Efter ha varit inne på chatten ett par dagar nu så verkar det som att det har kommit in "vissa störande element" 1) varför ska VI som SKÖTER oss försvinna? Punkt 1 är en enkel lösning men gynnar inte PelleSoft. FR: du är ju inte så oskyldig själv så jag tycker du inte ska hoppa på folk så där bara. >> FR: du är ju inte så oskyldig själv så jag tycker du inte ska hoppa på folk så där bara. Lite kommentarer! Tycker att det är rätt av Pelle att stänga chatten. Den måste byggas om för att fungera som den skall, jag ser inte det som att Matte vunnit, chatten kommer igång igen (hoppas jag). Sen är ju chatten något som 35-40 av 12000 medlemmar använder.. > 4. En/flera moderatorer för chatten som har rättighet/möjlighet att stänga Nu hängde jag inte med på varför man skall använda anonymizer för att besöka pellesoft... För att om alla kan se dit IP så kan även det störande momentet se dit ip.... >För att om alla kan se dit IP så kan även det störande momentet se dit ip.... > Pelle kan väl logga IP och om någon bryter mot Netiquette eller allmänt trakaserar så får han plocka fram IP nr åt en. ISP:n vet nog vid vilken tidpunkt IP-numret användes och kan på så sätt knyta det till abbonemangsinnehavaren. Nu har ju inte jag varit i diskussion med Matte på sista tiden, gnabbades lite i ngn fråga när jag tyckte han var efter småflickor. Men jag hoppas att ngn skulle kunna sammanställa detta gnabb, så att man kan få en resume av det. Nu snackar många om det, konton blir stängda, Pelle förbannad, Matte vansinnig osv... Har nu suttit här och läst inläggen och blir lite förvånad samtidigt som man blir överaskad över vilken otrolig snabbhet folk har när det "gäller" > Kanske det skall finnas ett chat-rum för dom som faktiskt har betalat en summa pengar och på detta vis, visat att dom är seriösa? > Om ngn missköter sig, bort med kontot. Han fixar ett nytt och får 1-2 veckors spärrtid. Håller med Thomas T där, och jag ställde en fråga till en kompis som inte programmerar. Nja, min lösning är väl kanske inte den bästa. Sett några sidor som använt det, för dom funkar det http://forum.divxsweden.net är en 5 dgr har dom. Men herregud... allt snack om IP-banning är ju löjligt; det är alldeles för lätt att gå förbi. En ignore-möjlighet skall självklart kunna finnas; hur svårt kan det vara? > allt snack om IP-banning är ju löjligt; det är alldeles för lätt att gå förbi. Som ni alla säkert vet så har jag haft det riktigt hektiskt i och med konkursen och samtidigt som den pågått har jag tvingats jobba i alla fall och samtidigt försökt finna ett nytt jobb. Detta tog mycket tid och inte minst en massa energi under denna period. Johan Rosengren: URSÄKTA!!!! Tom S! Hmmm, han ställde bara en fråga för att han var nyfiken, inte så mycket att reagera så starkt över... Han ställde bara en fråga?? Coola ner dig, det finns ingen anledning till att brusa upp. Och nu är det jag som blir hack kyckling, ingen tycker att Tom S gjort ngt fel som bara blandar in mig i ngt som jag inte har med att göra. Att be om ursäkt var väl det MINSTA jag kunde göra för dig Johan, efter ALL förnedring och _alla_ falska anklagelser jag haft mot dig. Det är inte dig det är fel på Johan - det är mig! Tack Pelle för ditt inlägg. Jag håller med, men det räcker med tjafs nu... Kan inte alla bara ta och lugna ner sig? Jag är inte helt förvånad över vad Pelle tycker... Kan vi inte bara ta och släppa det här. Sluta diskutera det. Chatten är stängd, inget kan hända. Det finns inte så mycket mer att tjafsa om, det kommer inte fram något nytt, bara om & om igen... :( Om man ska ha en moderator ska man iaf bli varnad innan man åker utAng. Chatten
Tyvärr så verkar det som att ingen har kraft att ignorera detta.
Nackdelen av detta är att "moralen" sjunker och den trevliga stämningen som varit har försvunnit och ersatts av irritation.
Det i sin tur betyder att det personen (personerna?) har lyckats med det dom är ute efter.
Som jag ser det så finns det 3 alternativ
• Jag slutar vara här (Det vill jag inte)
• Alla tar ett krafttag och ignorerar de störande momenten (Skall inte vara något problem i mina ögon - det är ju dock nätet och ett "öppet forum" vi är på)
• Pelle får ta det tunga "lasset" och ordna funktion så det går att ignorera folk på chatten (Obekvämt och "momenten" har lyckats ändå med det dom var ute efter)
Har ni några åsikter?
