Fråga VB.NET har fått sig en rejält omarbetning för att kunna utnyttja de finesser som finns med i .NET Framework. Den största skillnaden är att VB.NET är, till skillnad mot tidigare VB versioner, objektsorienterad. Detta har i sin tur medfört en del syntax ändringar till språket. Det finns en del andra saker som är nya oxå, men det är den störta enskillda förändringen. "Den största skillnaden är att VB.NET är, till skillnad mot tidigare VB versioner, objektsorienterad" >Med risk för att ha startat ett mindre krig... :-) De flesta anser att det inte är objektorienterat, men jag håller med dig, jag själv är fortfarande med om att gamla vb är delvis objektorienterat. Men eftersom att min & din åsikt är långt ifrån majoritet + att (om jag inte minns fel) så är det vad ms säger också så... Jag föll för grupptrycket... :) Säg vad man vill ,men VB 6 har blivit en god gammal kamrat, utan arv Inget fel på VB6.. har spenderat många timmar med den gamla vännen. men VB6's klasser var långt i från riktig objektorienterade.. de var en bra introduktion, men det kan aldrig mäta sig med riktig OOP =) VB.NET är väl en specifikation på en syntax? kompilatorn finns ju i sdk'n (som är gratis) Värst vad alla tjatar om sdk'n så fort det gäller kompilatorn... Den finns i frameworket! Om jag inte minns fel så är det bara JIT kompilatorn (MSIL -> Native) kompilatorn som kommer med .NET Framework (tillsammans med övriga runtime filer som behövs för att kunna exekvera en .NET applikation). Man KAN kompilera program med bara frameworket... Jag gjorde det på min windows 98 maskin... :) vb.net, C# samt JScript.net kompilatorerna finns med (csc.exe, vbc.exe samt jsc.exe).NET
Vad är VB.NET för något?
Svar
VB.NET är ett programmeringsspråk som bygger på Microsofts populära Visual Basic, fast nu objektorienterat. Det använder ett sk. .NET Framework vilket behövs för att köra C#, VB.NET, JScript.NET eller andra .NET språk. VB.NET är gratis.
Så här stod det i faq:en...
Men är det inte så att VB.NET bygger mer på själva frameworken än gamla vb...
Mvh /AleSv: .NET
---
<b>Andreas Håkansson
Student of Software Engineering</b>Sv: .NET
Detta kan jag absolut inte hålla med om. Jag anser att VB startade sin vandring mot objektorientering i och med VB4 och introduktionen av klasser. Med detta menar jag att det finns mer än två lägen, objektorienterat eller ej objektorienterat. Inte svart eller vitt, utan en gråskala med alla nyanser däremellan. Skalan förändras dessutom hela tiden i takt med att nya "koncept" och objektorienterade ideér kommer fram.
VB6:s stora akilleshäl var Arv (Inheritance) men att avsaknandet av det konceptet skulle göra språket helt o-objektorienterat håller jag inte med om...
Med risk för att ha startat ett mindre krig... :-) Sv: .NET
Nääääääää tycker du har artikulerat dig bra.Sv: .NET
Sv: .NET
så löser man dom problemmen ändå. Har blivit impad genom tiden att
kompileringen blir så bra som den blir.Sv: .NET
---
<b>Andreas Håkansson
Kan väl naturligtvis inte kosta något!
Däremot en kompilator....Sv: .NET
notepad + .net sdk , så har du gratis vb.Sv: .NET
Sv: .NET
Däremot, för att få tillgång till de diverse språkkompilatornerna (C#/VB.NET/Managed C++/JScript.NET -> MSIL) så behöver du ladda ner SDK:n
---
<b>Andreas Håkansson