Jag köpte mig en bärbar dator för ett tag sen. Första problemet var att det trådlösa nätverket inte gick att installera på den. Jag ringde då till Compaq support i Sverige för att höra varför det inte fungerade. Svaret jag fick var att de inte kan hjälpa eftersom jag använder Windows XP Pro och dom har bara support för Windows XP Home, de kunde inte ens ge ett försök till att hjälpa. Jag kontaktade då USA:s online support där de utan problem kunde hjälpa även fast som egentligen bara hjälper folk från USA. Problemet visade sig vara i drivrutinerna och det var alltså Compaq som satt ut fel drivrutiner på deras hemsida, det tog en vecka sen var det fixat. Tycker synd om pojken. Lite glad över att man inte har en compaq. Jag har många fina argument om varför man inte skall ha compaq... :) Innan jag köpte datorn så hade jag hört mycket dåligt om Compaq men fick en bra dator till ett bra pris och tänkte att det mesta av det man hör är ofta överdrifter så jag tog en chansning att köpa mig en Compaq i alla fall. Stort misstag. [snip på en tråkig historia] En liten fortsättning på det hela: Råkade ut för ett problem med en 21" skärm som var dassig i färgerna. Enligt LG så skall man få en utbytes skärm inom 2 arbetsdagar. Hmm kan kanske skulle säga att man jobbar på ett statlig myndighet för då kanske det går fortare :) Tja.. Compaq och HP är ju numera samma bolag - så jag kan fortsätta med en annan Efter att de nio arbetsdagarna som visade sig bli två och en halv vecka så ficka jag äntligen tillbaka min dator. De hade bytt hårddisk... Man undrar ju om de verkligen ska behöva gå 5-6 veckor att byta en hårddisk och att de verkligen måste skicka datorn till Holland för att fixa det men hur som helst har jag nu fått tillbaka datorn. Någon kompensation för tiden det tagit har jag däremot inte fått. Jag ska ringa en gång till till Compaq och fråga om kompenstaion för det tycker jag verkligen att jag ska få.. jag blev tvungen att lägga ut flera tusen för att fixa men andra dator så jag kunde ha något att jobba med under tiden jag väntade. Vi får se vad de säger när jag ringer. Nu ska jag i alla fall ta mig en semester vecka i piteå på den feta festivalen "Piteå Dansar & Ler" Det låter som flera har problem med detta och jag tror inte man enbart kan säga att compaq är sämre än nån annan, det handlar oftast vem som får tag i ärendet på supportstället. Visst kan de hända att det är så att många företag har dålig service pga att personen i supporten kanske gör något misstag eller är otrevlig men att det ska gå till på det sättet det gick till på med min bärbara är juh sjukt. Jag undrar också hur det kommer sig att datorn måste skickas till Holland för att repareras och hur det kommer sig att inte det första företaget där jag lämnade in datorn visste om det och kunde skicka datorn direkt. Datorn var tvungen att gå först till Göteborg sen till Västerås och sen till Växjö för att skickas till Holland och sen när den kom tillbaka gick den förmodligen till Växjö och sen till Västerås och var sedan påväg att skickas tillbaka till Göteborg. Men jag ringde dit och fick det ändrat så de skickade det direkt till mig.Hur dålig kan datorsupport/service vara?
Innan jag han testa de nya drivrutinerna däremot så uppstod det ett annat fel med datorn där den inte ville starta. Jag fick då beskedet att lämna in datorn till närmaste support ställe vilket är i Göteborg. När jag lämnar in den så säger dom att reparationen tar 1-5 dagar. Va bra tänkte jag, då hinner jag få den före helgen eftersom jag lämnade den en måndag.
En vecka senare ringer jag dit och frågar hur det går med datorn. "Den är skickad på extern service i Västerås" får jag som svar. Jag väntar tills nästa dag och sen, eftersom jag är lite ivrig på att få tillbaka datorn, tänkte jag att jag ringer till Västerås och frågar hur det går. Svaret jag får där är att de har lagt ner reparationer av den sortens datorer och har därför skickat den vidare till ett företag i Växjö. Okej det var ju konstigt att inte Service företaget i Göteborg visste om att det var Växjö som hade hand om det nu.
Jag ringer då till Växjö och frågar hur det ligger till med den datorn. Svaret jag får är att den datorn inte finns med i registret. Jag tar slutsatsen att datorn inte kommit in än utan är på väg från Västerås till Växjö.
