Denna är gammal, så alla kanske redan kan den. Dessutom är lösningen ganska tråkig, men ändå lite smårolig.....:-) Han gör som Indianerna , ger fae... i att gå över. nu gissar jag bara... eftersom det var en ganska tråkig lösning (som du själv sa) så gissar jag på att det fanns en båt i närheten ;) nej, Äntligen en gåta som jag kan (OK, har hört...). Men jag väntar väl lite... Jag vet! Han går på krokodilerna! Det står bara att simma är omöjligt. En programmerarlösning:Gåta: En gammal(ganska tråkig faktiskt....) gåta......
En man går i djungeln och kommer fram till en flod.
Floden är för bred för att hoppa över.
Det finns ingen bro över floden.
I floden simmar hundratals hungriga krokodiler. så att simma över är inte att tänka på...
Han har ingen spade, så han kan inte gräva en tunnel under floden. Han har inga redskap eller vapen över huvud taget.
Hur kom han över floden?
/JockeSv: Gåta: En gammal(ganska tråkig faktiskt....) gåta......
Eller så tar han bron som ligger en km nedströms.Sv: Gåta: En gammal(ganska tråkig faktiskt....) gåta......
eller så klättrade han upp i ett träd och tog en lijan (eller hur det stavas) över floden :)
eller så gick han tillbaka och finner en väg runt floden/hittar en bro längre bort :pSv: Gåta: En gammal(ganska tråkig faktiskt....) gåta......
SÅ tråkig är den inte.........
Det finns inga båtar, broar, lianer, vägar eller sånt någonstans.Sv: Gåta: En gammal(ganska tråkig faktiskt....) gåta......
Sv: Gåta: En gammal(ganska tråkig faktiskt....) gåta......
Eller så kanske han har med sig en burk "Redbull"! Och då är det ju bara att flyga över :D
Det kan ju vara så att han skaffar sig vapen och redskap också...
Den som lever får se, hoppas att jag gör det länge för jag vill veta svaret!
//JohanSv: Gåta: En gammal(ganska tråkig faktiskt....) gåta......
Divide and Conquer... En stor flod byggs upp av många små bäckar. En bäck går att hoppa över. Följ alltså floden uppströms tills den grenar sig eller är tillräckligt smal att hoppa över. I det senare fallet hoppar du över "floden" och följer den sedan nedströms tills du kommer till andra sidan av din utgångspunkt. Vid en förgrening, utför du i stället dennaa lösning rekursivt för varje gren. Till slut har du kommit över floden.
När får vi reda på den tråkroliga tänkta lösningen?