Jag tänkte bidra med en liten gåta här. Den lyder som följer. hehe.. Denna gåtan har redan dissekerats i sina beståndsdelar här på forumet.. Enligt mig så finns det ingen lösning... <b>hehe.. Denna gåtan har redan dissekerats i sina beståndsdelar här på forumet.. Enligt mig så finns det ingen lösning...</b> > Enligt mig så finns det ingen lösning... SvenPon: På din variant, om han är på ljugar-rundan och säger "jag vet inte" hur gör man då tvärtom? är inte en av reglerna att han alltid säger motsatsen till det rätta svaret? Alltså kan han inte säga "jag vet inte" ok, men måste motsatsen till en väg vara en annan väg? Han kan ju likabra peka ut i valfritt godtyckligt vädersträck.. Har inte analyserat ljugaresagan , mycket snack, liten verkstad. Beror väl på hur man utformar frågan, t.ex. "Vilken dessa två vägar går till ..." Fråga: "Om jag hade frågat en man från den av byarna SANN-BYN och LJUG-BYN som du inte är ifrån om hur man tar sig till SANN-byn, vad hade han svarat då?" Ja... det är ju den lösning som presenterats i den andra tråden, med en liten modifikation. Det hela bygger ju på dubbel negation, men som sagt så är det kvar problemet med att det dåren kan peka i en helt annan riktning, och det hjälper inte hur man än ställer frågan; den som ljuger kan alltid peka i en tredje riktining. <b>den som ljuger kan alltid peka i en tredje riktining.</b> Jo det är rätt, men vad då då? <b>>Jo det är rätt, men vad då då? Jo, det stämmer... tänkte snurrigt... Det blir ju en dubbel negation i det fallet också. Hursomhaver så sätter jag denna som löst nu då.... eller?? Det här är ju en "never ending story" Gåta: Vandring i Afrika
Du är på resa i Afrika, ditt mål är att komma till en by som vi kan kalla SANN-BYN.
I denna by (SANN-BYN) så vet inte folket hur man ljuger, dom är totalt genomärliga.
X antal mil bort från SANN-BYN så ligger LJUGAR-BYN. I denna by så ljuger dom bara, eller rättare sagt dom svarar bara tvärtemot vad du än må fråga. Alltså, frågar du en person ifrån denna ljugarby om färgen på mjölk exempelvis, så kommer han säga att mjölken är svart. Dessa byar finns inte dokumenterade på någon karta så det har du ingen hjälp av.
Hursomhelst, du vandrar på en mindre väg och det enda du vet är att du kommer komma till ett vägskäl. Vägen delar alltså upp sig i i två. Den ena vägen leder till SANN-BYN den andra till LJUGAR-BYN.
Vid detta vägskäl sitter det en gammal afrikan.
Du vet inte om han kommer ifrån SANN-BYN eller om han kommer ifrån LJUGAR-BYN.
Kruxet för dig nu är att du kommer bara att få ställa en fråga eftersom ingen av dessa folk, vare sig från SANN-BYN, eller från LJUGAR-BYN är speciellt pratglada. När du har förbrukat en fråga kommer denna person inte att prata med dig mer.
Alltså, du ska med en enda fråga få reda på vilken av vägarna du ska ta för att komma till SANN-BYN.Sv: Gåta: Vandring i Afrika
Svara
Sv: Gåta: Vandring i Afrika
Visste inte att det fanns en diskussion om denna gåta ...sorry.
Men jag vill faktiskt hävda att det finns en lösning på gåtan som jag har berättat.
Det finns en liten väsentlig skillnad i storyn som gör att det faktiskt går att formulera en fråga som ger dig ett svar som löser problemet.Sv: Gåta: Vandring i Afrika
Om du refererar till mitt exempel vägen till Bagdad,så finns det en oomkullrunklig lösning.
Du skall alltid gör tvärtom mot det eremiten svarar. DIXI
Två negationer i rad blir True.Sv: Gåta: Vandring i Afrika
Tycker att Eremit/Bagdadköret täcker frågeställningen.
Orkade inte läsa, för mycket ord staplade på varann. Dvs försök plocka fram det
som är viktigt, skriv kort, tänk på att det finns en knapp <Enter> som skiftar rad.
Om man trycker två ggr så blir det mer lättläst.Sv: Gåta: Vandring i Afrika
Om mannen är från LJUG-BYN vet ju han att den andre mannen hade sagt åt rätt håll och svarar därför åt fel håll.
Om mannen är från SANN-BYN vet ju han att den andre mannen hade svarat åt fel håll och svarar därför åt fel håll.
Sen går man åt det andra hållet.Sv: Gåta: Vandring i Afrika
Om man själv pekar på en av de två vägarna
och ställer frågan så här.
Är detta vägen till din by?
Så kommer man få antingen ett ja till svar....eller ett nej till svar eller hur.
Ok
Då antar vi att en person från SANN-BYN sitter där.
Leder då denna väg till SANN-BYN så kommer jag att få svaret JA.
Sitter en person från LJUGAR-BYN där kommer jag också att få svaret JA.
Skulle jag nu pekat åt andra hållet så skulle jag ju ha fått svaret NEJ av båda personerna.
Rätta mig om jag har fel.Sv: Gåta: Vandring i Afrika
Du har ju inte fått någon information ur din fråga...Sv: Gåta: Vandring i Afrika
Du har ju inte fått någon information ur din fråga...
</b>
Det är ju precis det jag har fått.
Jag har ju fått svaret JA...i och med det så vet jag ju att jag ska ta den vägen JAG pekade på. Eller hur.
Syftet i historien var ju att ta sig till SANN-BYN.
Alltså får jag ett JA som svar så är det vägen till SANN-BYN
Får jag ett NEJ som svar så är ju det vägen till LJUGAR-BYN.
Oavsett vem det är som sitter där.Sv: Gåta: Vandring i Afrika
Vad beträffar Bagdad gåtan så är ju det en annan historia (gåta), dock väldigt snarlik.Sv: Gåta: Vandring i Afrika
Men min sambo Anna kom med följande
I Afrika, i Jungeln finns det inte asfalterade vägar och med detta får man kika på fotspåren..
Vart kommer mannen ifrån? Vilken väg?
Och med detta får man ställa frågan: Vilket håll kom du ifrån och på det sättet klura ut om mannen talar sanning eller ljuger...
Problematiken är om det är en "hårt trafikerad djungelstig" *s*
Svaret är enkelt - frågan är;
Vilken väg kom du från?