Efter mycket sökande, så har jag hittat en kanonbra sida som beskriver mycket vad jag vill ha. > <b>Vad menar de med Hex værdi i detta sammanhang?</b> Tack RickardD, det besvarar en del. > <b>Men om jag skulle vilja se de olikaChr i resp LCID, hur bör jag göra?</b> Eftersom vi nu kommer in på kodning nu, så avslutar vi här, och fortsätter i VB-forumetÄr osäker på vilket forum, men det handlar om codapage och LCID
http://activedeveloper.dk/aspdigital/appendix_d/localeid.asp
Men jag skulle vilja ha lite förklaring:
---------------------------------------------------------------
Locale beskrivelse Kort streng Hex værdi Decimal værdi
Afrikaans af 0x0436 1078
Albanian sq 0x041C 1052
---------------------------------------------------------------
Vad menar de med Hex værdi i detta sammanhang?
Är Decimal værdi (decimal värde) det samma som codepage(eller LCID)?
Sv: Är osäker på vilket forum, men det handlar om codapage och LC
De har bara omvandlat det decimala till Hex. Öppna en kalkylator och gör omvandlingen så ser du!
> <b>Är Decimal værdi (decimal värde) det samma som codepage(eller LCID)?</b>
Decimalvärdet är detsamma som LCID. Codepage är teckentabellen och har inte med LCID att göra!Sv: Är osäker på vilket forum, men det handlar om codapage och LC
Men om jag skulle vilja se de olikaChr i resp LCID, hur bör jag göra?Sv: Är osäker på vilket forum, men det handlar om codapage och LC
Jag förstår inte riktigt. Menar du vilka olika tecken som finns i en LCID? Isåfall är svaret att det inte finns några tecken i LCID, för de finns i teckentabellen. LCID berättar bara för webbservern vilket val användaren har valt för att se siten på.
Ex:
Om en användare surfar till din sida och du sätter LCID=1053 (svenska alltså) på honom och en annan användare surfar till din sida och du sätter LCID=1033 (US alltså) på henne, då kommer det att innebära följande:
När du skriver ut <%= date %> så kommer det för den första användaren att skrivas som 2003-07-31 och för den andra användaren som 7/31/2003. Det är det som LCID gör.
Vilka tecken som kan användas på din sida, tex åäö£ osv, bestämmer du genom att sätta rätt codepage, detta gör du via META eller http-header.Sv: Är osäker på vilket forum, men det handlar om codapage och LC