Tycker det är självklart att Vi är med i Europagemenskapen. Tycker det skulle vara skönt och ha en stor och stark valuta. EMU är väl bra för er som vill spara pengar, helt plötsligt behöver vi inte en massa folk som sitter och utvärderar om styrräntan ska gå upp eller ner med en tiondels procentenhet. Jag ser bara fördelar med EMU och det har jag sett hos finnland det verkar gå bra för alla som bor där dem klagar inte. Jag har en vän som bor där och han är nöjd över att ha en av världens starkaste valutor i plånboken :) Nej till EMU För att komplettera listan med åsikter Att det kostar att byta valuta är väl självklart, men frågan är vad vinsten är. Folk har alltid så starka argument, så jag vet inte vad jag ska välja! Trash .. jodå.. Jag tycker nej till hela paketet. Hmm vänta ett tag.. förlorar göran persson makten om vi röstar ja till EMU? .. Schysst.. Då ska jag fan rösta ja.. Ju fortare den idioten är borta desto bättre.. "Min känsla just nu är Nej, vi klarar oss utanför EMU, i alla fall nu. Allt shabbel med EU och skit är bara ännu ett sett att skapa miniUSA av europa. Hultan, du har helt rätt! Även om vi säger nej till EMU så kommer vi hamna där ändå som ECB chefen sa.. Enda länderna som har en klasul att få skjuta på inträdandet är Danmark och England. Det är pinsamt att vi ska behöva rösta om sådant här tycker jag! Ingen vanlig människa har ju någon som helst koll så det här är ju bara ett sätt för politikerna att hålla ryggen fri om det går åt skogen. Förresten tror jag inte att det spelar någon roll om det blir nej i år, då blir det en ny omröstning nästa år... "Förresten tror jag inte att det spelar någon roll om det blir nej i år, då blir det en ny omröstning nästa år..." >riksbanken fick höja räntan till 500% (femhundra). Nu är jag inte så insatt i det här egentligen men om vi röstar ja nu så går vi väl ändå inte med förrens 2006? Nästa chans, enligt Anna Lindh, är 2013 och då blir väntan där emellan inte 10 år utan 7 år. Iofs en ganska lång tid trots allt men inte lika lång tid som artikeln kan få en att tro. Om vi säger ja så går vi med vid 2004/2005 skiftet.. >Många experter varnar för att företag / kommuner inte kommer hinna anpassa sitt system till Euron.. >>riksbanken fick höja räntan till 500% (femhundra). 1) Titta på tyskland, de är i ekonomisk kris just nu inte pga av euron men euron bakbinder dem så de inte kan räta upp sin egen ekonomi. De kan inte stimulera tillväxt, vilket styrräntan är ett verktyg för. > Det han gjorde var sunt för sverige >. Alltså höja räntan till 500 % "Nu är jag inte så insatt i det här egentligen men om vi röstar ja nu så går vi väl ändå inte med förrens 2006? Nästa chans, enligt Anna Lindh, är 2013 och då blir väntan där emellan inte 10 år utan 7 år. Iofs en ganska lång tid trots allt men inte lika lång tid som artikeln kan få en att tro." Det står att INTRÄDET kan bli av 2013 så då har väl folkomröstningen skett X antal år tidigare. >>Att det svenska folket ska få rösta om en sån här fråga är helt absurt. 75% av befolkningen har i stort sett ingen aning ALLS >Euro? Självklart för mig! Det var inget argument, det var ett solklart ställningstagande... Synd? >Jag skulle vilja påstå att det är precis vad jag skrev innan: absurt! "Det står att INTRÄDET kan bli av 2013 så då har väl folkomröstningen skett X antal år tidigare." Jag har bestämt mig (åtminstone för ett tag framöver)!!EU klart att Vi är med !
USA tar sig brösttoner och spelar världspolis.
Den bästa säkerheten för oss är att Vi är med i Europafamiljen.
Då kan Vi sticka upp och berätta för kommande Bush nissar ,
"kom inte här och kom", han kommer att bli utbytt nästa gång.
Nej till EMU Vi behöver inte vara med före England och Danmark.