Jag väntar en vecka till innan jag hör av mig igen. Då ringer jag till Göteborg igen för att jag inte hittade numret till Växjö. Svaret jag får från servicen i Göteborg är i form av en telefonsvarare som säger att de har öppet till klockan 17:00. hmm... klockan var 15:00 när jag ringde.
Jag såg då på pappret med service uppgifter att de har en e-mail adress man kan nå dem på. Jag skrev ett enkelt e-mail där jag frågade hur det går med datorn och hur länge det tar. Svaret jag får är: ”Den finns på service i Västerås tel. 021-xxxxxx så kan du själv ringa och fråga!!"
Argh. har dom ingen koll. Datorn är ju i växjö. Jag skickar ett till e-mail och säger som det är att den befinner sig i växjö och inte i västerås och frågar om inte de kan ta reda på hur det går med datorn eftersom det var ju hos dem i Göteborg som jag lämnade in datorn hos. Man tycker ju att de ska ha lite koll på var deras reparationsobjekt befinner sig.
Dagen efter får jag ett svar "Dom har helt plötsligt mott tagit denna och skall så fort som möjligt ta tag i detta".
Tycker det svaret kändes lite luddigt så nästa dag letar jag rätt på ett telefonnummer till de i Växjö och ringer dit och frågade hur det egentligen går med datorn.
Svaret jag får är att de inte lagar dessa datorer i Sverige utan att datorn är skickad på extern service utomlands och att det tar minst 2 veckor.
ARRG!
Och det är där jag befinner mig nu väntandes på att dessa två veckor ska gå så jag får tillbaka min dator. Man undrar ju däremot om företagen har någon kontakt med varandra. Om de utlovar att det tar 1-5 dagar att reparera datorn kan dom väll ändå höra av sig om det visar sig att det tar längre tid och sen tycker jag det är en stor fördel om förtaget där man lämnat datorn vet var datorn befinner sig. Och sen att det ska behöva gå nästan 3 veckor innan datorn kommer till det stället där de utför själva reparationen. Förhoppningsvis får jag tillbaka min dator snart. Hade tänkt vara med i någon av Datormagazins programmeringstävlingar men det är nog bara att utesluta nu.
Första och sissta gången jag köper en Compaq dator.Sv: Hur dålig kan datorsupport/service vara?
Om det hjälper något så kan jag förbanna Compaq. ;o)Sv: Hur dålig kan datorsupport/service vara?
Sv: Hur dålig kan datorsupport/service vara?
Jag komer att återkommer med en uppdatering angående detta om några veckor när (om) jag får tillbaka datorn, har nämligen en känsla av att det inte är slut på det tråkiga ännu.Sv: Hur dålig kan datorsupport/service vara?
Rackans surt att det ska behöva vara så!
Bara för att ta ett gladare exempel. När jag jobbade på mitt förra jobb (WM-data Knowledge) så hade jag med mig min laptop på semestern när jag var i skåne. Laptopen var en Compaq Armada E500. En kväll när jag satt och kollade mailen så dog datorn helt plötsligt. Jag ringde Compaq, som skickade en tekniker samma kväll. Han insåg att datorn inte gick att reperera på plats. han tog den med sig. På kvällen dagen efter kom laptopen tillbaka i expressbil, repererad och fin!
Så precis lika besviken som jag förstår att du blev på Compaq, lika imponerad blev jag!
Jag tycker att du ska försöka ta tag i någon av Compaqs högre chefer här i Sverige och beskriva ditt problem. Så som du har blivit drabbad ska man bara inte tillåta!Sv: Hur dålig kan datorsupport/service vara?
Lite förbannad ringer jag nästa dag till Göteborg och frågar vad dom egentligen håller på med och hur det kommer sig att det snart gått 3 veckor och datorn inte ens kommit fram till det stället där dom reparerar datorn. Självklart skyller han ifrån sig på andra företag och säger att det är andras fel och att inte han kan göra något åt det. Han nämnde också något om att datorn var skickad felaktigt till Taiwan tyckte jag han sa. Äh vad är detta för skit tänker jag och avslutar samtalet.
Istället så skickar jag hela storyn till Compaq och skickade även med mina e-mail som jag fått tidigare osv. Ett par timmar senare ringer en person från compaq som beklagar det som hänt och berättade hur det ligger till, nämligen att datorn nu är på väg till holland där den ska repareras och att det genomsnittligt tar 9 arbetsdagar att få tillbaka datorn. Han fixade även så att datorn skickas direkt hem till mig när den återkommer till sverige så den inte behöver skickas mellan flera företag här i sverige vilket skulle dra ut på tiden ännu mer.
