Då information förändras eller läggs till, tänkte jag börja skriva en liten blog för att ni skall kunna följa med på de förändringar som görs löpande. Det kommer inte täcka allting men en del av informationen i alla fall. Mycket nöje 8/4 9/4 10/4 En första skiss på jobb och praktik finns. Har använt mig av pellesofts poster så första sidan är aktuell. Dock är övriga sidor inte klara, så det är som sagt bara ett utkast och jag känner mig fram lite för tillfället. Lite blandat: Några små ändringar: 16/4 18/4 19/4 20/4 21/4 22/4 26/4 27/4 28/4 29/4 <ul> 3/5 Nu har jag switchat över nya pellesoft till den gamla servern och sätter igång att försöka få allting tipp-topp. Det kommer för en liten tid framöver vara brandsläckningar både här och där som jag hoppas ni har överseende med mig, så får jag ta det i den takt jag kan. Dags å fylla på denna lista lite igen. Jag har gjort en mängd rättningar enligt de rapporterade buggarna i forumet som rapporterats vilket jag är tacksam för att ni säger till om. Fortsätt - jag betar av vartefter. Många ändringar och fixar har gjorts löpande en tid, nu några större ändringar: <ul><li>Nytt nyhetsbrev med design och möjlighet att avboka nyhetsbrev <ul><li>Du kan nu ändra vilken syssla du har i din profil. Jag hade ett tidigare fel där jag kastat om syssla och arbetstyp. Kontrollera gärna detta. Ett fel uppdagades när man skulle titta på artiklar. En artikel som sändes upp hade en felaktig html-tagg som ställde w3wp.exe i ett läge så deadlock skapades - alltså en oändlig loop. Detta är nu åtgärdat och problemet finns inte längre.blog för dev.pellesoft.se
8/4
La till några nya forum och stuvade om bland forumen, dess namn och grupper.
La till ett [i] på de inlägg som postats sedan du senast var i forumet eller var inloggad.9/4
Artikelarkivet kan nu läsas av bättre. Jag har gjort en "översikt" enligt de andra sektionerna såsom tips & tricks m.fl. Dock visas inte artiklar som inte ligger i databasen så det är färre artiklar som presenteras här för närvarande. Jag kommer senare lägga upp samtliga i databasen, men det är många timmars arbete tills det är klart så det får vänta lite.
Det fanns ett fel i programarkivet när man uppdaterade sin post vilket är avhjälpt.
Jag har lagt in linjer mellan varje objekt samt skrivit ut till vilken grupp/område de hör. Detta gäller således tips & tricks samt programarkivet.
Smileys är inlagda i nya chatten så man ser vilka som kan användas och vad det är för teckenkombination som gäller för att använda dessa.Sv: 9/4
Internt: Ändrat så relativa sökvägar sparas istället för absoluta via CM systemet.
Ändrat så alla kommer åt sidan inställningar i forumet igen. Den smällde då medlem aldrig hade markerat antal dagar man vill se i forumet.10/4
En annan sak som kommer hända är att man kan skriva sin CV där, oavsett om man skall lägga ut att man söker jobb eller ej. Detta kommer då kopplas till användaren och sedan vara synbart i communityn.
Sidorna kommer byggas upp under veckan.Sv: 10/4
<ul>
<li>Nu är två stycken rss-feeds klara, en för online på chatten samt en för det som skrivs i chatten. Jag skall skriva en bruksanvisning sedan när folk har tyckt till så det verkar vara det data som behövs först. Anledningen till detta är att ni som byggt egna chattar som interagerar mot pellesoft skall ha lättare att hämta ut data utan krångel. En för att skriva ligger i pipeline.
<li>Arbetar även på shoppen och tror att den skall kunna användas i demosyfte i alla fall under veckan. Dock är det ganska många saker som skall göras klart, men betalsystemet är i alla fall igång för kreditkort vilket är en stor del i en shop.
<li>Jag har även ändrat knapparnas layout på sajten - nu är det defaultknappar för de visas snyggast när man har xp-stuk på sajten och matchar bättre.