Vi skall gå med , men inte Nu !!
För en gångs skull, kan Vi tänka på oss själva,Vi är en av de största bidragsgivarna
i Europa , vi hjälper feta självgoda franska bönder med bidrag. Det är väl Ok
om Vi får nått tillbaka. Nix Ni skall bidraga med mer , därför att Ni är dumma och ärliga.Sv: EU klart att Vi är med !
Den stora anledningen till att jag vill gå med är att jag inte
vill vara med om att vi utsätts för valutaspekulation som sist
ledde till att riksbanken fick höja räntan till 500% (femhundra).
Den risken är betydligt mindre om vi också antar Euron.
Men det finns ju alltid två sidor av myntet.
Tjipp!
Peter.
Rösta JA!Sv: EU klart att Vi är med !
För övrigt är inte valuta spekulationen det som är farligast för kronan utan våran regerings självdestruktiva politik där småföretagens möjligheter till tillväxt inte bara hämmas utan också våldtas och kastas på sophögen.
Ett solklart ja och en stark förhoppning om att svenska folket tar sitt kollektiva förnuft till fånga i de närmaste två valen (EMU och regeringsval), vi behöver den politiska omväxling som en demokrati innebär men i dagsläget inte levererar och vi behöver inte kronan till något annat än dasspapper.
Ursäkta mitt färgstarka språkval men jag är trött och irriterad efter att försökt förstå varför man betalar moms på elskatten (ca 61% av min elräkning är skatt).Sv: EU klart att Vi är med !
Sen blir det biligare att resa till andra europeiska länder om alla har samma valuta eftersom man behöver inte buta valuta till landeds valuta som man ska resa till. T.ex. om jag reser till frankrike och dem har EMU och inte jag som bor i sverige då får jag lägga ut 13kr för 1euro och man då går mycket pengar förlorat. Och det är besvärligt att hålla på och växla valuta och så ska man hålla på och vänta på valuta kursen för kr ska gå upp och så ska man hålla på med det m.m. Medans det är mycket enklare att om alla har samma valuta så kan man bara åka direkt med samma pengar pengar till land till land utan besvär med valutan. :)
Det blir biligare att bo med euro tydligen också. :) men det är nog en spekulation än.
Men sverige är för eller senare tvyngen att gå med i EMU men det vore bättre om vi gick med nu.
Hoppas hela svenska folket tar sitt förnyft till fånga och röstar 'JA' till EMU.
Vill inte alla ha en stark valuta? hmm, jag vill i alla fall men det är jag.Sv: EU klart att Vi är med !
Nej till Euro
--
Klart bästa valet :D
Att bara byta ut våran krona mot euron
kostar väl i runda slängor 10 miljarder
har jag för mig att jag har läst, det betyder
ju att det kommer att komma mer skatter
på det.Sv: EU klart att Vi är med !
Ja till EU
Ja till EMU/Euro
Nej till "Nej till EU" :-)
Det finns vinster i sammanhanget också som nej-sidan oftast inte låtsas om. Företag med stor import och/eller export har stora problem med valutaförluster och betalar ofta stora summor för att försäkra sig mot den typen av förluster. Euron kommer att minska dessa kostnader/förluster kraftigt för svenska företag som jobbar mycket inom euroländerna. Ca 40% av vår export går till dessa länder .
Som ett exempel så förlorade Ericsson förra året 3 miljarder p g a otillräckliga försäkringar. Självklart hade Ericsson inte sluppit hela denna kostnad om vi haft euron, då långt ifrån all försäljning/inköp sker inom euroländerna, men det visar hur stort problemet är...Sv: EU klart att Vi är med !
En självklar vinst som även de flesta på nejsidan begripit är att med en stabilare valuta slipper man gardera sig mot kursförändringar i lika stor omfattning, mera pengar att lägga på arbetskraft.
En annan given förändring är en stabilare ränteutveckling, hyror och villapriser rör sig inte lika friskt med en stillastående ränta, mera pengar att konsumera för.
En tredje tydlig vinst med en internationell valuta är möjligheten att jämföra priser med andra länder, större prispress, ökad konsumtion.
