. Detta kan alla operatörer göra. Bara det att beställer exvis bostream det för att de har varit i kontakt o byggt upp kundstock mm så tar det tre månader innan de får besked att det är klart.
Vad som händer under tiden är att telia då får besked om att detta är beställt. De skickar ut information (har ju alla telenr i området som är berörda) o får på så sätt alla att teckna felia. Den op som lagt ner energi o pengar får inga kunder eftersom det inte finns några kvar när de väl får tillgång till det hela från skanova. Konkurrenterna fixar kunderna, Felia o skanova knyter upp dem till sig...
Visst är det bra att skanova är ett helägt felia-bolag, NOT
Om ni inte tror mig?? Fråga sydkraft vad som hände i falsterbo/hölliken trakten...Sv: bredband åt alla? icke
Har man väl börjat kan man inte hålla sig!
Alla har väl på olika sajter läst om att Felia satsar på "turbo-adsl" till hösten.
Finns det någon som kan hitta tillstymmelsen till information om detta på telia.se eller teliasonera.com på deras press-tjänst nyhets sidor mm???
Kundvården är enormt god...
Tur vi har fria medier.. Men rätt var dt är så blir det väl som telia adsl2000, fast hos pressen tar man betalt per ord vi vill läsa. Hurra!!!Sv: bredband åt alla? icke
Jag har lagt ut samma text till expressen, aftonbladet, idg och pc för alla.
Hoppas på tryck i nån av dessa:)
Jag ska ringa BBB o kolla upp om det räcker med 30 hushåll:)
/bSv: bredband åt alla? icke
Flera tips?
Sv: bredband åt alla? icke
Det är inte bandbredden som avgör hur "segt" det känns, det är kvalitén på uppkopplingen! Bandbredden har ju betydelse vid hämtning av filer, men knappast vid vanligt surfande. Jag sitter med 256 Kbps på jobbet och det går tokfort jämfört den 100 Mbps anslutning som jag har hemma via sunet!
/JohanSv: bredband åt alla? icke
Jag anser att modemet är fullt tillräckligt vid vanligt surfande, ska jag läsa mail, kolla artiklar, pellesoft mm så går det UTMÄRKT med 56K.
Men att ladda ner 3 st mp3:or tar en timme typ....en film e ju inte o fundera på ens, den e ju gammal när jag fått den:)
Så ta o fundera lite.
Sen kan jag hålla med om att alla uppkopplingar inte e prisvärda, men ger man sig in i leken....
Kanske det är knäppt att höra men jag är inte ute efter hastigheten så mycket.
Det jag är ute efter är priset och man kan vara uppkopplad fast folk kan ringa till den.
Bostream har ju ett bra pris ca 300 mån (tycker det är dyrt endå 300*12=3600)
Det jag kan tänka mig är att teckna ett 36 månads kontrakt med billig månadhyra + modemet.Sv: bredband åt alla? icke
mitt 2Mbit kostar ca 200kr i månaden
vad är det för hastighet på bostream?Sv: bredband åt alla? icke
Mycket vill ha mer säger dom....
Själv har jag beställt tjänsten men vet inte var närmaste station finns så jag vet inte vad jag får för fart...jag är som ett barn dagarna före julafton! Vem vet vad som finns i paketet :-)