För några dagar sedan lades min mormor (över 80 år) in på sjukhus. Hon kom från sitt äldreboende till sjukhuset på grund av svåra smärtor orsakat av bältros. När hon åkte in var hon pigg och klar, och det var inte några större problem förutom smärtorna. Läkarna gav henne Valtrex men skrev av denna medicin direkt på grund av en trolig biverkning då hon började hallucinera och fick förvirringstillstånd. Hon började också att bli väldigt "aktiv" och låg i sin säng på sjukhuset och sparkade och slog efter saker som inte fanns, men som hon kunde se. På grund av detta gav dom henne Stesolid för att lugna henne. Detta var 4 dygn sen. Hon lugnade sig av Stesoliden, somnade och har inte vaknat sedan dess!!! >Jag är ju bara undersköterska! > Och vad har du i lön Ok Sven. jag såg det inlägget du menade precis så nu kan jag förstå att du frågade :) Tycker det är helt befängt att vissa kan tjäna så mycket medan andra får slita som djur för att få ihop pengar för att klara sig till nästa löning, varvid det rullar vidare på samma spår :( Och det utan att kunna unna sig själv speciellt mycket! > <b>Tycker det är helt befängt att vissa kan tjäna så mycket medan andra får slita som djur för att få ihop pengar för att klara sig till nästa löning,</b> Tycker inte heller IT folket tjänar för mycket, det har jag inte sagt. Jag tycker som du att vård personalen tjänar för lite. > Jag håller tummarna för att din mormor ska vakna upp igen. Jo, jag har varit med om allt det där, som sagt, 7år! + att jag dessutom var med när Ädel-reformen genomfördes och vi plockade hem schizofrena från St Lars i Lund. Tro mig, jag vet! >Jag tycker inte att IT-folk tjänar för bra! Däremot tycker jag att vårdfolk tjänar för dåligt! > Jag tycker själv att människor som klarar av att jobba inom vården, och som tycker det är det bästa som finns är oerhört fina och respektvärda människor! Något annat ska inte läsas in i mina inlägg! > <b>Tror inte du menar något annat heller, så det är inga problem :)</b> > Låter som vi har jobbat på ganska lika ställe. "Sorry" för din förlust och sorg, själv är jag 64, jag kommer att bli ganska nöjdLäkarmiss? Felmedicinering?
Läkarmiss? Felmedicinering? Min mormor har nedsatt njurfunktion och går på dialys. Stesolid ska användas med försiktighet vid nedsatt njurfunktion och absolut inte utan att rådgöra med läkare. Nu gav läkarna henne detta, och nu ligger hon i koma liknade tillstånd. Läkarna är helt ställda, vet inte vad det kan vara, eller vill inte säg det i alla fall.
Ger Valtrex, mormor börjar hallucinera och bli vild, ger stesolid för att lugna, min mormor lugnar sig och somnar, men har fortfarande efter fyra dygn inte vaknat igen! Tillfälligheter? Kanske, men jag har svårt att tro det! Läkamiss? Felmedicinering? Tja, vad vet jag? Jag är ju bara undersköterska!
/TotteSv: Läkarmiss? Felmedicinering?
Och vad har du i lön, såg någon webbnisse här under rubriken "Lönenivå"som trodde att han skulle
få 25000:- i månaden bara han kom och visade upp sin nuna !Sv: Läkarmiss? Felmedicinering?
Tycker egentligen inte att frågan är relevant i sammanhanget, men ok. Jag jobbar bara som timanställd nu, vilket passar mig bra. Jag kan till viss del påverka min inkomst just nu pga av detta, men en heltidsanställd här har väl mellan 14000 - 16000 kan jag tro. Vet att dom tjänar mer i vissa kommuner, men också mindre i andra. Ligger själv mellan 8000 - 17000 i månaden beroende på hur mycket jag jobbar. Vid den högre summan ligger jag vid en arbetstid på MER än 100%.
Som kille och inom äldre/demens vård så har jag en del fördelar på jobbfronten då det behövs mer killar inom (speciellt) dessa områden.
Nåja...
Nåja!