Om detta var vinsterna med en ny valuta vad är då förlusterna?
Om vinst ett inte slår in så har vi ju ingen förlust utöver valutakonverteringen då svenskt företagande är som det är oavsett valuta i såna fall.
Om räntan börjar röra på sig hejvilt så hade med stor sannolikt riksbanken svängt på den hejvilt med då de redan följer räntan inom emu-samarbetet även om den ligger lite över.
Om prispressen inte blir sanning så har vi i varje fall betydligt enklare att välja och köpa kapitalvaror i utlandet iom att vi delar valuta med flera.
Jag tycker valutakonverteringen är värd chansen till en positivare framtid kontra vad som skulle kunna hända om vi är kvar utanför, skräckscenriot är att kronan utsätts för hård valutahandel och tappar sitt värde ytterligare.Sv: EU klart att Vi är med !
"Det är ju självklart att vi ska va med"
"Det är ju självklart att vi inte ska va med"
"Det blir billigare"
"Det blir dyrare"
"Det blir mycket lättare att slippa växla pengar när man åker utomlands"
"Det är ju fel att nån i Bryssel ska bestämma över oss"
"Företagen får det lättare om alla har samma valuta"
"Vi tappar makten över valutan om vi får dela den med andra länder"
NÄHÄÄÄÄÄÄÄ !?
De uttalanden som säger något är ju överraskande... kunde man ju inte räkna ut med bakbundna händer i alla fall...
Att det svenska folket ska få rösta om en sån här fråga är helt absurt. 75% av befolkningen har i stort sett ingen aning ALLS om vad som kan hända åt ena eller andra hållet. Politiskt aktiva kommer nog i de allra flesta fall rösta ideologiskt. Sen finns det ingen som vet vad det ena eller det andra kan innebära.
Dels är det en fråga som i huvudsak ligger på tre nivåer; privat, företags- och nationell nivå. De lägre nivåerna kommer påverkas av de högre, men inte mycket alls åt andra hållet. Dessutom så är det inte bara en ekonomisk fråga.
På nationell nivå så förlorar vi rätten och möjligheten att göra politiska förändringar av vår ekonomi, vi mister alltså en stor del av den planekonomiska delen av vår blandekonomi. Detta kan man tycka vad man vill om, men ur både höger och vänster anser nationaleknomiska experter att en övergång till en europeisk centralbank skulle vara dåligt.
Då är frågan vad det är som är dåligt. Vi förlorar möjligheten att påverka t.ex. räntan. Detta har tidigare skett bakom stängda dörrar. Med EMU kommer det bli ännu mer låst, och den nya centralbanksledningen kommer att vara orubblig i många beslut. Å andra sidan så kommer ledningen därför inte påverkas av privata krafter, utan kan styra valutan utifrån Europas perspektiv, vilket stärker Europa som makt.
Detta är en liten del av frågeställningen som uppstår kring diskussionen om en europisk centralbank, i sin tur en ganska liten den av den ekonomiska frågan på nationalpolitisk nivå.
Tänk då hela diskussionen om centralbanken, utvidga det på ideologisk och politisk nivå, titta på hela nivåstrukturen. Förutsäg sedan om det blir bättre eller inte med EMU. Jag tror säkert att alla här har en genomgående ekonomisk utbildning och dessutom har en ganska betydande släng klärvojans i bakfickan...
=P
Men, men... det blir ju lättare att åka utomlands, så...
PS.
Jag har som ni förhoppningsvis sett inte tagit ställning till frågan i ovanstående text.
Sista raden hade lika gärna kunnat skrivas
"Men, men... det blir ju någon i högt uppsatt i Bryssel som bestämmer, så... (för i sverige är det så nära och öppet från politikerna... =P )"Sv: EU klart att Vi är med !
EMUn är så himla söt..
http://www.snap-shot.com/pages/zoo/emu.html
^^ JA TILL EMU!!!!!
Euron är bara ett mynt.. vad fan ska man med det till?Sv: EU klart att Vi är med !
