"Astronomer har hittat den äldsta och mest långväga planeten hittills. >"Om där bor varelser..." "... väga 1900 kg" >Planeten är 13 miljarder år gammal >Hur kan dom få reda på sånt? 13 miljarder år Sven spånar ! Precis, det är med största sannolikhet stjärnans ålder man syftar på och inte planetens, men så går det ofta när journalister ska skriva om vetenskap. Intressant det där med rymden. Jag känner mig helt klart rätt liten och ung :-) >Jag känner mig helt klart rätt liten och ung :-) Nu har gubben blivit galen ! Det enda jag köper av ditt "resonemang" är att energi inte dör... Det förflyttas. >Men jag tror tyvärr inte det. Tss... Måste citera Ingmar Stenmark Tänkte lägga till en poäng till det här:Uråldrig planet funnen av Nasa !
Planeten är 13 miljarder år gammal och ligger 5 600 ljusår bort.
Fyndet kan förändra forskarnas tidigare teorier om hur planeter skapas och när liv har uppstått.
Planeten är mer än dubbelt så stor som Jupiter."
Om där bor varelser enl våra begrepp,så skulle en stilig karl som jag vara
42 m lång ,väga 1900 kg. Ett rymdskepp enl våra skyttlar skulle vara 1 km långa.
mmmm! Vi får se upp !Sv: Uråldrig planet funnen av Nasa !
Något för ViktväktarnaSv: Uråldrig planet funnen av Nasa !
Hur kan dom få reda på sånt? *ställa dumma frågor*Sv: Uråldrig planet funnen av Nasa !
Planeten tillhör en stjärna,det är så man hittat den,dvs först stjärnan(solen)
sedan planeten.Man kan avläsa stjärnans dopplerfrekvens(rödförskjutning).
Detta är ett mått på vilken hastighet den förflyttar sig från "the big bang"
Man tror sig veta när bigbang inträffade,räknar baklänges hastighet vs start.
Sen kan det också vara så att moderstjärnans färg visar om den är het eller kall
Tex Sirius ett av våra närmaste solsystem är blå(het) 9 ljusår härifrån (granngårds)
blå bytyder att den är ung, röd som vår sol börjar bli, betyder gammal.
Så att jämföra färgen på moderstjärnan med vår sol kan man bedömma åldern.Sv: Uråldrig planet funnen av Nasa !
När det gäller dateringen av stjärnan så tror jag att man först går på stjärnans massa, eftersom massan styr en stjärnas utveckling mer än någon annan parameter. Massan avgör om stjärnan kommer att avsluta sitt "liv" som en röd jätte, svart hål eller någon annan typ av objekt. När man känner massan så kan nog ljusspektrumet avgöra i vilken fas av sitt liv stjärnan är, och därmed dess ålder.
En stjärna av samma typ som solen upplever flera olika faser, från att vara ett stort gasmoln som med gravitationens hjälp drar ihop sig tills en vätebaserad kärnreaktion startar (trycket från kärnreaktionen inuti och gravitationen tar ut varandra och en balans uppnås), och när det bränslet tar slut så kommer den att falla samman igen tills trycket blir tillräckligt stort för att starta en annan typ av kärnreaktion (med helium som bränsle om jag inte minns fel) och så vidare. Slutligen kan den kollapsa till ett svart hål, eller explodera i en supernova eller något annat skojigt som en grand finale!Sv: Uråldrig planet funnen av Nasa !
Sv: Uråldrig planet funnen av Nasa !
Men ! du är större än en myra, och äldre än en dagslända
Allt är relativt som Sven Persson sa i sin avhandling om relativitetsteorin :-)Sv: Uråldrig planet funnen av Nasa !
Så här är det mina vänner, i Orions bälte ligger Sirius (längst ner till vänster , en bit)
Sirius är ett ungt solsystem som ligger bara 9 ljusår härifrån. Där finns det mindre
solar som är ganska lik vår(i storlek) kring dessa finns det planeter som,någon
är ganska lik vår. Min kära fru gick bort 1991 , hon bor numera i denna trakt.
Vi hade samtal om detta innan hon for. Kan du skicka signal så gör det.!
Vi har diffus kommunikation, men dom signaler hon ger kan bara hon veta !
Jag är inte galen ! Det är helt klart för mig att Vi har kontakt med rymden och de nära där.
Siriusområdet är vårt sk paradis. 9 ljusår härifrån är löjligt lite.Den närmaste solen
Alpha i Centarion ligger bara 4 ljusår härifrån , där finns det säker något att kolla.
Livet går vidare !, vad du än tror. Som <Sten Broman> sa "Du kommer att bli förvååånad"Sv: Uråldrig planet funnen av Nasa !
Och en människa består av en fet magnitud av energi...
Tjipp på er...
Peter
Btw: Jag hoppas du har rätt sven... Det skulle vara kanon. Men jag tror tyvärr inte det. Sv: Uråldrig planet funnen av Nasa !
Du kommer att bli "förvååååånad"Sv: Uråldrig planet funnen av Nasa !
Vad grundar du det på ??
Ge mig något annat än 5(fem) å:n i förvånad...Sv: Uråldrig planet funnen av Nasa !
"de är inte lönt att försök förklara för folk som inte begripppp"
Åk själv för helv... så du blir visare än att tjaffsa om åååå i följd. Phuuuuuuuuuuu.Sv: Uråldrig planet funnen av Nasa !
>Det enda jag köper av ditt "resonemang" är att energi inte dör... Det förflyttas.
>Och en människa består av en fet magnitud av energi...
Faktum är att energin kan vara av olika kvalitet, och det pågår hela tiden en minskning av kvaliteten. Detta kallas entalpi. Man kan alltså inte förflytta energi utan att göra den sämre. Så till slut kommer det enda som finns vara värme...