hej, Lite slöseri med resurser, även om softa låter ganska kul. design och allt utom logga kan ju fortfarande användas och vad jag förstår så är ingen tokrolig-logga klar ännu... Jag kan bara säga att softa. fastnade i minnet på direkten..... Inte så lätta att få in ett varu märke så det var inte dumt tänkt alls måst jag säga. softa låter faktiskt inte helt fel... Varken design eller logga är bestämd och, Pelle rätta mig om jag har fel, men jag tror inte han har gjort nå't större arbete än att regga domänen... Nu är det så att det namnet redan är upptaget. Håller med Onkelborg! Dessutom så tycker jag att tokroligt.se får det låta det helt motsatta enligt mina öron. Men för mig fastnade också "softa" i minnet. iochmed att de har två f blir det ju ändå inte samma även om det låter likadant. Men softa är bättre än soffta och .se är bättre än .com för en svensk sida... > iochmed att de har två f blir det ju ändå inte samma även om det låter likadant. I och med att softa används som ett ord kan inte soffta ha ensamrätt på det. Jag påstod aldrig att Soffta hade ensamrätten på namnet, måhända på Soffta, men ändå. Det jag menade var att dessa personer kanske, om än ett stort kanske, blir sura och gör diverse attacker mot sidan samt snackar skit om det, sånt spelar roll när det gäller communities. men lägg ner , att starta en community som heter "softa" om det finns en som heter "soffta" är ju lika korkat som att starta en matbutik som heter "conzum" eller ett nyttbilmärke som heter "vovlo" nej, det är inte samma sak. Som sagt ovan så är det en sak om en organisation skapat ett varumärke tex lunarstorm, konsum eller volvo. Hjorten, naturligtvis ska vi inte göra oss ovän med någon, men jag tror att de som är aktiva på soffta.com (kanske inte är så väligt många mer än de som är aktiva i pellesoft:s projekt (En stor andel av de registrerade på ett community brukar bara ha varit inloggade en gång för att testa)) tror inte att soffta har så mycket att komma med, finns ingen lag som säger att man inte får ha samma namn Jag tycker att softa.se vore ett kanon namn!! Det känns mycket lättare att säga än "tokroligt.nu". Att det finns ett soffta.com tycker jag har mindre betydelse... knappast någon världskänd community som vi måste ta hänsyn till. tokroligt är inget måste, vi kan hitta på något nytt - men att ta ett snarlikt namn är väl ändå brist på fantasi - det finns miljoner namn man skulle kunna använda. Som sagts tidigare är det ju inte valt för att det är snarlikt utan för att det passar perfekt som namn på ett community som pelleSOFT och microSOFT står bakom... Då jag inte är med i projektet har jag inte läst alla inlägg så kanske känner ni redan till detta men det finns en site på : visste jag inte, men det är inte så viktigt. Nu när .se domänen är fri så kommer fler använda den än tidigare .nu adresser så det lär bli många krockar här ute på nätet kan jag tänka mig. Vi kanske inte skall ha nått namn med date i då blir det mer inriktat på dating. Argumentet att det borde vara något med "soft" för att det ingår i Pellesoft och Microsoft är väl kanske lite lamt. Det är ju traditionellt sett bara en indikator på mjukvaruproduktion, och communityt är väl inte riktat mot programmering? HAHAHA.... Jag gjorde en googlesökning, och fick fram några företag med namnet, en del program, men viktigast av allt: det verkar som mjukglass kallas softice! =) Vi kanske ska ha en omröstning vad vårt community ska heta. Kan ju ur marknadsföringssynpunkt vara bra att utgå från slutliga namnet redan i utvecklingsstadiet då det ju sprids när man pratar om det och namnet blir inarbetat.nytt namn på communityt!?
jag tycker att communityt med den inriktning jag har tolkat att det ska ha,
(att softa med polare på internet samt kunna träffas för aktiviteter eller bara softa irl)
helt klart borde heta softa.se
Dels av ovan nämnd anledning och för att hedra pellesoft.se och microsoft som står bakom.
Det är också ett namn som gör att man lätt kan sprida forumet genom "word of mouth"
-Nu ska jag hem och softa.
