Hej, Det är klart att det är okej att vara skeptisk men då har man redan satt en ribba för sig själv, och så tänker aldrig jag. Allt är möjligt bara man ger lite energi åt saken. Det är inte säkert det blir 100% som man tänkt, men att nå någon form av mål, det gör jag alltid. Att ett stort antal personer spridda över ett stort område tillsammans kan åstadkomma något användbart är Linux ett bevis på. (Eller hur Microsoft? :-) Käre Per P Högt ärade M. Sand ;-) "En vanlig myt bland Microsoftfanatiker är att "endast Microsoft kan skapa avancerad programvara" och inget kan vara mer fel." Out of bounds ? Varför har datum i headern plötsligt blivit 10/3/2003 6:36:27 AM ? Header? Kl 9:00 när jag loggade in hade siten gått över till Amerikastuket AM PM ,nu är det Ok igen. "En vanlig myt bland Microsoftfanatiker är att "endast Microsoft kan skapa avancerad programvara" och inget kan vara mer fel." Jaha, vad var det jag sa - eller? Nejdå det är inte över, det blir en nystart. Vi har en paus över jul och nyår. Sen kommer vi dra igång igen i ny tappning och har med oss de erfarenheter som behövs för att kunna driva projektet med så många människor. Vad hände med detta? I och med att jag bygger den nya pellesoft dygnet runt så känner jag att det blir övermäktigt att starta upp även detta samtidigt. För tillfället går dygnets alla vakna timmar åt till detta projekt.Tokroligt = Toksegt !?!
Jag vet inte riktigt varför jag skriver det här inlägget, men efter lite diskussion och en impulsiv känsla så vill jag yttra mina åsikter i ert nuvarande försök till projekt.
Som de flesta vet har pellesoft tidigare försökt startat 2(eller äre fler?) projekt med hjälp av medlemmar här från sajten. Båda(?) projekten har slutat med att intresset tappat av, inget görs och det hela sakta dör ut. Nu är vi då inne på _ert_ tredje försök och det ska bli intressant att se hur det går.
Men. Grundtanken är väldigt bra. Alla som vill får vara med, Alla ha chans att lära sig nya grejjer. Demokrati och byraktrati är nyckelordet. Men. Hur har ni(du pelle?) egentligen tänkt att få ett projekt som har över 50 personer knytna på säkert 40 olika ställen i Sverige? Visst brukar distansarbete fungera. Om det är tre personer, men om det är så här många? Och alla dessa protokoll. Jag har läst dem, och förstår att i början handlar det mycket om planering. Men de mesta består faktist av "hur många är fortfarande intresserade?" och "kan vi rekrytera fler" eller "kommer ni någonstans".
Ja till byrokrati, men när ska det verkligen börja snickras? och ja, jag förstår att det krävs mycket planering(väldigt mycket planering) för att få det bra, men inte äns starten av planeringen har ni kommit särskilt långt med. Och för att få ett sådant här projekt att faktist gå ihop, är det väl ändå bäst att ta de som är bäst(inte de som vill lära sig något nytt..) och ta ett fåtal, som är duktiga på sina områden. För att sedan i "framtiden" när grunden är klar, kanske rekrytera nya, som får sina "små" uppgifter?
Okej, jag kanske låter negativ, men jag börjar faktist fundera - ska det gå i backen en tredje gång?
Mvh
JoelSv: Tokroligt = Toksegt !?!
Mitt mål är att definitvt inte att misslyckas utan tvärt om ge 130 personer chansen att få lite glädje, gemenskap, kunskap och energi. Om det går fel så beror det mer på de enskilda individerna som inte är tillräckligt engagerade. Men vad jag hört är det tvärt om, alla stampar som en hjord och vill komma igång.
Jag var idag inne på tre stycken möten på chatten och alla hade kommit igång bra faktiskt. De var entusiastiska, ville verkligen jobba och närvaron var 100% på två av grupperna vilket var plus i kanten. Den sista gruppen att starta är av förklarliga skäl programmering och dom får stå och stampa längst. Hade dom redan varit i full fart med kodningen så hade vi gjort fel. Alla
Man får ta en sak i taget, sy ihop detta så alla är synkroniserade och arbeta åt samma håll så kommer detta gå vägen. Jag gjorde tidigare 1 försök och det sprack, men på grund av att jag drog det själv. Nu har jag rättat till misstaget genom att ha inte mindre än 11 gruppledare och ett helg gäng underbara människor som verkligen vill lära sig, utforska och ha roligt tillsammans.
