Nu har det kommit upp på bordet igen att man ska ta betalt för att få ut sina pengar ur bankomater. Tja, ja det kan man ju fråga sig varför dom hoppat över den första luckan?? Tyvärr är folk för dåliga på att byta bank. Jag har Handelsbanken (har haft länge) och de har inga avgifter alls, bara för VISA. Tyvärr har de knappt någon ränta (vet inte om andra banker har mer) men det gör inget för jag har inga pengar! :-) Om folk böt bank lite oftare skulle vi nog slippa allt tjafs med avgifter. Många har ju Nördbanken, eller Nordea heter de väl nu, och de verkar ju ha avgifter på allt - byt! Vet inte om jag har rätt här, men jag har för mej att man har rätt till att ta ut sin lön utan avgift men det gäller väl bara över disk kanske. Bra dessa djä... Banker försöker sina trix. Men snälla nån! >Om Föreningssparbanken lägger avgift på att ta ut pengar så kommer i alla fall jag att leta reda på en bank som inte gör det och de missar en trogen kund. Visst betalar vi säkert för tjänsten redan nu, men det är väl ingen som tror att de sänker kostnaden på något annat i stället. Det är helsjukt. >Visst betalar vi säkert för tjänsten redan nu, men det är väl ingen som tror att de sänker kostnaden på något annat i stället. Dessa djä.. kapitalister , blir så upprörd (ej kommunist) Det är nog dags att byta till Skandiabanken! Verkar ju kanon! Angående banker, undrar jag om man som privatperson skulle kunna öppna en bank precis som vilket företag somhelst? Eller är det något som sätter stopp för det ungefär som att sälja sprit? Ja du kan öppna en egen bank, men inte som privatperson. > Vad ska man då med kontanter till? "När vi ändå surrar om banker... Är det någon som vet hur det gick med dom enorma mängder pengar (miljardbelopp) som staten (läs Svenska folket) pumpade in i diverse banker under bankkrisen. Fick vi tillbaka dom? Eller amorterar dom åtminstone av lite på skulden? Eller sågs det som en gåva från oss? Någon som har koll?" >Eller amorterar dom åtminstone av lite på skulden? Eller sågs det som en gåva från oss? Någon som har koll?" Om jag inte är helt ute och fiskar så är detta väl ett förslag från Riksbanken? De vill med detta ändra våra rutiner när vi använder oss av våra pengar. Hej hej igen! Men sen tänker inte idiotens bank "Förenings spar banken" Ett piss! >>Eller amorterar dom åtminstone av lite på skulden? Eller sågs det som en gåva från >>oss? Någon som har koll?"Betala för att få mina pengar??
Jisses ska man vara tvungen att betala för sina egna pengar, räcker det inte att banken kännar en massa ränta på dom.
Föreningssparbanken försökte vid år 2000 att ta betalt men efter ett ramaskrik så drog om tillbaka det.
Man får hoppas att det blir nu också.
Visa små friestående banker tar ut en avgift på 5-10kr per uttag och det blir en hel del om dom större bankerna ska göra det också.
Ska det börjar bli sådär så ska jag banne mig börjar gå in och hämta mina pengar inne i banken om det är öppet.
Dom säger att det kan bli ett uttag eftersom det kostar mer med sprängda automater och vandaliserade maskiner.
Visst det har man sätt att ungdomar har väldigt roligit att färga och bränna på skärmarna (vet inte varför det är så roligt) men varför kör dom inte med det systemet som dom äldre maskinerna som Nordbanken/Nordea hade innan att man stoppar in sitt kort och då öppnar automaten så man kan slå in sin kod och det.Sv: Betala för att få mina pengar??
Jaha, då blir det till o ha pengarna i madrassen då, blir väl nästan MER ränta där...
Blir så less på bankvärlden, jag skulle byta bank o lägga om lånen på hustet i veckan,
det skulle jag spara ca 3500:- på /mån.
fick svaret på SEB att jag tjänade 300:- för lite, "Vi måste se till att våra kunder kan betala" Hur låter inte DET då? Denna bank har dessutom 2600:- kr mer i "kvar-att-leva-på" -norm än dom flesta andra banker, så nu testar jag andra. Men hur idiotisk får man bli? "Våra regelr är inte till för att ruckas på" *sur o grinig bank-kvinnoröst*
Jaja, man upphör aldrig att förvånas.....allt kostar, till o med det man redan betalt.
/BSv: Betala för att få mina pengar??
