Jag och en kompis var lite oense om reglerna om den sällsynta situationen skulle uppstå i poker att två personer har s.k. straight flush (stege i en färg). Jag hävdade att man i första hand går efter valörerna i stegen och i andra hand efter färgen, kompis säger tvärtom. Jag och mina kamrater kör med att spelare A vinner. Hej. Enligt en kortbok jag har så är ingen färg värd mer än nån annan. En variant jag känner till använder att man struntar i färger om det inte gäller royal straight flush (upp till ess). Om två har det och ena är hjärter så vinner hjärter. Det kallas då Imperial Straight Flush. Denna färgordning har jag lärt mej: Hjärter, Ruter, Klöver, och Spader. Men kan man då konstatera att färgen tar man i så fall enbart hänsyn till om två spelare skulle råka få var sin straight flush med samma valörer? >Men man måste väl i så fall välja om Esset ska vara 1 eller 14? Man ska väl INTE >>Denna färgordning har jag lärt mej: Hjärter, Ruter, Klöver, och Spader. >Intressant? Hur då? För att det finns olika regler beroende på vilket bord man sätter sig vid? Jag har en näve kompisar som påstår att spader kommer först också.. Själv hävdar jag hjärter... De som hävdar spader , hävdar ofta hjärter som andra eller sista placering också... Hjärter Spader Ruter Klöver är den ordning Vi gamla sjömänn har lärt oss. <b>>Nästa fråga Hur ser "död mans hand" ut ? Var kommer uttrycket från ?</b> Citat ur Pokerhandboken av Dan Glimne: Det finns även andra pokerhänder som har fått smeknamn, t.ex Okej, men om då alla färger värderas lika i korrekt poker... Hur utser man vinnare om två spelare har straight flush samtidigt i två olika färger men med samma valörer? Som sagt; det bestämmer man innan. Omspel för alla deltagare, omspel för de med lika bra hand, delning av potten eller nån "slumpvariant"; typ singla slant, dra högst kort osv. Jag fortsätter att citera: För att göra det enkelt, i poker gäller följande om du spelar i en tävling:Regler vid straight flush i poker?
Här ett exempel:
Spelare A har korten 5,6,7,8,9 i färgen klöver.
Spelare B har korten 2,3,4,5,6 i färgen hjärter.
Nu säger jag att A vinner då dennes stege är högre. Kompisen säger att B vinner då färgen hjärter värderas högst. Vem har rätt?
En annan pokerfråga när jag ändå är igång.
Får man i normala pokerregler låta ett Ess betraktas som valören 1 vid byggandet av en stege? Är denna kombinataion en giltig stege: Ess,2,3,4,5 ?Sv: Regler vid straight flush i poker?
Och vi kör även med att Ess räknas som ett i stege..Sv: Regler vid straight flush i poker?
Enligt mig vinner spelare A.
Det är OK med Ess, 2, 3, 4, 5.
Men, men
Det är som kortspelet "Chicago"
Lika många regler som spelare :-)
En annan fråga: (F'låt Valiant)
I blackjack, har given rätt att "spela om" de 5 första korten (efter blandning) om han/hon inte är nöjd med resultatet??
Råkade ut för detta på en krog en gång och åkte ut när jag motsatte mig detta :-)Sv: Regler vid straight flush i poker?
Och om ni båda får en kåk, visst går ni väl i första hand på hur hög triss ni har, och sen på hur högt par ni har? Inte blandar ni in färgen då...
Värdet på dom olika kombinationerna går väl efter hur svårt det är att få dom, och eftersom det är lika många kort av varje färg så ska färgerna också värderas lika högt.
ThomasSv: Regler vid straight flush i poker?
Om man bara ska gå efter hur svårt det är att få grejerna så måste man ge de lägsta och högsta straightarna högst poäng, och de i mitten lägst, och det är ju helt orimligt... därför finns det något sorts skäl till att man kan gå efter färg, men personligen har jag aldrig hört talas om det i det sammanhanget (har spelat någorlunda mycket).Sv: Regler vid straight flush i poker?
Men det är nog oxså som endel skriver att det finns många olika regler, så det är ju bäst om man kommer överns om reglerna före spelet.
Ha det gott.Sv: Regler vid straight flush i poker?
Och om jag inte minns fel så ska väl färgerna värderas i denna ordning:
hjärter, spader, ruter, klöver
Som någon nämnde tidigare är allra högsta man kan få en royal straight flush i färgen hjärter. Således blir den näst högsta kombinationen i Poker att ha en royal straight flush i spader, sedan ruter och sist klöver.
Sedan gällande att använda Ess som nr 1 i stege... Är det allmänt vedertaget eller är det även tillåtet enligt "officiella" regler (om nu sådana finns?).