I All Välmening
Tyrone FröbergSv: Ang. Chatten
2) det går inte att ignorera honom när han använder andras namn
3) enda pelle kommer att gära är att a) stänga chatten b) stänga siten. c) ingentingSv: Ang. Chatten
Punkt 2 är svår att sätta i kraft när personen gör som nu, tar någon
annans användarnamn.
Punkt 3 har efterfrågats ett bra tag.
Personligen ser jag att det störande elementet blockeras från hela PelleSoft,
det som personen håller på med tillför inget konstruktivt till PelleSoft.Sv: Ang. Chatten
Sv: Ang. Chatten
MATTE, sluta dölja dig bakom andras namn.Sv: Ang. Chatten
1. Det hoppas jag verkligen inte, men sanningen att säga så har jag varit inne på detsamma!
2. Ignorering tror jag också är ett av de bättre alternativen. Detta har många av oss pratat ihop oss om, men det lyckas inte folk följa!
3. En ignoreringsfunktion hade varit uppskattat!
Jag skulle vilja lägga till några punkter som jag har mailat Pelle om.
4. En/flera moderatorer för chatten som har rättighet/möjlighet att stänga av konton/IP-nummer under kortare stunder, låt säga 24-48-72 timmar.
5. Möjlighet att se personers nuvarande IP-nummer på visitkortet så att man själv kan skicka in en abuse. Som det är idag så kan ju personen ifråga bara regga ett nytt namn och så är han inne igen, och ingen kan göra något åt det!Sv: Ang. Chatten
Så har han då lyckats med att få chatten nedstängd.
Jag hoppas verkligen att Pelle gör en abuse anmälan till hans ISP.
Tyvärr så försvann hotet som jag fick igår när hans konto raderades.
Det är ju synd om de som sköter sig ska behöva lämna Pellesoft.
Det är en sak som jag har tänkt på, men jag tror inte att Pelleosft vinner på att de som sköter sig försvinner.
Hoppas att Pelle får till en bra ignorerings och abuse funktion på chatten eftersom att ignorera det här störande momentet är svårt.
/Anna-KarinSv: Ang. Chatten
Det är bara att bita ihop och vänta.. =)Sv: Ang. Chatten
> av konton/IP-nummer under kortare stunder, låt säga 24-48-72 timmar.
Skulle kunna funka, men det ställer ju stora krav på personen som är moderator. Han/hon måste ju vara lugn och ha väldigt lång stubin.
> 5. Möjlighet att se personers nuvarande IP-nummer på visitkortet så att man
> själv kan skicka in en abuse.
Nej tack, man ska inte behöva köra Anonymizer för att besöka Pellesoft.Sv: Ang. Chatten
Pelle kan väl logga IP och om någon bryter mot Netiquette eller allmänt trakaserar så får han plocka fram IP nr åt en.
Det skulle behövas fleramoderatorer på chatten, men även att det då finns klara regler för när man ska porta någon.Sv: Ang. Chatten
Det mest meningslösa i hela sammanhanget är att detta "störande element" ni snackar om mycket väl själv kan gå via diverse proxies, och därmed vara helt ospårbar; sen finns flashbacks fullständigt anonyma internetuppkoppling, där det inte spelar nån roll vad man gör, för man kan aldrig få tag i personen som gör det ändå.
En lösning vore att tönten skaffade sig ett liv; en annan att man som standard inte får använda chatten, men man får ansöka om att göra det. Detta tar kanske någon dag innan det blir godkänt, och sen är det grymt lätt att banna någon från chatten. Om någon tycker att de är orättvist bannade kan Pelle kolla på bland annat meddelandena i forumet för att se om man är lämplig.
Sen någon säkerhetsfunktion för att se om t.ex. samma ip har ansökt om medlemsskap flera gånger per dag, eller en maxgräns på nya medlemmar per dag.Sv: Ang. Chatten
Många har ju dynamiska ip-adresser...
Mr T @thomassida.cjb.netSv: Ang. Chatten
Men nu til mitt förslag, om ingen annan föreslagit det redan.
Inför en "rookie" tid på nya konton, låt oss säga att under en-två veckor så får man bara läsa inlägg. Efter den tiden får man möjlighet att ställa frågor/chatta..
Om ngn missköter sig, bort med kontot. Han fixar ett nytt och får 1-2 veckors spärrtid.
