Hej, jag har ett förslag till en ny funktion på pellesoft. Forumet är väl precis en sådan databas!?! Jag tror han menade som så att om man klurat på ett problemsom många andra säkert har och sedan kommit på en lösning ås kan man stoppa in det där... Fast vis närmare eftertanke så tror jag att tips & trix duger till det... Jo, det är sant, tips och trix duger bra. Man ska väl inte överdriva i finesser. Men det är klart, i tips och trix bifogas oftast inte felnummer. Men det är väl lite onödigt att göra en helt ny funktion bara för den sakens skull.Feldatabas
Jag vet inte om det är samma sak för er, men när jag har löst ett problem får jag en känsla av tillfredställelse och lite stolthet kanske. Om det nu inte är bara jag som får såna känslor för ett löst problem, vore det inte bra om man, mitt i sin upprymdhet och stolthet, kunde skicka in sin lösning till nån sorts feldatabas.
Där kunde man beskriva sitt problem, och hur man löste det. Forumet är en väldigt bra plats att fråga på iofs, det ska inte förringas, men det är oftast inte så detaljerade beskrivningar såsom felnummer o.d. Problemet med forum är också att man ofta måste vänta nån dag på svar, medan man kanske måste ha klart det samma dag. Då sitter man hela kvällen med nåt klurigt problem som i slutändan visar sig inte vara så klurigt egentligen.
Jag skulle iallafall ha nytta av en sån databas. Det behöver inte vara något märkvärdigt, bara några fält i en tabell. Samma felnummer kan ju bero på olika saker, och då kan olika personer skicka in lösningar.
Ett exempel på problem för mig var det med Printer-objektet. Trots att jag hade ändrat storlek på teckensnittet blev det inte rätt storlek på utskriften. Det visade sig tillslut efter några dagars grunnande och testande att det berodde helt enkelt på att jag bröt mitt i utskriften och sedan fortsatte. Efter den lösningen hade jag känslan av att vilja förmedla min lösning nånstans. Man skriver ju inte gärna på forumet eller chatten: Tjena, jag har löst ett problem.
Jag vet inte om det finns behov för nån feldatabas, det är ett förslag iallfall. Vad tycker ni?
/JörgenSv: Feldatabas
<b>Problemet med forum är också att man ofta måste vänta nån dag på svar, medan man kanske måste ha klart det samma dag.</b>
Använd sökfunktionen i forumet! Har någon haft samma problem tidigare finns det ju här, om ingen har haft problemet tidigare lär ju inte svaret finnas i "feldatabasen" heller...
/JohanSv: Feldatabas
Sv: Feldatabas
Jaja, lite kreativitet är ju inte heller fel å andra sidan :)
/Jörgen