Tänk på alla dessa miljader vi varje år betalar in kommer inte ihåg siffran nu men det är över 20 miljarder tror jag.
Sedan när öststaterna kommer in i eu så kommer de att få mer pengar tillbaka av eu än vad de betalat in. Schengen gör också att vi får in ännu mera av deras hårda kriminalitet som redan är ett stort problem i Sverige.
Sedan kommer vi inte heller att få en egen riksbank, det leder till att den centrala riksbanken i bryssel kommeratt bestämma vadsom är bra för eu och inte ett visst land.
Då kommer lilla putte Sverige att åka dit. För
Göran Persson tror att han har nått att säga till om, det har han inte. Han vill bara ha större makt oavsett han måste offra Sverige för den saken.
Så gör rätt rösta nej till EMU och tryck på för att vi ska gå ut ur Eu så att vi kan skydda våra gränser igen.
(För försvaret och mot EU/EMU. Syns bara att det inte finns något parti för det.)Sv: EU klart att Vi är med !
En person som är mer idiotisk än han får man leta efter ..
/MarcusSv: EU klart att Vi är med !
Jag skulle vilja se något mer konstruktivt och objektivt,
Vad är det för fördelar att rösta Ja till EMU respektive att rösta Nej.
Det är svårt att ta ställning för eller emot med de argument som hörs ibland.
Min känsla just nu är Nej, vi klarar oss utanför EMU, i alla fall nu.
Jag tror inte att lilla sverige kommer att kunna påverka så mycket, i alla fall inte så mycket som vi vill tro att vi kan.
//Anna-KarinSv: EU klart att Vi är med !
Jag tror inte att lilla sverige kommer att kunna påverka så mycket, i alla fall inte så mycket som vi vill tro att vi kan."
Vi kan ALDRIG påverka sådant som vi inte är med i! Vi kan påverka världspolitiken när vi är med i FN. Vi kan påverka Europapolitiken när vi är med i EU! Vi kan inte påverka Afrikas politik eftersom vi inte är med i AU (vet inte om det finns en AfrikaUnion, det var bara ett exempel, Helge).
Vi kan ju inte påverka mer för att vi står utanför...Jag är verkligen oroad över den isolationism som verkar ha blivit starkare de senaste åren. Ska vi gå tillbaka till tiden när alla länder skötte sig själva, inget FN som medlar..."varför samarbeta och medla när man kan kriga och plundra?". Den Starkes Rätt funkar kanske för USA, men för Sverige...naaa...mer samarbete är det enda som fungerar om vi på lång sikt ska ha någon chans att ta itu med de riktiga världsproblemen.
Vi måste inse att lilla Sverige är en flugskit på världskartan jämfört med EU. Kronan är en flugskit jämfört med Euron.
Kanske är det så att vi inte kan påverka lika mycket om vi går över till Euron. Men mitt huvudargument är inte att vi ska rösta Ja så att vi kan påverka mer, utan att vi ska rösta Ja för att slippa bli påverkade av sådant som vi inte kan styra! Jag är inte orolig för att vi inte kan styra räntor m m lika mycket som tidigare, jag är orolig för att kronan ska spekuleras i botten igen av utomstående krafter som vi INTE kan påverka.
Med förhoppning om att det blir en sida över på mynten för kungen också...Sv: EU klart att Vi är med !
Tycker vi kan spetta loss oss från resten av världen och flyta ut i atlanten med vår avlånga halvö.
Ända possitiva man kan se av det hela är att vi tillsammans kan spöa UassA vilket skulle behövas flera hundra gånger om.
Vi skjuter oss så slipper vi bevittna världens fall // R-musSv: EU klart att Vi är med !
Kunde inte hålla med dig mer.
Btw: Sverige är redan med i EMU. Folkomröstningen gäller om vi ska ta det tredje steget i Emu-sammarbetet där följden blir att vi antar Euron som valuta i Sverige.Sv: EU klart att Vi är med !
Sverige kommer bli indragna i "EURON"..
men nej för fan..
Ja till EMU
men nej till EURON ..
Hajar inte varför folk ska rösta på en fågel..
