Det har då och då klagats på att projekten som sänds in till filarean håller för låg standard. Att entusiasmen tar över det pragmatiska. Pellesoft bör vara en site för alla på kunskapsskalan och man måste ha förståelse för att både proffs och amatörer, unga som gamla vill visa upp sina projekt. Går det inte att ordna två filarear en för de som tycker de är proffs och en för de som kanske är i början av sin karriär eller med mindre kunskaper. Programma Necesse Est >Går det inte att ordna två filarear Om ni rapporterar vilka tips & filer som är felaktiga så går jag in och tar bort dessa program löpandes. Ni rapporterar via "kontakta oss" och på den sidan "felanmälan" så fixar jag det och vi undviker framtida irritationer.Entusiaster och proffs
Sv: Entusiaster och proffs
Tycker jag absolut inte. Men en checklista som man går genom innan man skickar upp.
1. Bifoga källcode.Bifoga källcode.Bifoga källcode
2. Bifoga gärna en .exe eller ScreenShot på ditt prog så man kan förhandsgranska.
3. Kolla.Kolla igen funkar programmet/kommer det att funka när man tar hem det till någon annan maskin.?
4. Förpacka programmet i en egen mapp,det är en styggelse att få hem en massa
lösa filer som heter Form1 och Project 1 Modul1 mfl
5. Om du använder en tredjeparts .ocx så blir det problem om den inte går att
registrera, bifoga .ocx och .osa så funkar det i de flesta fall.
Mitt gnäll gäller inte hur man skrivit coden utan att man blir så frustrerad när
det inte händer nått när man försöker köra programmet.Felmeddelande på felmeddelande.
6. Försök att förstå att dom sökvägar du har på din dator inte funkar på användarens.
Hårdkoda inte sökvägar ! Hårdkoda inte sökvägar ! App.Path gäller.
Se detta exempel.Hur skall denna code kunna funger på någon annan maskin ?
Select Case Nummer
Case 0
adres = "D:\Mina dokument\vb\Randomize\21-programmet\Pro\kort\TOMT.bmp"
värde = 0
Någon har skickat upp över 4 Mb enkelt prog.Varför har har detta enkla prog blivit
så stort. När man kollar så ligger Supportmap Setup .cab och massor av annan bråte med.
Supportmappen är din personliga egendom,skall aldrig bifogas. .CAB bifogas
Slut på gnäll. Det har inte med sk proffs och entusiaster att göra,utan slarv med allt
runt ikring. Programmet skall gå att köra när det når en annan användare !Sv: Entusiaster och proffs
Se till att först skicka ett imail först till ägaren och påpeka felet så dom har en chans att rätta till sina misstag. Det är bl.a därför imail finns och bör användas.
Jag håller helt med svenpon här. Att skicka upp exempel som inte är testade är lika med noll intresse av att skriva bra fungerande exempel. Just när man som nybörjade hämtar exempel är det viktigt att de antingen är väl dokumenterande eller fungerar utan en massa förändringar.
Det är ni själva som ansvarar för kvaliten och innehållet på pellesoft - utnyttja det och hjälp varandra bidraga till bra material och innehåll.