Då tröttar han nog.. Samt att man slipper (fel ord kanske) folk som blir medlemmar bara för att ställa en fråga, nu får dom lära sig använda sök funktionen och sen får dom komma in helt i gemenskapen... Sv: Ang. Chatten
Om jag vore Pelle så skulle jag nog se det så här;
Detta är ett community, det är öppet för alla med inriktning mot folk i databranchen.
För att det skall bestå - dvs fortsätta att överleva så får man nog ta sig en ordentlig funderare hur man skall handskas med folk.
• Till detta hör inte att om person x tycker att jag skriver något "olämpligt" om han/hon så skall det visas IP-adresser för ev. anmälningar till ISP (detta uppmanar till byråkrati, tycker jag och på så sätt så hamnar vi i en cykel som sverige är känt för)
Nu försöker iaf jag ha en viss "finess" när man skriver - man kan inte tycka om hela världen men man behöver inte vara otrevlig för det?!
• Vissa personer skall vara admin på chatten - Vem bestämmer vad som får sägas? Jag trodde Sverige var ett fritt land - Vi har stenhår koll på att press och dyligt, är det skillnad på Internet?
Jag är INTE FÖR, att man skall få gå till personangrepp mm men lite får man väl ändå tåla? Så summan av denna punkt - vem drar gränsen?
• Såg ett inlägg om prövotid - Kan vara bra men och andra sidan - hade det varit prövotid så hade jag inte suttit här idag - mitt intryck av första gången jag var hit, var just att jag fick hjälp med mitt problem på under 60 sec just på chatten - idag är jag bonusmedlem tack vare det.
• IP-banning - Samma här - vem bestämmer?
Summan av det hela, är nog att en liten knapp, som gör vissa inlägg osynliga är melodien.
Kanske det skall finnas ett chat-rum för dom som faktiskt har betalat en summa pengar och på detta vis, visat att dom är seriösa?
Avslutningsvis så måste även jag få "säga vad jag tycker" *s*
Hade inte människan i sin natur varit så otroooligt nyfiiiiken på vad andra tycker och tänker om han/hon så skulle inte detta vara ett problem utan vi skulle kunna ha förmågan att sålla bort den information som vi ej "behöver"
I All välmening
Tyrone Fröberg
PS - Fortätt skicka - detta inlägg har visat vad personer står för och hur dom handskas med problem ;-) Sv: Ang. Chatten
Personligen ser jag ingen nytta med det där.
Det finns flertalet seriösa personer som inte har betalat, av diverse anledningar.
Den allmänna chatten är bra, vill någon diskutera ett problem utan att störa finns
de andra rummen att tillgå. Jag tycker att det är bra så.Sv: Ang. Chatten
Ett förslag var ju att bara BM skulle få chatta, men problemet är att störningsmomentet var just BM, vilket inte skulle ha löst problemet.
Om det nu blir moderatorer på chatten så får väl sunda förnuftet råda.
Visst begränsar det lite, men det kanske gör att folk skärper till sig.
Jag har ju varit här under en ganska lång tid och det är i stort sett aldrig bråk på chatten, utom nu då när störningsmomentet började sina trakaserier och hotelser.
Det är dessutom inte första gången som han bråkar, men förut när han har kovänt och "slickat röv" så har folk taggat ner, den här gången gick han för långt helt enkelt.Sv: Ang. Chatten
Av någon anledning tror jag inte det kommer att funka så. Istället blir det väl att folk registrerar ett par extra konton att ha i reserv.
Dessutom innebär det ett hinder för nya, seriösa, medlemmar.Sv: Ang. Chatten
Jag - Om du hittade en sida med en massa forum och du precis hade börjat lära dig programmering, skulle du då sitta och vänta i två veckor för att få skriva ett inlägg?
Han - Tror du på det själv?
Att spärra PelleSoft på detta sätt är ett stort steg i fel riktning, tror nog att en ignore-funktion på chatten skulle vara behövligt, och det blir nog bäst om den ignorerar ID:et.Sv: Ang. Chatten
1-2 veckor var ju kanske också att ta i, alla förslag är inte genomtänkta helt.
Vill bara få igång tankarna lite.
Själv så är jag medlem på ganska många "forum" jag har oftast observerat ett tag för att inte göra "rookie" inlägg och bli utskrattad. Hinner lära mig sök funktionen, där finns oftast hyfsat många svar.. Sv: Ang. Chatten
Men till syvende och sist är det ju Pelle som bestämmer, så det är väl bäst att han kommer in och snackar om detta...Sv: Ang. Chatten
> En ignore-möjlighet skall självklart kunnaa finnas;
Allt snack om ignore-möjligheter är ju löjligt; det är alldeles för lätt att gå förbi. Det är en lösning lika lite som IP-banning.
