Jag fick en fråga av Carl V varför man inte kunde få poäng av varandra om man hjälper någon. Han syftade på att tjäna poäng internt för att få den utlovade boken men jag tänkte direkt något helt annat. Ser fördelar med systemet, men framför allt nackdelarna :( Okej. Efter mer funderande så tror jag på följande. Jag tror defentivt på denna idé. Expert exchange ( http://www.experts-exchange.com/ ) använder sig av ganska exakt denna princip och det fungerar väldigt bra. Jag vet inte riktigt, det blir under förutsättningen att problemet är så stort att det inte är vettigt att be någon om gratis hjälp, men om det är så stort så kanske det istället handlar om www.programfabriken.nu istället... :/ För om att frågan är så pass enkel så pass enkel så att ganska många kan svaret så kommer ju folk ev. att börja undvika forumet... :/ Trist idé. Tjäna pengar på att vara hjälpsam
Min hjärna gick igång direkt men det var inte så många på chatten då så jag tänkte bolla upp frågan till er istället för att fundera på följande scenarie:
Scenario
-----------------------------
Alla som vill ha "extrahjälp" och är beredda att betala för de tjänster de får hjälp med har en pott med "virtuella pengar", säg 200 st (virtuella pengar). Dessa virtuella pengar är i själva fallet riktiga pengar som sedan faktiskt betalas in (precis som ni gör med bonusmedlemskapet) fast dom ligger i "banken".
Som exempel så ber jag nu någon om hjälp för jag har verkligen fastnat. En person hör av sig till mig och jag säger:
- Kan du hjälpa mig så får du 10 pengar.
- Visst, svarar den andra personen och hjälper dig med detta.
Nu har du fått hjälp och "skickar" honom tio pengar som tack för hjälpen och alla är nöjda och belåtna. Det är fortfarande bara siffror men inte så länge till.
Utbetalning
---------------------------------
När månaden är slut så ser man att just person X har hjälpt till med olika saker för 5 personer. Den totalt intjänade kostnaden är nu 274 pengar. Det som nu händer är att han faktiskt skall få inkassera dessa pengar och ur "banken" tas dessa ut och skickas i form av lön. När pengarna transfererats avskrivs skulden och man börjar om igen.
Här bör man nog lägga in ett minimibelopp. Har man en inkomst på mindre än låt säga 500 kronor så betalas det inte ut, utan inväntas tills man går över det beloppet.
Ekonomisk aspekt
---------------------
Nu hamnar vi i samma dilemma som vanligt och det är att om pellesoft tar in pengarna i bolaget så måste dessa skattas, momsas, sociala avgifter och allt vad det är och det som betalas ut är väl 30-40% - just beroende på att jag Pelle Johansson måste ta ut detta som lön och därefter skicka pengarna till någon annan. Det är inga problem om personen kan fakturera 274 pengar. Men för den/de som inte har så måste en utbetalning göras med dessa avdrag och det kan man inte undgå. Utöver detta måste pellesoft skicka information till RSV om den intjänade inkomsten.
Systembyggnation
---------------------
Däremot är det ju faktiskt så att om vi tar exemplet tradedoubler så kan man faktiskt göra på detta sätt. Det jag får göra är dock att ta ut någon form av % för det arbete som jag måste göra, inte minst min far som sköter redovisningen. Det kan ju tänkas att det blir 500 personer som skall få x kronor utbetalt och det tar bra med tid att administrera detta.
Jag måste bygga upp ekonomiska system för att kunna styra detta, likaså för redovisning och hantering av dessa pengaflöden så inget kan gå fel. Men inget är omöjligt.
Fundera och tänk igenom
-----------------------------
Det svar jag vill ha från er är om ni tror på detta eller inte. Det är ju helt klart en chans att få företag att komma in och få support exempelvis. Era kunskaper är värdefulla och nu finns en chans att ta betalt för detta. Antingen som ett bevis på tack för hjälpen eller faktiskt intjänad tid för att slippa lösa problemet själv som då kanske skulle ta 10 timmar istället.
Tvister
------------------------------
En sak som man måste tänka på är ju också att den som fått hjälp kanske lovar att betala men inte gör det. Genom att eventuellt "låsa svaret" tills mottagaren godkänt att betala för svaret så kan det inte läsas. När betalaren "betalt" låses svaret upp och man kan läsa. Räcker inte svaret eller måste kompletteras så får en allmän dialog påbörjas för att komma till målet. När sen problemet är löst blir hela ärendet publikt så man faktiskt får mervärde på "detta aktuella case".
Detta skulle kunna vara ett sätt att inte bli "blåst" av den som behöver hjälp. Om mottagaren inte "låser upp" svaret så utgår heller ingen betalning. Man kan inte heller "köpa tjänster" utan att först betalt in en pott att handla med.
Pellesoft kontrakterar resurser
-------------------------------------
Det kan också vara så att pellesoft "kontrakterar" folk som sitter i supporten och därmed troligen har kunskap och erfarenhet att kunna leverera bra svar. Det kan vara så att tjänsten endast skall vara till företag och att "den anställde" skall ha f-skattsedel. Nu kommer folk skrika när jag skriver så, men i så fall handlar det ju faktiskt om en projektanställning på pellesoft med provisionsbaserad lön.
Det börjar glida lite åt www.programfabriken.nu. Vem vet...
Tänk igenom ert svar och posta inte många gånger
----------------------------------------------------------
Med förhoppning om att slå världsrekod i lång tråd - tänk igenom vad ni skriver och skicka inte in 50 inlägg, redigera istället ert befintliga inlägg. Om andra aspekter diskuteras, starta istället en ny tråd med liknande rubrik.
