I informationsbrevet till er skev jag programbanken.nu - vilken blunder. Det skall givetvis vara www.programfabriken.nu Du har en poäng där! Aftonbladet hade en artikel om fredagen den 13:e (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,430815,00.html) som behandlade Räddningsverkets statistik. Det är faktiskt så att dag 13 oftare är en fredag än andra dagar! Från 2000-01-13 till 2999-12-13 infaller den trettonde så här många gånger per veckodag (enligt excel): Se där, så slapp man förklara det själv... =)Ja, där var min tabbe - fredagen den 13:e
Trevlig fredag ;-)Sv: Ja, där var min tabbe - fredagen den 13:e
Inte någon annan som råkade ut för något den 13:e? Jag satte mig och flög till Danmark och det gick tack och lov lysande. Däremot hade jag missat att checka in i förmiddags när jag skulle åka hem så jag fick inte gå ombord utan ombads ta ett senare flyg först. Tack och lov löste det sig på 3 minuter - dom var väl på gott humör. Tack SAS.Sv: Ja, där var min tabbe - fredagen den 13:e
Statistik är alltid intressant men jag hakade upp mig på följande text i artikeln :
"Sedan Räddningsverket började med jämförelserna har det inträffat 12 fredagen den 13:e – att jämföra med 353 "vanliga" fredagar. Det gör att den vetenskapliga trovärdigheten är ganska låg."
Man får intrycket av att statistiken inte skulle vara trovärdig, enligt journalisten, p g a att förhållandet mellan antalet fredagar den 13:e och antalet vanliga fredagar är för lågt. Problemet är bara att det alltid är (i stort sett) samma förhållande mellan dessa parametrar under en längre tidsperiod. Sannolikheten att det är den 13:e en viss fredag är ungefär 1/30.4 (genomsnittligt antal dagar per månad är 30.4 (alltså 365/12). Så för varje fredagen den 13:e går det ungefär 29.4 vanliga fredagar. Multiplicera 12 st fredagar den 13:e med 29.4 och du får 353 vanliga fredagar. Allt i sin ordning m a o...Sv: Ja, där var min tabbe - fredagen den 13:e
1720 st Fredag den 13:e under detta millennium...
må 1710
ti 1714
on 1717
to 1711
fre 1720
lö 1709
sö 1719
Alltså, den trettonde infaller oftast på en fredag under detta millennium.Sv: 1720 st Fredag den 13:e under detta millennium...
Samma sak gällde för övrigt under 1900-talet.
Känner inte till någon "ren formel" eller något liknande för att lösa det analytiskt. Det hänger ju helt enkelt på att månaderna är uppdelade som de är och skottåren.
Jag har för mig att jag såg det visat för "0:e januari" 1900 till år 6000 eller något i den stilen. Det var nåt speciellt med denna "0:e januari 1900", förmodligen att det var en måndag.