Inte mindre än 100 personer är intresserade av att vara med på detta som jag kallar ett enormt stort projekt - för det är det. Här kommer det att krävas resurser och tålamod samt ansvar från alla för att vi skall få detta att gå i mål. Har tyckt det varit väldigt intressant, men är inte van vid ASP (varken med .NET eller utan) så jag har inte haft nåt att bidra med. Om ni behöver en matematikexpert så kan jag tänka mig att ställa upp, men behovet för det är väl ganska föga... =) Jag är mest intresserad av Reklam och marknadsföring/ekonomi. Och inte speciellt intresserad av design (om jag har förstått det hela rätt så hör det ihop med reklam på något konstigt sätt). Toppen! Vad skiljer reklam och marknadsföring åt i detta sammanhanget? Jag har läst Mediekommunikation, Företagsekonomi, organisation och ledarskap mm. Och jag tyckte det var riktigt riktigt roligt, och det vore fantastiskt kul att ha nytta av det och bidra med något till projektet utan att vara en skicklig programmerare eller grafiker. Någon föreslog http://www.gotdotnet.com/community/workspaces/ för att samla all information om projektet. Sidan stödjer rss newfeeds vilket ju är perfekt när man vill sprida ut nyheter. Själv kör jag desktop sidebar vilket innebär att jag skulle kunna få projekt nyheterna direkt på skrivbordet t.ex. Värt att kolla upp iaf. Nu finns den uppdaterade listan över anmälda intresserade på Finns det ingen som har ställt upp som programmerare som skulle kunna tänka sig att bli "expert" istället. Det finns en differans på +22 programmerare och -9 experter. Ja det är ju bra om det skulle kunna ordna sig med experter. Vet inte om jag kan kallas för expert men jag har pluggat och jobbar med asp.net (fast mest vb.net). Tror (vet) att det finns många här som är duktigare än mig men jag kan ställa upp om det behövs. Finns det inga fler som vill sköta Marknadsföring/ekonomi? Bara 2 anmälda enligt listan. Jag kan tänka mig att gå över till Marknadsföring, om det bara fanns en ordentlig beskrivning av vad det egentligen innefattar. Undrar fortfarande följande: Johan,tokroligt - sammanställning deltagare
Fördelningen i antal ser ut som följer:
<info>
Kategori AntalförKategori
(oklart) 6
Databas/modellering 7
Design, reklam 11
Experter (referenser för ex html, design, komponenter osv) 1
Marknadsföring/ekonomi 1
Programmerare 53
Projektledare 5
Samordning, administration 2
Testpersonal 14
100
</info>
Som ni ser är det tunnt på marknadsföring och experter - det vore roligt om vi kunde få fram några fler där. Är det ingen som pluggar eller har pluggat marknadsföring och har lite ideer liggande? Hör i så fall av er till Lissu och anmäl ert intresse.
<b>samlad information</b>
Jag funderar på om vi inte skall använda news://pellesoft.se och sätta upp områden och hålla allt arbete där - det kanske är ett bra media att använda sig av för att hålla detta samlat på ett bra sätt.
<b>hur vi går vidare</b>
Jag skulle vilja ha ett snack med alla projektledare och samordnare först och främst. Jag kommer ta kontakt med er via mail så får vi sätta oss i chatten och snacka i hop oss lite här hur vi skall lägga upp allting.
HälsningarSv: <b>tokroligt - sammanställning deltagare</b>
Programmering i allmänhet kan man väl också, så om det är något generellt optimering- eller programmeringsproblem kan jag nog hjälpa till också. Men det får nån annan bestämma; tycker ni att jag skulle kunna fylla en roll så är jag med... =)Sv: <b>tokroligt - sammanställning deltagare</b>
Sv: tokroligt - sammanställning deltagare
Alla sektioner kommer delas upp - så är det marknadsföring så ange det..
design/reklam innebär att man även designar reklam, banners och liknande. Alltså inte att man hittar på reklamen, utan endast skapar det som vi hittar på som kampanjer o.dyl.
Sen bör det finnas minst en projektledare till varje delområde - där måste någon av er ta den rollen. Bäst är förstås sådana som har lite vana, för ett projekt av denna dignitet med som idag (100 pers) är något av det största som gjorts - även för många väldigt stora företag i Sverige. :-)
Men otroligt spännande - det här kommer bli roligt!!Sv: <b>tokroligt - sammanställning deltagare</b>
Sv: <b>tokroligt - sammanställning deltagare</b>
www.lissu.nu/pellesoft
/lissuSv: <b>tokroligt - sammanställning deltagare</b>
Mvh
PeterSv: <b>tokroligt - sammanställning deltagare</b>
UtvProcess?
Guidelines?
OOA?
OOD?
Codereview?
Vem vilka skall stå för detta? koda kan ju alla om de så vill, men att ta fram fungerade design i både system(arkitktur) och kod(Guidelines) är ju något man i högsta grad bör ta hänsyn till. Och inte minst OOA/OOD delen.
Mvh Johan NSv: <b>tokroligt - sammanställning deltagare</b>
Häng med på "Förslag på arbetsmetod" tråden på tokroligt.kravspecifikation.diskussion news group:n där har jag och magnus gladh tipsat om lite annat smått o gott som man bör tänka på...
---
<b>Andreas Håkansson
Student of Software Engineering</b>