Voffor blir det på detta viset ? Magi är väl lite att ta i. Lite enkel räkning bara... =) Det var ju enkelt :-) förstod att du skulle haka på. Jo, det är rätt kul...men det hela handlar ju egentligen om att inse grundläggande fakta, där det viktigaste är att ordningen på korten inte har någon betydelse. Jo jag var tvungen att ändra beskrivningen,satt med en kortlek framför mig. Hej hej, lite of topic nu... Bildminne är mycket bra att ha.Själv har jag sifferminne och bildminne 64 år Då det gäller typ vid bankomaten så funkar det oftast bästKortlek Siffermagik !
Jag har en kortlek 52 kort. Blandar o kuperar.
Vänder leken mot mig. I mitt fall ligger det nu en 10 :a mot mig.
Jag skalar av kort i handen 10 11 12 13,lägger korten med baksidan upp i en hög.
Nu ligger det en 3:a mot mig , gör likadant 3 4 5 6 osv till 13 ,lägger korten med baksidan upp i en hög.
Likadant en tredje gång det ligger en 6 :a, 6 7 8 9 osv till 13
lägger korten med baksidan upp i en hög.
Nu har jag tre högar på bordet. Ber någon, eller jag gör det själv vänder upp 2
av de översta korten från de tre högarna, dvs 1 kort från hög nr 1 och 1 kort från hög nr 2.
Den tredje högen skall vara orörd (fritt fram att kalla vilken hög som helst
för 1 o 2) i mitt fall ligger det en 10 överst i hög ett och en 6 :a i hög två.
10 + 6 = 16 jag lägger alltid till 10 dvs i mitt fall 26.
Nu räknar jag bort 26 kort ur den stora högen,lägger dem åt sidan.
De antal kort jag nu har kvar = det nummer på kortet som ligger överst i den tredje högen. Märkligt !Sv: Kortlek Siffermagik !
Säg att man vid de tre tillfällena får korten a, b, c. (valör 1-13)
Antalet kort man tar bort i de tre tillfällena blir då
14-a, 14-b och 14-c, eller tillsammans 42-(a+b+c).
Antal kort som är kvar blir sålunda x=52-42+a+b+c=10+a+b+c.
Om du nu räknar ut 10+a+b (t.ex.) och drar det från x får du ju uppenbarligen c kvar.Sv: Kortlek Siffermagik !
Tycker i allafall att det lite småmagiskt när man kan leka med siffrorna på detta vis.Sv: Kortlek Siffermagik !
Men jag blev först ganska ställd, för jag missförstod frågan (såg att du ändrade den vid ett senare tillfälle =) ). Jag fick nämligen intrycket att man skulle kolla på korten på "andra sidan" av varje hög, och då hade det blivit aningen svårare (för att inte säg omöjligt).
Ett bra sätt att börja på en lösning brukar vara att kolla på extremfallen; man får 3 kungar resp. 3 ess. Då ser man att det i första fallet är väldigt många kort kvar innan man börjar ta bort från starthögen, och i det andra väldigt få. Det leder lätt till en lösning!Sv: Kortlek Siffermagik !
Det är faktiskt ganska knepigt att skriva en korrekt instruktion.
Samma sätt om du skalar av åt fel håll så att säga.då kommer det rätta kortet underst i högarna.Sv: Kortlek Siffermagik !
Har kunnat detta kort trick sedan jag var en liten knatte. När man skulle till att visa det för diverse släktningar så upptäckte man snart att det var lättare och snabbare att bara komma ihåg vad det första kortet var man fick i varje hög. Med tiden kom det att bli lättare och lättare att memorera korten.
Vet inte om det har med det att göra, men nu på "äldre" dar har jag upptäckt att jag har väldigt lätt att komma ihåg saker i bild form, kanske har med träningen som liten? Nån mer som vet om detta skulle kunna vara så?
Papegojan på djurkliniken sa "Go morron go morron" till mig i morse // R-musSv: Kortlek Siffermagik !
Text har jag svårare för.Vid bankomaten har jag bildminne, dvs ser hellre
på det mönster mina siffror ligger i än själva siffran.Sv: Kortlek Siffermagik !
om kroppen får sköta det utan inblandning av "hjärnan".
...eller med andra ord:"Fingrarna minns".
ChristerGbg