-mhm
-Ja softa.se alltså! Ett toppencommunity ska du veta ;)
Tokroligt.nu tycker jag vi kan ha som en del av projektet där medlemmarna kan lägga till tokroliga länkar som man snubblar över (lite som buzz men kanske bara tokroliga länkar)
Eller vad tycker ni?Sv: nytt namn på communityt!
Tror Pelle har lagt ner rätt mycket tid och arbete på tokroligt, så chansen att han byter är nog rätt liten ;)Sv: nytt namn på communityt!
en annan fördel är ju att softa är ganska kort, vilket tenderar att man lättare besöker sidan när man inte kommer på något annat...
jag brukar tex alltid gå in på webmasternetwork med url wn.se
när jag sitter vid datorn och inte vet var jag ska surfa just för att den är så kort ;PSv: nytt namn på communityt!?
fördelen är att det är försvenskat och internationellt. så det kan ju nå ut till flera möjligen.Sv: nytt namn på communityt!
Sv: nytt namn på communityt!
Iofs har personerna skrivit fel och använder två f.
Jag har alltid ogillat ordet "softa" av den anledning
att det är så många som använder det.
www.soffta.com
(Är inte medlem där utan har fått den spammad till mig x antal gånger)Sv: nytt namn på communityt!
mvh ZimBoSv: nytt namn på communityt!
Nej, det blir inte samma men om personerna bakom Soffta får reda på att Softa finns så blir dom nog aningen "småsura".
>Men softa är bättre än soffta och .se är bättre än .com för en svensk sida...
Softa må vara bättre än Soffta, men det är fortfarande inte bra, IMO.Sv: nytt namn på communityt!
det hade varit en annan sak om man hade hade ett ord som tex lurarstorm.
Lunarstorm är ett uttryck som skapats av det communityt medan softa är ett ord som uppkomit i talmun och både soffta och softa.se har då hämtat sin inspiration därifrån.
På samma sätt som nyheter.se och nyheter.nu hämtat sin inspiration från ordet nyheter...
Jag tycker fortfarande att Softa är ett dåligt namn.Sv: nytt namn på communityt!
(men jag håller med om att "tokroligt" inte känns som det bästa namnet.)
//RogerSv: nytt namn på communityt!
Skulle man starta ett vovlo har man ju tagit ett namn för att vara snarlika volvo, men när det gäller använda ord som "aktuellt" eller "softa" är det inte en organisation som står bakom ordet, och i webbsammanhang är det också vanligt att man har sin domän som sitt varumärke, tex marknadsför sig den nämnda sidan som soffta.com, och detta är det vanligaste då endast mycket stora aktörer kan registrera alla världens toppdomäner.Sv: nytt namn på communityt!
inte skulle ta illa vid sig.
Tänk tex om man själv för 7 år sedan hade råkat registrera en sida som hette Lunar.nu
Framväxten av lunarstorm hade antagligen ökat värdet på den sidan starkt...
Sv: nytt namn på communityt!?
Missa inte parallell information på news://pellesoft.seSv: nytt namn på communityt!?
Dessutom är det kort, slagkraftigt, lätt att komma ihåg och att sprida genom "world of mouth"...
(och i och med att nämnt community heter www.soffta.com (enligt logga etc) så blir det inte så snarlikt.) Ser inte heller att någon risk för sammanblandning finns pga olikheter i sidornas syfte, design målgrupp utformning etc Sv: nytt namn på communityt!?
http://www.tokroligt.seSv: nytt namn på communityt!?
Kanske kan spåna vidare på "soft". softside.se - softdate.se osv.... Sv: nytt namn på communityt!?
Att det sen kan funka med soft ändå är en annan fråga, men skippa det argumentet.
Och nu poppade ett namn upp bara för det: "softice".
Lätt att säga och man kan spinna vidare på det för design; fluffigt och isigt. Sköna glasliknande knappar, och pälsartade inslag... =)
Passar bra i Sverige med tanke på klimatet också...
PS.
Tråkigt på jobbet...kanske förklarar en del... =)Sv: nytt namn på communityt!?
Mitt förslag var som sagt softa.se
(Tror faktiskt microsoft skulle tycka det var mycket roligare att sponsra ett community som heter softa.se än tokroligt.nu)