Men man måste väl i så fall välja om Esset ska vara 1 eller 14? Man ska väl INTE kunna göra en stege enligt detta: dam,kung,ess,2,3Sv: Regler vid straight flush i poker?
>kunna göra en stege enligt detta: dam,kung,ess,2,3
Det är en stege man definitivt inte får göra, men allt sånt skall göras upp före spelet.
Intressant att det kommer olika färgordningar... själv har jag alltid kört med hjärter, klöver, ruter, spader...
Men som sagt; jag har alltid spelat med "lika" om det är två med samma storlek på en stege, och nån form av omspel mellan dem...Sv: Regler vid straight flush i poker?
Jag har fått lära mig att det är Hjärter,Spader,Ruter och Klöver. Det har alltid varit så vid alla bord jag suttit vid. (Behöver inte vara samma regel som vid VM för det)
>>Intressant att det kommer olika färgordningar... själv har jag alltid kört med hjärter, klöver, ruter, spader...
Intressant? Hur då? För att det finns olika regler beroende på vilket bord man sätter sig vid?
Tjipp Peter.Sv: Regler vid straight flush i poker?
Intressant att tre olika varianter är presenterade, när det totalt bara kan finnas 24, och eftersom det verkar som det är ganska eningt om att hjärter är högst finns det bara 6. Vi har här sagt hälften av dem!Sv: Regler vid straight flush i poker?
Är det någon som kör med "Holländsk" stege (ex 3,5,7,9,Kn)?
Läste om det en gång, men tyckte det lät för löjligt.. :)
Är det något som används över huvudtaget, eller är det nån som suttit o kommit på det i sin ensamma kammare när han skrev sin bok?Sv: Regler vid straight flush i poker?
Nästa fråga Hur ser "död mans hand" ut ? Var kommer uttrycket från ?Sv: Regler vid straight flush i poker?
ljusgul orange lite vit... finns på stenar i djupet....Alcyonium digitatum
Stämmer det??Sv: Regler vid straight flush i poker?
"Historiens mest kända pokerhand, "död mans hand", satt Wild Bill Hickok med i kvällningen den 2 augusti 1876 på Nuttal & Mann's 10 Saloon i Deadwood, South Dakota, när Jack "Crooked Nose" McCall klev in genom svängdörrarna och sköt honom i ryggen. Handen utgjordes av två par, de svarta essen och de svarta åttorna. Om det femte kortet tvistar man fortfarande: det ska ha varit antingen ruterdamen, rutertian eller ruternian.
McCall greps och anklagades för mordet men frikändes. Senare blev han gripen igen och fälld av en annan domstol. Han hängdes i gryningen den 1 mars 1877 i Yankton."
Enligt samma bok:
"En gammal missuppfattning i Sverige är att hjärter utgör en "bättre" färg än någon av de andra; det är inte sant. I korrekt poker värderas alla fyra färgerna lika."
/HåkanSv: Regler vid straight flush i poker?
en 5-6-7-8-9 straight kallas för "Dolly Parton" ("Nine to Five")
par i ess, A-A, "American Airlines"
och
tre kungar, K-K-K, "Ku Klux Klan"
fortfarande ur PokerhandbokenSv: Regler vid straight flush i poker?
Och hur utser man vinnare om två spelare även har vanliga stegar med samma valörer?Sv: Regler vid straight flush i poker?
Sv: Regler vid straight flush i poker?
"Skulle det inträffa att två spelare faktiskt har lika bra kort (till exempel två likadana stegar, eller samma två par med lika höga sidokort), delar dessa på potten. (Går det inte jämnt upp brukar överskottet ligga kvar i potten till nästa giv. Andra sedvänjor finns också, som att den av de två som sitter närmast efter given får överskottet.)"Sv: Regler vid straight flush i poker?
Färgernas inbördes värdering i fallande ordning: Hjärter, Klöver, Ruter Spader
Högst kort gäller om stegen inte är ess, två, tre, fyra och fem - då är det femman som är högst.
Vid vanlig stege är det följaktligen:
Högst kort sedan högst färg.
Om spelarna har likadana par så är det högst kort (färgerna spelar ingen roll förän alla valörer är utspelade) som gäller.
I kåk är det högsta trissen som styr.
osv.
Reglerna är ganska många men mycket logiskt utformade, spelar man med vilda kort är de vilda korten inte av samma värde som de övriga korten, dvs har vi två stycken med femtal (kan uppstå med vilda tvåor) så är det den med minst antal vilda kort och sedan är det de vilda kortens inbördes ordning som styr..
Fredrik S: Black Jack-borden sätter sina egna regler men enligt det jag har lärt mig så får de inte ha godtyckliga regler i någon form, det är vanligt att de drar och slänger de första fem korten, det är också vanligt att man inte får kupera mot översta eller understa kortet.