Appropå luckorna som fanns på gamla automater. De är ju rätt bra på att stoppa vandaler, men min kusin råkade ut för ett litet missöde vid en sådan. Han stoppade in sitt kort, upp åkte luckan. Tyvärr var det någon vänlig själ som hade valt att kräkas i bankomaten så fantasin flödade när min kusin försökte trycka på avbryt utan att få kräka på händerna! :-)Sv: Betala för att få mina pengar??
Sv: Betala för att få mina pengar??
Bit dom i strupen !!! Nu skall dom ha pengar från min lön Aldrig , Aldrig
stavas aldrig med två L. ;-)
Dom skall inte ha ett djä... öre för att låta oss hanter vår pengar.Sv: Betala för att få mina pengar??
Tror ni att denna tjänst är gratis för er nu? Ni betalar tjänsten på ena eller andra sättet iaf.
När vi ändå surrar om banker... Är det någon som vet hur det gick med dom enorma mängder pengar (miljardbelopp) som staten (läs Svenska folket) pumpade in i diverse banker under bankkrisen. Fick vi tillbaka dom? Eller amorterar dom åtminstone av lite på skulden? Eller sågs det som en gåva från oss? Någon som har koll?
Peter.Sv: Betala för att få mina pengar??
Det som folk blir irriterade på, inkl jag själv, är att jag betalar för att få ha ett konto hos dem, jag betalar för att betala mina räkningar själv, visst förstår jag att det är en kostnad inblandad, men att behöva betala för att jag ska få ta ut pengar är horribelt.
Jag har betalkort, där får jag eller butiken betala 3 kr varje gång jag handlar + att butiken antagligen får betala en fet summa för att ha tjänsten.
Om Föreningssparbanken lägger avgift på att ta ut pengar så kommer i alla fall jag att leta reda på en bank som inte gör det och de missar en trogen kund.
//Anna-KarinSv: Betala för att få mina pengar??
Det gör dom redan... Bara att du inte ser det lika tydligt. Det är det som kommer att bli skillnaden.
Visst, det är sunkigt, men inget nytt... Varför byter du inte redan nu?
Kan tipsa om Skandiabanken som faktiskt ger en skälig ränta på ditt lönekonto (över 3% inte säker på va den ligger på just nu. Det kan du kolla själv)
Tjipp Peter. Sv: Betala för att få mina pengar??
De gör precis som Posten, när de tappar kunder så heter det att de
marknadsanpassar sej när de höjer priset på portot 25:- nu per avi vad blir det sedan?
Om de skulle få tillbaka kunder så är väl marknadsanpassningen
att man sänker priset i stället och på så sätt få flera kunder.
TjippSv: Betala för att få mina pengar??
Vi måste införa en nationalbank Svenska Banken. Allting skall gå plus - noll.
Dessa djä.. banknissar som med sin girighet hittar på den ena inkomsten efter den andra.
Dom känar så djä.. mycket pengar på räntor mm. så dom borde skämmas
att överhudtaget tänka i sådana här banor.Sv: Betala för att få mina pengar??
Sant så sant.
Jag tog nog i när jag skrev att Skandiabanken hade 3% ränta på lönekontot. Men dom spöar nog dom flesta om inte alla andra banker med deras Allt-i-ett/lönekonto.
Nedan finns liite priser från skandiabanken. Jag säger bara:
Byt nu! Finns ingen anledning i hela världen att betala för tjänster som borde vara service. Visa ditt missnöje och byt. Kunderna har makten. (Låter som jag jobbar där ;-)
<code>
Effektiv årsränta 2,25%
Betalning via internetbanken 0 kr
Betalning via SkandiaGiro 0 kr
Betalning med kort 0 kr
Utlandsbetalning 0 kr
Automatuttag i Sverige och utomlands 0 kr
Överföring till annat konto 0 kr
Överföring från eget konto i annan bank 0 kr
Postväxel 0 kr
Självbetjäning 0 kr
Personlig betjäning 0 kr
Årsavgifter
Anslutningsavgift Internetbanken 0 kr
Anslutningsavgift Telefonbanken 0 kr
Internationella Bankkort (Visa) 175 kr/år
Internationella Uttagskort 175 kr/år
SkandiaGiro 150 kr/år
Övrigt
Valutaväxlingspåslag vid köp/uttag med kort utomlands 1,65%
</code>
Tjipp Peter.Sv: Betala för att få mina pengar??
Det finns tjänster som inte skall och bör gå med vinst.Sv: Betala för att få mina pengar??
Jag måste faktiskt tillägga att jag inte tycker att vi ska klaga så mycket på bankerna, de är ju vinstdrivande företag (och det tycker jag att de kan få vara). Däremot ska vi visa vårt missnöje genom att byta bank när de tar ut fåniga avgifter...