Förhoppningsvis har jag datorn om 9 arbetsdagar. Vi får väll se hur det går med det. När det gäller Compaq verkar det som allt kan hända.Sv: Hur dålig kan datorsupport/service vara?
Surfar in på reperations firmans hemsida, ser att man kan beställa utbytes via webben.
Perfekt fyller och trycker sänd, dagen efter kommer en kompletterings fråga som jag svarar omgående på. 9 dgr senare har det inte kommit ngn skärm, och jag ringer upp och frågar. Ngt har gått fel säger damen och ber att få återkomma. Tror ni hon ringer?? Nope jag ringer ngn dag senare och är inte glad, och hon lovar att skärmen skall gå iväg samma dag.
Tiden går och det är nu 30 dgr sen jag begärde utbytes skärm. Ringer upp igen och får till svar att dom har mycket att göra och att dom tar allt i tur och ordning. Nu har jag tröttnat och ringer LG och pratar med den som är ansvarig för kontakten med service verkstäderna. Presenterar ärendet och han låter lite skeptisk och ber att få detaljer, när jag säger att jag jobbar på en statlig myndighet och att det är skandal att det skall ta 30 dgr då går allt tokfort.. 15 minuter senare ringer chefen på verkstaden och skyller på det ena med det fjärde och säger att dom har gjort allt fel... Ber att få kompensera mig, erbjuder en NY 22" skärm istället för min gamla 21" (1-2 år gammal). Dagen efter kommer skärmen, och både LG och chefen på service verkstaden ringer för att kontrollera att den kommit fram.
Så jag har lärt mig att inte ta en diskussion med verkstäderna, utan gå på tillverkaren. Verkstäderna är otroligt rädda om att behålla sina avtal, så när service strular så får dom ett fåtal försök att fixa den. Sen ringer jag tillverkaren och berättar då brukar det hända saker.Sv: Hur dålig kan datorsupport/service vara?
Jisses vad den Compaq får resa, viseligen är det semester men att datorn ska ta några dagar semester är ju inte klokt och till utomlands också :)Sv: Hur dålig kan datorsupport/service vara?
skrattretande anekdot.
Vi håller på att ta fram lite marknadsmaterial och vill därför ha det på 160g alt 180g
papper. För att vara på säkra sidan vill vi kontrollera om våra färgskrivare tål den
tjockleken så vi inte får problem med dem. Ringer upp HP (eftersom vi har HP Laserjet).
Det börjar med att killen på det supportnummer jag ringt säger att de inte besvarar
den typen av frågor och så ger han mig ett nytt nummer. Jag ringer lite undrande till
nästa supportnummer och undrar hur i all världen de har resonerat för den idiotiska
strukturen - bara för att få en ny chock. Efter att ha knappat mig igenom ett antal val
säger rösten i luren att jag ska bli kopplad till deras växel (varför fick jag knappa in en
massa val???). Hon kopplar mig till den avdelning jag förutsatt att jag borde kommit
till direkt, där jag får stå i telefonkö. När jag sen kommer fram svarar en annan person
bara för att informera mig om att hon inte heller kan svara på min fråga och att alla
andra sitter i möte!
Har börjat under över hur vissa företag resonerar, och hur i all världen de kan kalla
sig tjänsteföretag. Som de flesta produktföretag är det faktiskt på den biten de tjänar
sina största pengar...
/Emma - irriterad, men måste ringa upp kundtjänsten igen... *suck*Sv: Hur dålig kan datorsupport/service vara?
Sv: Hur dålig kan datorsupport/service vara?
Jobbar själv på support och har faktiskt jobbat på compaqs support i frösunda, dock internt.
Jag tycker nog att den uppfattning man får ang saker över lag, bilar, datorer osv, handlar om att man blivit bemött taskigt eller som i fallet ovan, jag gillar inte ford tex för jag har varit me om många ras o blårök, gillar däremot toyota tex, för den bilen hade jag aldrig strul me, ägaren efter mig kommer aldrig köpa en sån mer för den rasade:)
Så, har man otur att hamna hos en supportkille som inte vet (men påstår annat, vilket e otroligt vanligt) eller inte tar ansvar så är det beklagligt och kompensation ska man givet få om det är uppenbart att det gått fel. Inte alltid så säkert att det är tillverkarfel osv.
En sak kan man ju fråga sig: Hur i helv.... kan man sända iväg en hel dator till holland för o kontrollera? eller om den redan blev kontrollerad i sverige, varför inte då beställa en disk o byta? jaja sucka:-)
Jag har lärt mig att köpa egna delar o plocka ihop själv, då slipper man detta:-)
/BSv: Hur dålig kan datorsupport/service vara?