Jag funderar på att köpa en digitalkamera och vill ha lite tips om vad jag borde köpa och inte borde köpa. Någon som kan tippsa om där jag kan läsa om de kameror som är aktuella på marknaden nu. Det är ju helt omöjligt att ge ett generellt tips när man inte vet vad du är ute efter, vilka krav du har osv. En nätbutik med mycket tester och info om digitalkameror är www.cyberphoto.se Fundera på vad du vill ha kameran till / När du vill använda den. Jag började stirra förmycket på zoom, bländare, manuella inställningar osv för jag har fotat en del när jag var yngre. Slutade med en systemkamera för rätt mycket pengar. tips om digitalkamera
(Kanske fel ställe att fråga på, men ändå...)Sv: tips om digitalkamera
Men en hel del läsning om kameror finns här: http://dpreview.com/Sv: tips om digitalkamera
/JanneSv: tips om digitalkamera
+ Strålande trevlig på bröllop, familje middagar och andra högtider.
- Helt omöljig att ha med när man egentligen skulle vilja ta bilder. När man är ute och går, på fest hemma hos med ev vidare utgång, resa utomlands, snowboard resan osv
Nu har jag två kameror.. Skitsmart. Den lilla (Pentax optio 4i) är hur fin som helst, platsar strålande i fickan eller bältet och kan alltid vara med. Den stora ligger mest och samlar damm. Laddar upp den ibland när det är dags för nästa bröllop.
Klart den lilla är lite sopigare. Sämre blixt, svårare att kompensera knepiga ljusförhållanden och knepigare att få till inställningar av vitbalansen. Men nästan allt går att fixa digitalt idag. Blir förundrad iallafall av hur bra bilder man får till. Man kan ju knäppa hur mycket som helst utan att filmen tar slut.
Det jag hade önskat var att jag hade bättre video prestanda. tycker den går ner märkbart i framerate när man panorerar eller det rör sig mycket. Video är ett jäkligt roligt komplement om det går att växla snabbt mellan still och video läge.
Min sista kommentar. Bra 3 megapixel räcker jäkligt långt. (Om man inte ska göra affischer av sina bilder) Kolla på digitalfotoframkallningssidorna (nytt långt ord?) så får du se vad dom tar emot. Hitta en lättarbetad kamera som du vågar/kan ha med dig.
Mvh
Rickard