MarcusSv: EU klart att Vi är med !
Jag saknar argument från båda sidorna. Ja-sidan säger bara att "vi måste vara med i Europa", hur luddigt är inte det?? Nej-sidan säger bara "så här har vi aldrig gjort förut, det var bättre förr". Enda för- eller nackdelen jag har hittat är att det blir enklare att köpa skivor utomlands eftersom man slipper att invänta en bra valutakurs för att få det så billigt som möjligt. Nackdelen är ju då att det kan bli dyrt hela tiden i stället...
Jag lutar åt ja men funderar på nej eftersom Göran är för... Moget! ;-)
/ DavidSv: EU klart att Vi är med !
Det är ju inte så!!!! Om nej-sidan kunde sluta inbilla folk detta...
Det är inte ofta jag citerar Socialdemokrater men så sent som igår sa Anna Lindh att det troligen dröjer 10 år innan vi kan ha en ny omröstning igen. http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,62065516_854__,00.html
Gå inte på bluffen om att vi kan testa igen nästa år om det blir ett Nej.Sv: EU klart att Vi är med !
Det var Carl Bildt : s bidrag till Sveriges 1900 tals historia.
>(ca 61% av min elräkning är skatt).
Och Och ! Klart att du skall betala om du använder el. Att du skall försörja feta
franska bönder och greker som odlar tobak det bekymrar dig inte.
>Man kan inte både ha och äta kakan...
Kvalificerat "bullshit" . Vi har kakan (stark krona) det är dom andra som äter.
>så förlorade Ericsson förra året 3 miljarder p g a otillräckliga försäkringar.
Det var tamefaen det sämsta jag har läst.
Skulle skämmas på deras bekostnad om dom är så djä... oproffsiga.
>Att det svenska folket ska få rösta om en sån här fråga är helt absurt. 75% av
befolkningen har i stort sett ingen aning ALLS >
Här har Vi en svensk Hitler ,folket är dumma bästa att jag får bestämma.Phuuuu.
>Det är svårt att ta ställning för eller emot med de argument som hörs ibland.
Klart om man tycker så ! så har kanske han jag citerade ovan rätt.
Aftonbladet eller Expressen för helv... Cou skärpning.
osv osv. kul att läsa Era åsikter, Nu får man inte säga "Neger" "Hitler" "Terorrist"
djä... bull han var med i BaderMainHoff ligan alltså terorrist.
Stå på dig söta , pojkarna är dumma mot dig Sv: EU klart att Vi är med !
ThomasSv: EU klart att Vi är med !
Många experter varnar för att företag / kommuner inte kommer hinna anpassa sitt system till Euron..
Mvh
MarcusSv: EU klart att Vi är med !
Behövs inte , varje förnuftig Svensk kommer att rösta Nej !
Om jag lever tills 14/9 så kommer det att bli den mest spännande dagen
i mitt valdeltagande liv. Rösta förnuftigt rösta Nej.
Detta val är ett av de mest historiska man kommer att skriva om svenskarna i historieböckerna.
Obs jag är inte sjuk :-) inte mer än vanligt ;-)Sv: EU klart att Vi är med !
>Det var Carl Bildt : s bidrag till Sveriges 1900 tals historia.
Carl Bildt har fått ta onödigt mycket skit för att han ledde landet ur en mycket tuff ekonomisk tid. Det han gjorde var sunt för sverige och de direkt efterföljande regeringsmandaten raserade allt han lagt en grund för, långsiktig ekonomisk stabilitet, bättre möjligheter att fritt kunna välja var de egna pengarna skulle användas osv.
>>(ca 61% av min elräkning är skatt).
>Och Och ! Klart att du skall betala om du använder el. Att du skall försörja feta
>franska bönder och greker som odlar tobak det bekymrar dig inte.
Klart att det irriterar mig att eu's jordbrukspolitik är skit, men kan inte plocka ut ett enstaka fenomen och sen tycka att helheten är skit, skulle vara som att säga "jag gillar inte vänstern för att Gudrun misskötte sin ekonomi". Däremot så drabbar elskatten mig personligen och mera direkt, det är sjukt att man kan beskatta en sådan "vara" som i stort sett alla är direkt beroende av på det viset de gör. Vill de ha in pengarna kan de väl vara ärliga och sätta en statsskatt på inkomsterna istället för att gömma sig bakom certifikatavgifter och annat trams.
