Satt just och kollade på TV2s testbild, när jag fick höra en rätt go låt. ingen aning... Jag vet, jag vet! :-) Mmmmm underbar låt... *nostalgi* Underbart! Spelar de inte mest p3 på testbilderna?! Det finns massor av covers på "das modell", den bästa är en tung cover utförd av Dia Psalma och Charta 77 utgiven på vinyl 1991, jag har ett av de 400 ex som släpptes men ingen fungerande vinylspelare... AAAARRGGHHHHHH!!!!!! Charta har alltid legat på Kråkbo Records (<= Birdnest) problemet ligger i vilket bolag som producerade skivan då det är en svartpress (bara vinyl, ingen klisterlapp). Va det inte snack om att gå över till Burning Heart, eller har jag snurrat till det? Det är en studioinspelning för att inviga Birdnest egna produktion, Birdnest ägs btw av Per Granberg (sångaren i Charta) och på B-sidan tror jag det fanns en Charta-version av "No limit". -91 +- 1 år är den släppt. Ok, då har jag definitivt blandat ihop det vad gäller bolag... =)Hjälp att hitta låt
Låter lite lätt synthit, och påminner lite om Alphaville, fast mycket lugnare.
Jag har dock inte den blekaste aning om vilken låt det är, men jag kommer ihåg två delar av texten, och hoppas att någon ska komma på vilken de e... =)
Är naturligtvis osäker på texten, men förhoppningsvis ska nån känna igen det...
Näst sista versen (typ, jag kommer inte riktigt ihåg):
"...
She'd been looking out the men
they were ready for pay (typ nåt sånt... det låter lite skumt...)
..."
Sista:
"...
When the cameras was on she was doing her best
I saw here on the front of an magazine
Now when she's famous i want here again"
Inte speciellt lätt, men nån kanske kan det (och om det är en jättekänd låt så beror det helt enkelt på att jag aldrig lyssnar på radio längre... =) )Sv: Hjälp att hitta låt
håller ett ganska "gammalt" sound, typ 80-tal, men det är väl lite inne nu, så det säger ju inte så mycket. Skulle kunna va "Tyskarna från Lund" eller va de heter, men jag har inte lyssnat på de, så jag är mycket osäker... =)Sv: Hjälp att hitta låt
Kraftwerk - Das Modell (eller The Model som den också heter ibland). Den finns på albumet "The man machine", 79:- på CDON... Kan ju vara en cover av den också men det tror jag inte.
Hmmm... Har tänkt lite mer, "låter lätt syntit"? Kraftwerks version känns ju ganska mer än "lätt" synthig...
Hittade texten också:
She's a model and she's looking good
I'd like to take her home that's understood
She plays hard to get, she smiles from time to time
It only takes a camera to change her mind
She's going out tonight, loves drinking just champagne
And she has been checking nearly all the men
She's playing her game and you can hear them say
She is looking good, for beauty we will pay
She's posing for consumer products now and then
For every camera she gives the best she can
I saw her on the cover of a magazine
Now she's a big success, I want to meet her again
/ DavidSv: Hjälp att hitta låt
Och den är från 1978... De här grabbarna var före sin tid... Förresten skall dom släppa en ny skiva snart, den första sedan 1986.Sv: Hjälp att hitta låt
Vad skulle man göra utan pellesoft? =)
För säkerhets skull får jag nog ta och sno den från internet först, så jag vet om jag verkligen gillade den...orkar inte åka in till nån skivaffär än... =)
Tackar som tusan för detta! Sv: Hjälp att hitta låt
I så fall (om du vet tiden) så kan du alltid kolla spellistorna på www.sr.se/p3, de har spellistor för de flesta program...Sv: Hjälp att hitta låt
Sv: Hjälp att hitta låt
Den MÅSTE jag få tag i... två av de bästa svenska banden i världshistorien utför en grym synthlåt... Vilkat bolag låg charta på då?Sv: Hjälp att hitta låt
Sv: Hjälp att hitta låt
skit samma... ska se i mina undergroundbutiker om jag kan hitta den. (fast man hyser väl inget större hopp... )
Vinyl 1991, charta 77+dia psalma?
Är det en livespelning med dem tillsammans eller är det en studio med dem tillsammans, eller bara den låten, bland en massa andra band?Sv: Hjälp att hitta låt
That's it, men när birdnest öppnar igen så lovar jag att gå förbi och fråga (har 300 meter till deras studio / kontor).Sv: Hjälp att hitta låt
Återkom gärna när du har kollat upp det... skulle vart riktigt hyvens (börjar lite lätt tvivla på att jag skulle kunna hitta den...).