Själv jobbar jag idag inom IT. Har gjort det sedan 1998. Tidigare jobbade jag, precis som du, som timanställd inom demensvården (GP, Kristianstad. Vill du jobba mer så skriker de efter kompetent personal där). Jag jobbade där i 7 år. Visst tjänar jag mer inom IT, det ska jag inte sticka under stol med. Men det där med att slita inom vården, mnja! Jämför jag vårdjobbet med IT-jobbet så sliter jag oerhört mycket mer nu! 30-40-50 övertidstimmar per månad. Totalt fulla dagar. 20 minuters lunch och i princip inga fasta pauser. En cigg mellan mötena om man har tur! Beredskap var sjätte vecka. Ganska unik i min kompetens så väldigt ofta jag får åka in och jobba kvällar/nätter/helger utan förvarning eller beredskap. Men, den stora skillnaden är att nu trivs jag! :-)
Jag tycker inte att IT-folk tjänar för bra! Däremot tycker jag att vårdfolk tjänar för dåligt! Ganska väsentlig skillnad!Sv: Läkarmiss? Felmedicinering?
Hej
Eftersom jag har ränt in och ut på sjukan i dryga 35 år så kan jag gissa att läkaren satte in Stesolid eftersom han då trodde att det var den bästa medicinen.
Det bästa vore väl att ta ett lugnt samtal med läkaren och höra hans motivering till varför han satte in Stesolid. Det ger kanske ingen förklaring på varför din mormor sover men kanske en förståelse för varför han gjorde som han gjorde.
Många läkare tror en massa men oftast så orkar de inte ta reda på orsaken, vill man veta den, ja då dj*vlar får man stå på sig. Om jag söker vård inom Husläkarsystemet så finns det ingen läkare som är kunnig på min sjukdom oftast har de aldrig hört talas om den, så det brukar bli så att jag får tala om vilken medicin, styrka och hur länge jag ska ha den.
Man ska vara bra stark och frisk för att få rätt sjukvård eller så ska man ha någon som orkar att bråka åt en.
Jag håller tummarna för att din mormor ska vakna upp igen.
Kramis Anna-KarinSv: Läkarmiss? Felmedicinering?
Men att det säga "Men det där med att slita inom vården, mnja..." kan jag inte förstå eftersom du själv säger att du jobbat inom vården!? Visst kan det säkert vara stressigt och psykiskt jobbigt inom ditt nuvarande område, men du slipper att vända, ta upp, lägga, byta nersketna blöjor på en 130 kilos vårdtagare. Du slipper att ha en manlig vårdtagare som är över 190 cm, 110 kilo, förre detta boxare, med frontallobs demens och som pga av detta blivit mycket aggresiv och försöker att slå eller sparka dig på käften vid första bästa tillfälle! Du slipper att bli spydd på, pissad på, få skit på hela toan när du duschar en vårdtagare med influensa! Du slipper stödja, bära, lyfta, köra omkring, ut o gå med, få skäll av dom sjuka. Du slipper sitta o trösta när någon är gråter hejdlöst för att dom inte har en aning om var dom är eller för att dom vill veta varför deras respektive aldrig kommer o besöker dom längre, trots att denna varit död i snart 15 år!
Men va fan, jobba över, sitta i möte, trycka en massa tangenter. Stress? Visst! Psykiskt jobbigt? Kan jag tänka mig! Mer slit än i vården? Knappast!!!
Varför jag fortsätter inom vården trots detta? Trots den dåliga betalningen?! För att jag trivs med att ta hand om människor. För att det känns skönt att kunna göra något för andra! För att det behövs någon som gör det!!!
Tackar så mycket för det :) Och jag håller med dig om att det gäller att stå på sig!
jag är inte 100% säker på att det är på grund av stesoliden, men o andra sidan sätt så är det lite väl långsökt att tro att där finns en annan förklaring :( Det verkar vara för mycket av en tillfällighet att det skulle skett något annat på den tiden min mormor var på sjukhuset tills dess att hon "somnade".
Om hon nu skulle somna för gott så får man försöka tänka på allt roligt man haft ihop och tänka att hon har det bra där hon är och inte har några smärtor eller andra krämpor.
Jag skulle vilja dö som min grannes pappa, pigg in i det sista och somnade in i sömnen, så han dog förhoppningsfullt fridfullt och utan smärtor.
/Anna-KarinSv: Läkarmiss? Felmedicinering?
Men, i vården finns många glädjestunder som får dig att kunna pusta ut. Fikapausen med en patient, glädjen i att patienten kommer ut på balkongen, värmen när den gamla tanten berättar om sitt barndomshem, lyckan när man får en handplockad blomma av en anhörig till en pationt som fått ett värdigt slut på sitt liv! Alla dessa andningshålen gör att man klarar av "skiten".