>>Man kan inte både ha och äta kakan...
>Kvalificerat "bullshit" . Vi har kakan (stark krona) det är dom andra som äter.
Kronan är inte stark, kronan är en skitvaluta jämfört med euron, den har ingen gångbarhet i internationella sammanhang såvida du inte begränsar internationella sammanhang till Åland och Helsingör...Sv: EU klart att Vi är med !
2) Varken tyskland eller frankrike betalar sina böter eller underkastar sig ngra andra straffåtgärder som EMU har lagstadgat, trots att de brutit mot flertalet regler. Protugal fick däremot böta saftigt för att de hade för hög diff i statsbudgeten.
3) det kommer ramla in ett antal öststatsländer med valutor och ekonomi som kommer dra ner hela EUs ekonomi, och vi kommer vara med att betala i försvagad köpkraft och avgifter som kommer gå till de länderna
4) Den politiska situationen i Europa är minst sagt instabil, Italien och Tyskland drar inte jämt tex. Det är inte ett idealt utgångsläge för ett sådant omfattande samarbete som EMU ändå är.
5) Tyck vad man vill om den svenska regeringen och riksdagen, men vi ligger trea på FNs lista över länders levnadsstandard och jag förstår varför (Island och Norge var de som låg före btw, inga EU länder). Prova att bo i London, Berlin eller ngn amerikansk stad och man ser direkt skillander i priser, standard på mat bostäder sjukvård, rättigheter, skyldigheter, rättvisa osv. Att gå med i EMU skulle innebär att vi bara blev en liten röst bland de länder vars levnadsstandard och skyddsnät är såpass mycket sämre än vårt. Vår riksdag, som trots allt gör ett hyfsat jobb eftersom vi hamnar så högt, tappar makt för att bibehålla levnadsstandarden. Jag säger inte att vår rikdsag är perfekt, eller att våra politiker inte behöver skakas om, men om man jämför med alternativen i Europa känns det djävligt bra.
Avlsutningsvis,
Det är en vacker tanke, och tobin skatten skulle inte behövas i europa området. Men Det är en utopi som många andra. och jag tvivlar på att så länge girighet och ett "jag" centraliserat tänk är det som dominerar i Europa, att ngt dylikt gör att genomföra utan att vanligt folk åker på stryk.Sv: EU klart att Vi är med !
Är du nykter ?
Jag är halvfull !
I övrigt är din annalys korrekt , allt pekar på att man måste rösta Nej !Sv: EU klart att Vi är med !
Vi kan inte gå med samma dag som folkomröstningen. Det finns massor med formella saker som måste fixas, framförallt måste det ju till ett riksdagsbeslut och säkerligen en radda beslut inom EU också. Banker behöver tid att byta ut bankomater. Programvaror (ekonomisystem m m) måste kanske anpassas o s v. Så om det kommer att ta två-tre år från folkomröstning till medlemskap denna gång, så kommer det med all säkerhet att göra det även nästa gång. Alltså, folkomröstning 2013 innebär troligen medlemskap 2015-2016...Sv: EU klart att Vi är med !
Man ska rösta på det alternativet som man själv tjänar mest på och inte lyssna så mycket på alla andra.
ThomasSv: EU klart att Vi är med !
>Här har Vi en svensk Hitler ,folket är dumma bästa att jag får bestämma.Phuuuu.
Du har uppenbarligen inte läst övriga inlägget.
Argumenten är alldeles för svaga för att någon ska kunna bilda sig en uppfattning i frågan utan annan information.
Och jag hävdar fortfarande med bestämdhet att 75% av folket i stort sett inte har nån aning alls. Ungdomar i dag är ytterst politiskt ointresserade, och i de fall det är intresse så är det nästan alltid väldigt starkt polariserat. Där har vi ett antal procent,
Räkna själv på hur många som har tid, lust, intresse och förmåga att sätta sig in hela frågeställningen. Jag påstår inte att jag har det, men det verkar som många andra tror att de har det. (Du själv, Sven?)