Det är inte första gången jag ser såna här händelser, och det är lika tråkigt varje gång att se hur ett från början litet missförstånd bara byggs på och byggs på, tills det är fullt krig.
Upptäcker man det i tid går det ju att styra ner så allt blir lugnt igen, och det har man ju fått göra ibland, men den här gången upptäckte jag det försent.Sv: Ang. Chatten
När jag nu äntligen fått lite andrum sedan i höstas och fått lite semester så har jag som jag brukar försökt att hålla mig borta från pellesoft för att i alla fall få någon form av total ledighet. Under denna period börjar det strömma in klagomål där en person beter sig illa, ett gäng på 7-8 personer svarar och sen är hela karusellen igång.
Jag vet i alla fall att jag fått ett gäng mail där det hotas att gå ur pellesoft, att polisanmäla pellesoft, det har skickats brev till min isp där jag skall förklara vad detta handlar om och det har skrivits illa om pellesoft på en annan community med det ena med det tredje. Samtidigt kom en stämningsansökan till mig där visst material i faq (nu borttaget) var kopierat från en annan sajt så det känns väldigt olustigt att det skall spåra ut som det gjorde på chatten nu.
Jag hoppas innerligt och tror verkligen att det här är en engångsföreteelse och att det här kan hanteras bättre i fortsättningen. Jag har lovat mig själv att inte agera polis, för det är alltid samma 2-3 personer som omnämns när något händer och jag kan verkligen inte förstå varför dessa skall dra igång en sådan apparat - är det inte bara bättre att sluta komma till pellesoft istället för att försätta mig med en massa påhopp och arbete - jag tycker verkligen inte jag är värd det efter allt slit jag lägger ner på denna sajt, för er skull - tänk att det är nästan varje dag i 5 års tid som jag lagt min själ på detta, kan ni inte hjälpa mig med en enkla saken då att hålla er på mattan.
Jag är minst sagt besviken - men det är väl så, man tänker lika långt som näsan är, barnfasoner och egotrippat skulle jag säga. Om någon står och slår på mig skulle jag i alla fall gå undan, men så verkar det inte vara här - några få vill provocera och ställa till det, fine - men inte här tack!
Jag har som ni sett stängt av chatten och kommer när jag känner för det, har tid och lust samt när detta planat ut öppna den igen. Men efter att jag sett att ni inte fixat detta så har jag inte höga förhoppningar om att ni klarar av det såvida man inte själv är inne varje kväll och "håller ställningarna". Pellesoft är en resurs, en tillgång och ett hjälpmedel för oss alla att lära, bli bättre och trivas - inte tvärt om.
Vad som nu händer vet jag faktiskt inte, men tänker inte heller tolerera att det blir sånt här bråk - nu har jag inte hängt med på alla saker men en sak är säker. Ni förstör bara för er själva och andra. Så vad är det ni tjänar på detta, inget skulle jag svara. Som förälder får väl detta gå under benämningen "indragning av lördagsgodis".
Gör mig nu en tjänst - tänk om, rekapitulera och tänk istället på vad ni förlorar genom att hålla på såhär och kom in med nya friska glada sinnen istället. Nu har jag som vanligt inte läst igenom vad jag skrivit men hoppas mitt budskap går fram.Sv: Ang. Chatten
Bara nyfiken; var det du som skrev mailet till honom på Lunar?
Lev väl,
Tom S.Sv: Ang. Chatten
Hur fan blev jag inblandad i detta!!
Vad får dig att tro ngt sånt här??
Jag sa i ngt inlägg här på pellesoft att Matte skulle hålla sig till vuxna flickor. (efter att hans fråga ballat ur)
Detta inlägg var det första som Pelle raderade (tror jag). 1-2 veckor sedan.
Men hur får du det till att jag skulle vara inne på lunar??
Har inte satt min fot på chatten när detta höll på, äger inte ett username på lunar.
Har fast IP och borde väl fått en abuse anmälan från Matte om jag skrivit inlägg.
Skärp dig Tom! Kasta skit på ngn annan, jag vill inte vara inblandad i denna skiten.
TACK PELLE för dina ord om detta!
Hoppas att sandlåde kriget är över nu.
Johan RosengrenSv: Ang. Chatten
Intressant att veta varför han just valde MITT namn.
Varför inte ngn av de personer som bråkat med honom??
Varför blanda in även mig i denna skiten??
Har jag gjort/skrivit ngt jag borde skämmas över, trampat ngn på tårna??Sv: Ang. Chatten
Om du ska tacka Pelle för orden han skrev så ta dem till dig också, han bad oss att inte fortsätta tjafsa om saker utan hellre ignorera det.
