Hej! Kan lägga till lite saker ;) Ger upp; enligt skolan får jag inte använda deras wlan om jag inte fått datorn därifrån (vilket inte kommer hända då jag går fel inriktning...) äh en liten stund klarar du dig nog utan dator. Om du nu måste sitta vid en dator är det väl bara gå till en datasal. > <b>Sjuk skola säger jag då</b> Visst RickardD har jag det men en bra grundläggande säkerhet policy och system gör det mindre risk att det kan bli problem. >Vad är det för sjukt med att inte tillåta ickekontrollerbara datorer i sitt nät? Har unte du läst grundläggande säkerhet i din nätverksteknikerutbildning?Köpes: Bärbar dator
Jag funderar på att skaffa en bärbar dator. Den ska duga till viss programmering å liknande.
Någon med ett förslag på antingen begagnad eller ny med spec. åt det här hållet:
>=1.5Ghz
>=512 MB ram
>=40GB hd
grafikkort får vara vad som helst
uppläsning på >= 1024*768
gärna dvd, cd dock ett måste
diskettstation är ett plus
Hm... min budget? vet inte riktigt, några tusen iaf.
Är inte 100% på om jag vill köpa (än iaf.)Sv: Köpes: Bärbar dator
Gärna ett oem-os (win2k, winxp pro eller win2003 (varför någon nu skulle ha 2003 vet jag inte...)) till också :)
En väska skulle behövas ocksåSv: Köpes: Bärbar dator
Sv: Köpes: Bärbar dator
Sv: Köpes: Bärbar dator
Vad är det för sjukt med att inte tillåta ickekontrollerbara datorer i sitt nät? Har unte du läst grundläggande säkerhet i din nätverksteknikerutbildning?Sv: Köpes: Bärbar dator
Ex att den går efter den bärbar datorns Mac-adress för att få ett IP nummer och kan logga in.
En bra och uppdaterad Antivirusprogram och Windows.
Att teknikerna kan då och då på oanmäld tid be att få kolla lite vad som finns på den bärbara datorn så att personen inte använder skolans resurser för att ex ladda ner program/filmer eller annat.
Att stoppa en eller flera personer från att använda en dator som man har köpt utifrån låter sjukt och jag kommer att hålla vid mig det.
Ex Högskolan i Jönköping har i regel att för att använda en bärbar dator i skolan så måste man skriva på en förbindelse och godkänna ett antal regler, sen måste man reg Mac adressen och får då efter ett tag tillgång till skolan nätverk.
Det gör att eleven kan sitta precis varsomhelt och arbete om man vill ha en lugn stund i en av alla grupprum som finns.
Det finns så klart risker och det kommer man aldrig ifrån men man kan minska riskerna genom att försöka förebygga och informera elever och lärare som använder skolans datorer eller dom bärbara datorerna.
Det går ju åxå att på något sätt kolla trafiken på alla som använder externa datorer med ett bra skydd som brandvägg som stoppar en del icke godkända portar och en bra och kraftig antivirus program.
Den säkerheten dom har nu är ju heller inte bra om nu Onkelborg köper en dator av skolan och sen råka bli smittat när den är hemma eller hos vänner då kommer ju det endå in i skolan.
Att stoppa en elev från att använda en egen privata köpta dator för att den inte är köpt i skolan det köper jag inte alls.Sv: Köpes: Bärbar dator
Tja... För det första så borde det inte vara alltför svårt att kunna få logga in på sitt vanliga konto. För det andra är det framförallt internet jag vill ha tag på (rdp till hemdatorn.) För det tredje så, precis som cazz säger, att de som hyr får plocka med sig datorerna hem etc. etc.
Om man kör på kryptering + att t.ex. registera mac-adressen (vet inte hur det fungerar just nu) + att alla som vill använda någon av skolans datorer måste skriva på ett avtal (är så just nu) om vad man får/inte får göra med nätverket/internet etc.
Det sjuka är att det finns ett wlan, men som är begränsat till de som hyr av skolan för att de går på två speciella inriktningar. Jag tycker att det är konstigt att det ska vara så.
Alla skolans datorer kör windows 2000 så säkerheten är inget problem (kan lägga till att alla filservrar kör ntfs, märks ibland när inloggningsskripten misslyckas och den mappar upp fel kataloger)
Så... Vad anser du vara ett problem för säkerheten? :)