/ davidSv: Betala för att få mina pengar??
Nej, jag tänker inte öppna en egen bank ;) // R-musSv: Betala för att få mina pengar??
Du kommer sedan ligga under uppsikt av finnansinspektionen samt att du måste ha ett kapital på > 100 000 000 sek.
Anledningen till att dem kommer ta ut en avgift är för att det är för mycket kontanter i drift ute i sverige, dem vill ha kontroll på vem som har vad. Inga madrasser!
Samt att det är en stor kostnad att hantera kontanter idag. Ett kortköp i butik kostar ungefär 3 kr för butiken, men kontanthanteringen kostar minst lika mycket. Det enda sättet att få folk att börja använda kort i butikerna är ju att höja priset på kontantuttaget.
Genom att göra såhär kommer de flesta säljföretag att ha kort accept och man kan handla med sitt kort överallt... utan att betala avgift (det gör butiken). det finns då heller inga värdetransporter eller gamla tanter att råna.
Vad ska man då med kontanter till?Sv: Betala för att få mina pengar??
Kontanter ska man ha när man är ute på bilresa i en stad långt hemifrån och anslutningen till banken inte fungerar = ingen bankomat, inget VISA. Jag har provat, ingen mat blev det heller den kvällen... :-|Sv: Betala för att få mina pengar??
Om bankerna betalar tillbaka pengarna så gör dom det ju med pengar som dom fått av sina kunder. Som jag ser det så spelar det ingen roll om de betalar tillbaka eller inte, det är vi som betalar iallafall...Sv: Betala för att få mina pengar??
Om jag kommer ihåg rätt så slank FöreningsBanken och GötaBanken
ur greppet, dom tycker att det är helt Ok att Vi betalar för deras dåliga management.
Giriga grisar skall matas av pöbeln ! Av alla dödssynder står Girighet 1:a
När man tar upp frågan med Moderater tycker dom inte det är något kul ämne.Sv: Betala för att få mina pengar??
Man kan säga mycket ont om bankerna, men jag kan iofs förstå att pengahanteringen vid automater är dyrare än att betala med kort i kassan. Då tycker jag däremot att bankerna får se över sina avgifter vid kortbetalning. För mindre enkilda butiker är det inte billigt med kortbetalning (först en fast avgift på några kronor per köp + i vissa fall en rörlig avgift beroende på beloppet). Då kan man ju som tekniker undra varför det är dyrare att flytta 1000 kronor än 10 kronor elektroniskt över linorna?
Tanken är inte helt dum att man vill få bort kontanterna, men de som fortfarande vill ha det tycker jag ska få det. En lösning borde väl vara att låta exempelvis 5 eller 10 uttag per månad vara utan kostnad. Tar man ut småsummor varje dag kanske det ska vara avgift.
/BrattenSv: Betala för att få mina pengar??
När det ändå snackas så mycket om pengar kan jag slänga in en till fråga. Nämligen om sveriges statsskuld, har hört två helt skillda versioner av denna mycket mystiska skuld, å ena sidan har jag fått höra att den snart är betald, å andra sidan har jag fått höra att vi bara betalar räntan på den (att vi inte minskar något).
Någon som har mer uppdaterad information om detta, vore ju kul att veta hur det går för landet man bor i...
Nu hamras det förfullt utanför mig // R-musSv: Betala för att få mina pengar??
Jag har Sparbanken Gripen som inte fanns i Hbg så ska jag åta ca 5 mil till närmaste bank som tar 45 minuter med buss för att sätta in pengar eller hämta ut pengar?
Sen när jag prata med Huvud-kontoret SÅ!!!! Vissade att Idiotens bank tar betalt m.m och är 100% otrevliga mot sparbanken Gripens kunder. Därför som jag inte vill ha med förenings spar banken att göra.Sv: Betala för att få mina pengar??
>Om jag kommer ihåg rätt så slank FöreningsBanken och GötaBanken
>ur greppet
Har för mig att det var så ja. Fast GötaBanken gick ju sen upp i NB som ändå ägdes av staten till stor del. FSB vet jag inte riktigt med, mer än att moderföretaget fick gå in och ta över många små sparbanker som FörstaSparbanken t.ex. SEB betalade faktiskt tillbaka pengarna, antagligen beroende på att de aldrig användes utan dom lånade av staten 'utifall att' när det var som mörkast. Handelsbanken var väl egentligen den enda som klarade sig igenom utan behov av stöd o pengar från staten. (läs - OSS).