(Kommenterar Magnus text, det skall inte vara i forumet - detta är frågor som skrivs in i en separat sektion, som vi kan låtsas kalla "support"). Alltså mer komplicerade frågor, kanske en hel programrutin eller liknande).Sv: <b>Tjäna pengar på att vara hjälpsam</b>
Den stora nackdelen blir att folk kommer att sluta hjälpa folk för att få chansen att få lite pengar.
Säg att jag slänger in en fråga som någon har kan svaret på. Ingen ger mig något svar utan alla väntar på att jag erbjuder dessa låssas pengar. Tillslut gör jag detta eftersom jag måste ha svar. Det visar sig då att minst 10 personer är villiga att ge mig det svar som jag behöver.
Detta kommer medföra att jag tycker att medlemmarna är snikna och söka min hjälp på andra ställen, vilket resulterat i mindre trafik till pellesoft.
Fördelen är att man kanske blir mer villig att ge ett mer uttömmande svar och mer pedagogiskt istället för att bara hänvisa till någon hemsida eller att berätta att google är en bra sökmotor.
Tyvärr tror jag dock att forum skall vara fria från förtjänster då vitsen med formuet annars försvinner lite.
Istället borde man ha så att de personer som bokar för att en fråga är löst, även sätter vilket svar som är löst och sedan kan man ha typ "månadens svarare" som kan få någon bonus från pellesoft. Detta kommer dock belasta pellesofts konto, men kan igengäld ge mer och bättre svar som i sin tur gör att mer besökare lockas hit och att fler kommer att sponsra som bonusmedlemmar.
Detta är mina tankar och jag brukar ge fler svar än jag ställer frågor, så det pelles exempel skulle säkert gynna mig, men jag tror inte det gynnar siten.
- magnusSv: <b>Tjäna pengar på att vara hjälpsam</b>
1. Man gör "supporten" till en betalande tjänst, där företag/personer får betala in en fast summa varje månad/halvår/år. Säg 200/1000/2000 kronor.
2. Ett visst antal inbjudna medlemmar, som har kunskaperna/vilja/och tiden att svara på frågor inom en/flera kategorier får chansen att svara på frågan.
3. Företaget tar sedan och väljer ut det/de svar som har är rätt.
4. När månaden/halvårt/året är slut så kollar man hur mycket man fått in. Hur många "rätta svar" det finns och delar denna summa. Man får nu fram hur mycket ett rätt svar är värt.
5. Man kollar nu hur många "rätta svar" som varje medlemmar har och betalar ut summan till den personen.
Fördelar.
- Ingen diskusion om något pris.
- Man inser att enkla och icke korrekta svar, inte ger något.
- Företaget betalar endast om de fått ett bra svar.
- Man har medlemmar som är villiga och kunniga att hjälpa till.
- Man får betalt efter hur aktiv man är.
Problem:
- Företagen vägrar att acceptera gillitiga svar.
Ser inget större problem här, eftersom man redan har betalt in pengarna, och man så fall blir avstäng för framtida support.
- Flera personer kan ge samma svar.
Japp, här finns det en risk. Då är det upp till företaget att bestämma vilket svar man tycket var bäst och så får medlemmarna godtaga detta.
- Kanske blir aslite pengar för varje support ärende.
I börjar så kan detta hända. Att man svara på massor med ärende, men det finns ofantligt många andra rätt svar, vilket gör att "rätt svar"/pengar blir extremt liten.
Detta är dock något som pelle har möjlighet att kontrollera och kan då ändra den kostnad som företagen betalar.
- Alla support case blir lika mycket värda.
Japp. Det kan man inte göra så mycket åt. Om man skall lösa det så måste man in och sätta pris på varje support, och då skall företaget och medlemmen diskutera om priset innan man kan sätta sig när och ge ett svar. Tro det blir för komplicerat och långdragen process för ett företag, som är villiga att betala för supporten om den går FORT. Tid = pengar
- MagnusSv: <b>Tjäna pengar på att vara hjälpsam</b>
<i>Den stora nackdelen blir att folk kommer att sluta hjälpa folk för att få chansen att få lite pengar.</i>
Detta tror jag däremot inte. Jag tror att folk kommer att fortsätta att hjälpa varandra i lika stor mån som nu men att personer på forumet kommer att bli betydligt mer aktiva och hålla utkik efter dessa som är beredda att lägga ut pengar/poäng för att få deras svar bra och snabbt.
Jag tror även att ett sådan här system skulle göra pellesoft mer atraktivt och fler besök av medlemmar.
Pelle, jag förstår däremot inte riktigt vad du menar under rubriken tvister med att låsa svaret. Systemet bör väll fungera så att man ställer en fråga och anger då även om man vill sätta ut en poängsumma till frågan. Direkt när man gjort det så dras det bort poäng från sin totala poäng och läggs till frågan. Sedan kan personer i forumet svara fritt på frågan... alla kan läsa vad alla svarar som vanligt men sen när frågeställaren är nöjd med ett svar så markerar han/hon det svaret han/hon tycker är bäst hjälpande och den personen får poängen.
ett sådant här system kan man utveckla på många sätt skulle jag tro. Blir intressant att höra vad pellesoftarna tycker om detta.
Sv: <b>Tjäna pengar på att vara hjälpsam</b>
Bara lite spekulationer, men, men... :/Sv: <b>Tjäna pengar på att vara hjälpsam</b>
Jag tror på det som nämns tidigare. Stora problem --> prgramfabriken, i övrigt hjälper man andra för att det är kul, samt att man ser till att bredda kunskap hos fler så att man eventuellt själv får hjälp när det kniper.
//K-man