<b>>Om någon står och slår på mig skulle jag i alla fall gå undan, men så verkar det inte vara här - några få vill provocera och ställa till det, fine - men inte här tack!</b>Sv: Ang. Chatten
</b>Sista från mig om inte Tom gör inlägg och bemöter mina frågor.</b>Sv: Ang. Chatten
> Vad får dig att tro ngt sånt här??
Tro? Vad skulle jag tro? Jag ställde bara EN fråga av ren nyfikenhet. Inget illa menat alls från min sida.
> Men hur får du det till att jag skulle vara inne på lunar??
Jag har inte "fått till det" att du skulle vara inne på Lunar. Det enda jag undrade över var om du hade skickat ett mail - inget mer.
> Skärp dig Tom! Kasta skit på ngn annan, jag vill inte vara inblandad i denna skiten.
Skärpa mig? Du får hemskt gärna imaila till mig _exakt_ vilken skit jag kastat på dig Johan - om någon överhuvudtaget.
> Intressant att veta varför han just valde MITT namn.
Varför jag valde att skriva till just DIG Johan berodde på det du skrev den 11/8 kl 17:46, nämligen "gnabbades lite i ngn fråga när jag tyckte han var efter småflickor. " angående Matte. Därav min fråga om det var du som hade mailat honom på Lunar angående detta. En jättesimpel fråga. Inget illa menat alls - inte mot någon!
> Varför inte ngn av de personer som bråkat med honom??
Hur skulle jag, som inte vart här på jättelänge, veta vem som bråkat med vem? Om man ingenting frågar får man ingenting veta.
> Har jag gjort/skrivit ngt jag borde skämmas över, trampat ngn på tårna??
Hur ska jag veta? Jag vet ingenting om dig.
> ingen tycker att Tom S gjort ngt fel som bara blandar in mig i ngt som jag inte har med att göra.
Vad tycker DU att jag har gjort för fel och på vilket sätt har JAG blandat in dig?
Ja du Onkelborg... Det håller jag med om.
Jisses... Det här var det roligaste som hänt idag ;)
Johan, jag får be om ursäkt för att jag tydligen kom åt en känslig punkt.
Ta väl hand om er!
Tom S.Sv: Ang. Chatten
Haha =) Ta väl hand om dig!
Tom S.Läs detta innan du skriver mer i tråden!!!!
Hade det varit jag som suttit i din possition så hade jag blivit "galen" och förmodligen flygit i taket ett flertal gånger.
Det ÄR inte trevligt när ens egna "skötebarn" missbrukas och det blir karuseller som dessa, men tyvärr kan man hamna i onda cirklar och det är, som någon skrev i ett inlägg här - en liten skitsak blir tillslut ett helt världskrig.
Här håller jag med Pelle fullt ut - Det är vi som användare och ingen annan som förlorar på detta iom att vissa funktioner tas bort eller spärras under vissa tider.
Har inte du abstinens efter chatten? Jag har det iaf!
För att markera detta som löst och som CJ skrev "The End" så tycker jag vi visar Pelle så mycket respekt att vi slutar med allt smågnabb (iaf i den här tråden), så tror jag nog att chatten är uppe inom kort igen.
Jag är helt emot allt vad cencur och "översitteri" innebär men när jag kommer in här och ser att det är 11 nya inlägg efter att Pelle har skrivit sitt inlägg så blir man lite matt..
Tänk på att det finns ett annat media här på Pellesoft om ni vill gå till angrepp MOT varandra utan att gå till offentliga angrepp - Kallas för IMAIL
Är det så att du ej har kundskap om hur detta fungerar så skriv ett brev till mig - info@tyrone.nu - så skall du få en kortfattad beskrivning hur det fungerar.
I all välmening
Tyrone Fröberg som alltid skriver utan att korr-läsaSv: Ang. Chatten
Jag tror snarare att det sista bråket var droppen som fick bägaren att rinna över, i alla fall för min del, jag kan ta en del skit, men inte hur länge som helst, jag har ju råkat ur för den här personens trakaserier flera gånger, både här och på ICQ och under ett antal års tid.
Jag fick ju ett jotbrev av honom sist, som tyvärr försvann när hans konto raderades.
Även om grabben är hjärnskadad?! så MÅSTE det sättas gränser även för hur han får bete sig, för det är oftast han som har provocerat fram bråk och folk kan ta det ett tag, men sedan så tröttnar man på att vända andra kinden till.Sv: Ang. Chatten
Mr T @thomassida.cjb.net