Jag tror stenhårt på detta, Microsoft till hjälp gör inte saken sämre med de kurser som vi kommer kunna ge utvecklarna gratis för att hjälpa dom framåt och jag tror att vi kan finna glädjeämnen till alla grupperna som gör att de som deltar verkligen kommer tycka detta är en kick, en resa och inte minst ett stort äventyr!.Sv: Tokroligt = Toksegt !?!
Men behövs det verkligen ännu en community?
Pelle kommenterar: En community är ett bra ämne att arbeta med. Det finns så många områden och förgreningar där. Man får inte glömma att syftet är att man skall lära sig saker mer än att systemet skall dra in enorma pengar i framtiden. Det vi investerar i är kunskap.Sv: Tokroligt = Toksegt !?!
Linux hade aldrig nått något om det inte hade funnit ORGANISERADE krafter som sammanställde det hela i olika distributioner. En vanlifg myt bland Linuxfanatiker är att "det liksom bara hände" och inget kan vara mer fel.Sv: Tokroligt = Toksegt !?!
Om Ni med "nått något" menar "blivit känd för en större skara", har Ni antagligen rätt i Er kommentar.
Om Ni däremot menar att Linux aldrig hade "blivit något" utan "ORGANISERADE krafter som sammanställde det hela i olika distributioner" tror jag att Ni har fel. Linux hade säkerligen fortsatt utvecklas till den avancerade kärna som den är idag, om än i en långsammare takt. Denna mjukvara har utvecklats av "ett stort antal personer spridda över ett stort område" (som jag skrev i mitt tidigare inlägg). Projektets utveckling har huvudsakligen styrts av dess upphovsman Linus Torvalds, genom att han valt ut de bidrag som ansetts stabila och förbättrat kärnans prestanda.
En vanlig myt bland Microsoftfanatiker är att "endast Microsoft kan skapa avancerad programvara" och inget kan vara mer fel.Sv: Tokroligt = Toksegt !?!
Microsoft har aldrig skapat något nytt men är mycket duktiga på att vidareutveckla och distribuera andras inovationer till professionella lösningar.
Exempel: Operativsystem med grafiskt användargränssnintt, Ordbehandling, kalkysystem o.s.v.
Inget negativ påstående utan bara en reflektion på begreppet skapa, liknande gäller även Linux.
Tokroligt projektet är heller inget nytt men ett fantastiskt sätt att utveckla både erfarna och nybörjare i att via webben arbeta i ett stort projekt. Hinner dock inte själv deltaga (om man så önskat) men följer projektet med stort intresse.Sv: Tokroligt = Toksegt !?!
Sv: Tokroligt = Toksegt !?!
Om du syftar på datumet när han skrev så stämmer det bra, år-månad-dag... :) Däremot verkar du h vänt på det... :)Sv: Tokroligt = Toksegt !?!
Sv: Tokroligt = Toksegt !?!
"Microsoft har aldrig skapat något nytt men är mycket duktiga på att vidareutveckla och distribuera andras inovationer till professionella lösningar."
Djeez, lugna ner er lite innan ni startar ännu ett krig...Sv: Tokroligt = Toksegt !?!
Är projektet övergivet nu, eller fortskrider det bakom stängda dörrar?Sv: Tokroligt = Toksegt !?!
Hälsningar
/PelleSv: Tokroligt = Toksegt !?!
Blev det inget nystart eller har det skjutits på tiden. Sv: Tokroligt = Toksegt !?!
Dock är det så att om 3-5 personer kan börja tänka sig att skriva en kravspecifikation på detta så är ni mer än välkomna. Då kan ni arbeta parallellt tills jag blir klar. I så fall, hör av er så får vi gå igenom förutsättningarna. Bra vore om ni bodde i Stockholm så vi kan träffas och sitta ner tillsammans för att göra en förstudie.