De sakerna finns inte inom IT! Det är oerhört mycket mer fokuserat på resultat och ekonomi, vilket bygger upp en helt annan form utav stress! Så ja, av erfarenheten av 7 år inom vården och 5 år inom IT så tycker jag att det är betydligt slitsammare inom IT!
> <b>Men va fan, jobba över, sitta i möte, trycka en massa tangenter.</b>
Tror du att det är så det går till på mitt jobb så är du välkommen på ett besök!
> <b>För att det behövs någon som gör det!!!</b>
Och det ska du banne mig ha all credit för! Jag tycker själv att människor som klarar av att jobba inom vården, och som tycker det är det bästa som finns är oerhört fina och respektvärda människor! Något annat ska inte läsas in i mina inlägg!Sv: Läkarmiss? Felmedicinering?
Ganska väsentlig skillnad!
Klassiskt svar,men sakerna tillstånd ändras inte,du får frid i sammvetet för att du
tycker så,sen får väl restan klara sig bäst det går. Engagemang ligger långt borta.
Det är helt djä.. sanslöst att en osnuten newbee tycker att det är självklart att
han skall börja på 22000:- medans "slaven" tex undersköterska skall vara nöjd med 14000:-
Begreppet "Tärande" och "Närande" skulle verkligen behöva vädras.
Vem är kunden till denna "newbee" , jo i mycket stor del Staten Kommuner och Landsting,
vi betalar alltså denna "newbee" med våra skatter också !!!
Och betalar Vi inte där så får Vi punga ut Via giriga banker och institut.
den sk marknaden är en stor djä.. bluff , det är Vi det också !!!
En djä...nisse som sitter och kollar några servrar för ett fondbolag, är det självklart
att han skall ha 27000:- i månaden. En akutsjukvårdare som övervakar människoliv är värd ca 17000:-
Som gammalt sjömans talesätt. "Det gäller att ställa sjösäcken utanför rätt dörr"Sv: Läkarmiss? Felmedicinering?
Tror inte du menar något annat heller, så det är inga problem :)
Och som sagt, jag tror nog det kan vara stressigt och psykiskt jobbigt inom IT. Men jag vet inte hur det var på det ställe du var på inom vården. Det ställe jag är mest på är vi 3, ibland 4, vårdare på 13 SVÅRT demens sjuka. Av dessa 13 är 3 sängliggande och 4 av dom måste matas. Det är inget som går ihop.
Glädjestunderna du nämner håller jag med dig på. Dock finns där inte mycket tid till dom längre. Då och då är det också någon anhörig som gnäller eller rent av skäller ut oss för att vi inte tar hand om deras gamla förälder på det sätt som dom vill. Dom ser inte, eller vill inte se, eller helt enkelt bara skiter i det, att vi är underbemanade och där finns inte ett skit vi kan göra åt det!
Du säger att där inte är mycket tid över för pauser inom IT. Nå, där är inte mycket tid att sitta ner här heller!
Bryr mig ärligt inte om vilket jobb som är värst. Jag vet dock att den psykiska påfrestningen och den fysiska slitningen du får inom vården får du inte på många andra arbetsplatser. Jobbar du med människor så har du ett ansvar du inte får någon annanstans, speciellt inte om det gäller sjuka människor, och speciellt inte om du har medicin delegering.
Kan inte låta bli att hålla med Sven när han säger: "medans "slaven" tex undersköterska skall vara nöjd med 14000:"
Och tack Anna-Karin, för dom fina orden :)
Bara så att vi är på den säkra sidan! :-)
> <b>Men jag vet inte hur det var på det ställe du var på inom vården.</b>
GP1 & GP2 Kristianstad (nuvarande Ädelstenen och Björken). Demensvård + de schizofrena som plockades hem under Ädel-reformen. Dert vanliga, Althzimers och frontal-lober mest.
> <b>Det ställe jag är mest på är vi 3, ibland 4, vårdare på 13 SVÅRT demens sjuka.</b>
Som när jag jobbade alltså. 13-16 patienter per avdelning, 3-4 USK + ½-1 SSK dagtid, 2 USK och 1/4 SSK kvällstid. Låter som vi har jobbat på ganska lika ställe.Sv: Läkarmiss? Felmedicinering?
Låter så :) Tycker vi släpper det här med lönenivåer och slit, det ligger lite utanför ämnet som detta inlägg var för. Vi verkar dock i alla fall ha samma åsikt inom att det är för låg lön inom vården :)
om jag får leva till 80 och somna in och träffa gamla och kära, felmedicinering eller ej.
Ha det