Tre "gåtor": Mina tankar går till att det handlar om destillerat vatten som fryser före Destillerat vatten är inte detsamma som avjoniserat så det är svårt att svara på vilket som fryser först utan mer info. Ni har någorlunda rätt tankegångar. Man behöver ingen mer info (beroende på hur man ser det, uppgiften är medvetet lite luddig). Berra är närmast; men jag vill ha lösning och förklaring på alla tre. 1. Varmvattnet fryser först Det var också en förklaring ! När fryser det först ? <b>>Det varma vattnet hinner avdunsta mer innan det fryser vilket gör att det finns mindre mängd vatten att frysa.</b> Det verkar som intresset har svalnat (ordvits, hehe).Gåtor: Varmt och kallt vatten
1. Du har en behållare med kokande vatten och en med vanligt, orört kranvatten. Du ställer ut dessa mitt i vintern (där det är minusgrader). Vilken fryser först? Varför?
2. Du har en behållare med kokat, kallt vatten och en med vanligt, orört kranvatten. Du ställer ut dessa mitt i vintern (där det är minusgrader). Vilken fryser först? Varför?
3. Du har en behållare med varmt vatten och en med vanligt, orört kranvatten. Du ställer in dessa i frysen. Vilken fryser först? Varför?Sv: Gåtor: Varmt och kallt vatten
vatten som innehåller mineraler salt mm. Jonisering försvinner.Sv: Gåtor: Varmt och kallt vatten
Sv: Gåtor: Varmt och kallt vatten
Förresten; jag gör en förändring på sista frågan; det är inte kokande vatten, det är varmt vatten.Sv: Gåtor: Varmt och kallt vatten
Förhållandet mellan tempraturerna på vattnen är ungefär så här (jag har ingen koll på hur varmt kranvatten är egentligen, det är bara för att visa ungefär hur det hänger igop):
1: 15 grader vs 100 grader
2: 15 grader vs 15 grader
3: 15 grader vs 35 grader
Och i tredje fallet har vattnet INTE kokat upp innan, utan värmts till 35 grader.Sv: Gåtor: Varmt och kallt vatten
3. Varmvattnet fryser först
Det varma vattnet hinner avdunsta mer innan det fryser vilket gör att det finns mindre mängd vatten att frysa.Sv: Gåtor: Varmt och kallt vatten
Stockholm - Nynäshamn eller Strömstad samma temperatur.Sv: Gåtor: Varmt och kallt vatten
Njaae... det ska va en sluten behållare...
Lösningen på 1 är att det kalla vattnet fryser först
Betänk att hydrotermik (heter det så?) är komplext, och har väldigt mycket att göra med situationen och grejer man inte kan hålla reda på; man kan inte vara helt säker på resultatet.
2. Det finns inget varmt vatten, bara kokat, och det fryser först, eftersom bundna gaser har frigjorts.
3:an då?Sv: Gåtor: Varmt och kallt vatten
På fråga 3 är det faktiskt så konstigt att det (under vissa omständigheter) inte är sant.
Det mest naturliga tankegången är ju att om det tar 20 minuter att frysa 15-gradit vatten så borde det ta en viss tid att få ner 35-gradit till 15-gradit och sen ytterligare 20 minuter.
Av någon anledning är det faktiskt inte så och forskarna vet inte varför. Man misstänker någon kombination av att det varma vattnet börjar röra sig, att en minimal avdunstning kan ske, att kontaktytorna avger värme effektivare när vattnet är varmt, med mera.
Personligen tycker jag att det är en ytterst märklig företeelse... =)