Personligen så tror jag att man i princip behöver ha arbetat med ekonomi på alla nivåer, ha en gedigen kunskap om nationalpolitik och en jäkla massa tid.
Det finns säkerligen några som har det, men de kommer inte avgöra en omröstning. Kommer de kunniga med argument, så är det för svårt för medelsvensson. Många har bestämt sig på ideologiska grunder eller av ren okunskap, och när de själva skall argumentera för sin sida blir det de argumenten som jag beskrev (och likadana som finns i den här tråden).
Folket får gärna bestämma när folket har kunskap, men det kommer vi inte ha 14/9.Sv: EU klart att Vi är med !
Där har vi ytterligare ett gott exempel på intelligenta argument!Sv: EU klart att Vi är med !
I övrigt tycker jag att du har rätt, man kan inte se helheten av ett "till euro byte" som medborgare, man kommer sannolikt att rösta på den kampanjen vars politiska ideal ligger en närmast och det är synd.Sv: EU klart att Vi är med !
Jag skulle vilja påstå att det är precis vad jag skrev innan: absurt!
Och jag trodde inte det var ett argument. Men eftersom detta väl bör vara en debatt, så tycker jag det är lite mycket "jag tycker si och så", utan argument. Det finns helt enkelt för mycket att ta hänsyn till i EMU-frågan.
Alla ni som har bestämt er:
Tror ni - med handen på hjärtat - att ni har satt er in i hela frågeställningen?
Om ni känner att ni inte har gjort det; hur har ni kunnat övertygas av den åsikten?
Ni andra; det är ju i så fall jättebra. Då skulle jag vilja ha en fullständig lista på fördelar och nackdelar; vi kan börja med nationalekonomin, sen tar vi företagsekonomin.Sv: EU klart att Vi är med !
Svensken är traditionsbunden så vi kan nog glömma att ens resonera omkring det. De flesta som röstar idag skulle jag inte ens tro att de läst "sitt" partis partiprogram och än mindre jämfört det med andra partiers. Vidare så tror jag att rätt så många röstar på partiet med de fagraste löftena, och ja, jag håller med, "absurt" var ordet.
>Och jag trodde inte det var ett argument.
Jag förstod vad du menade, men ställningstaganden är viktiga de med utan sådana har vi ingen opinionsbildning.
> Tror ni - med handen på hjärtat - att ni har satt er in i hela frågeställningen?
Nej!
> Om ni känner att ni inte har gjort det; hur har ni kunnat övertygas av den åsikten?
De argumentationer jag har läst om så här långt är till övervägande del europositiva, nej-sidan har inte lyckats framställa några fler sakargument än domedagsprofetior och att vi förlorar kontrollen över räntan, sånt finns enligt mig andra vägar att kontrollera. Om det kunde komma lite mera och säkrare nej-argument så ska jag ta saken under övervägande igen. Ja-sidan och nej-sidan är överens om en sak som här där jag bor kommer att generera jobb, nämligen att möjligheten för export och handelsutbyte ökas. Centern har enligt mig det sämsta nej-argumentet, "Vi säger nej för at vi vill på sikt öka handeln med tredje världen och inte inom en sluten krets". <= vad är det för bullshit, kronan är minst lika värdelös till sån handel...Sv: EU klart att Vi är med !
Lol...nästa gång lovar jag att jag ska LÄSA artiklarna jag refererar till själv :-)
"Man ska rösta på det alternativet som man själv tjänar mest på och inte lyssna så mycket på alla andra."
Låter lite FÖR egoistiskt för min smak. Nog måste man överväga hur ett politiskt beslut påverkar andra?Sv: EU klart att Vi är med !
Jag har nu samlat på mig tillräckligt många goda argument för att med rent hjärta kunna rösta blankt!
Eftersom jag inte har en aning om vad ja eller nej kommer att få för konsekvenser vore det helt fel att gissa, tycker jag...
/ David