<li>När man bevakar ett inlägg och postar själv kom tidigare ett mail, detta är ändrat
<li>Jobb, praktik och karriär har det börjat byggas på, dock bara visningar än. Detta är skarpt data från www.pellesoft.se så materialet är aktuellt.
</ul>15/4
<ul>
<li>1. Via selektering i forumet kan man nu se de 50 senast postade inläggen man skrivit i. Detta gör att du enkelt kan följa upp vad du postade senast.
<li>2. Stylesheetet på < ul > knappar har ställts tillbaks - det visades konstigt på några ställen
<li>3. I forumet så finns plats mellan datum och ärende som breddats för att få plats med [i] ikonen och antalet svar lite bättre. Inte perfekt men dock bättre.
<li>4. Arbetar vidare på shoppen i vanlig ordning då lite tid finns till övers.
<li>5. Två nya windows 2003-servrar står klara att migrera nya pellesoft till och samtidigt fimpa den gamla. Tidsuppskattning för detta är ca 2 veckor men kan gå fortare. Det beror lite på hur allting flyter eftersom det är flera hemsidor som ligger på pellesoft, alltid är det något som strular lite.
</ul>
Eftersom det är en annan fysisk server kommer den gamla sajten tas ner och den nya sättas upp så det inte blir glapp i datat. Detta tar nog bara någon timme så det påverkar nog inte arbetet för er.Sv: blog för dev.pellesoft.se
<ul>
<li>Shoppen är uppe för demo nu. Du kan göra testköp och om du väljer kreditkortsbetalning kommer det att visas ett nummer du kan använda för att testa fullt ut.
<li>Jag har även ändrat i rss-feeden för chatten. Se http://dev.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=128611&forumid=8&sum=1
</ul>Sv: blog för dev.pellesoft.se
<ul>
<li>Som ni ser så ser det annorlunda ut i trådar när man använt sig av < code > taggen. Det som är på försök och skall finslipas här kommer att arbetas vidare på. Ni som använder er av code-taggen i nya forumet så är det en sak som gäller. Om man inte angivit något annat än < code > så blir det vb-s syntaxfil som används, skriver man exempelvis < codecsharp > eller < codejs > eller liknande så kommer dess mall att användas.
Ett fel som jag dock inte kunnat rätta är att rader som är för långa skjuts ut åt höger, men jag och Roggan (www.compona.se) arbetar på detta för att få till det.
<li>Några stora optimeringar har gjorts i några procedurer för att snabba upp visningen av trådar. Cougarinas ljustråd tog 7 sek att generera upp, nu tar den 0.3 sek. Har man snabba linor kommer ni märka avsevärda prestandaförbättringar där.
<li>Jag har gjort omfattande kontroller i chatten så att den inte skall kunna vara så känslig för vissa typer av postningar tillsammans med Henkoz som försökt bildligt talat spränga chatten. Allt är inte 100% men den är bra stabil och under normala förhållanden går den dygnet runt om man lämnar webbläsaren stående på chatten.
<li>De två nya servrarna för pellesoft är på plats. Jag skall flytta några sajter och se till att de fungerar ordentligt och likaså att alla vitala funktioner för nya pellesoft finns på plats - sen blir det skiftbyte. Tror det tar 2 veckor, men jag har ingen aning -det är golfsässong nu också.
<li>I chatten kan man nu även använda sig av < code > taggar för att posta källkod. Samma sak gäller där - den skjuter ut åt höger.
</ul>
Det var allt från helgens jobb.Sv: blog för dev.pellesoft.se
Tog bort funktionen att posta formaterad kod i chatten. Det måste utvärderas mer för att få bättre stabilitet.Sv: blog för dev.pellesoft.se
<ul><li>Chatten på www.pellesoft.se är avstängd. Efter mycket om och men kom vi på att de fel som ibland uppstod berodde helt enkelt på att det hade postats information i gamla chatten som visades på nya och ställde till det. Nu borde dessa inte störningar ställa till det längre. För att chatta nu hänvisas ni till http://dev.pellesoft.se
<li>Jag har hört att det är svårt att spara tips & tricks, så även där hänvisar jag till nya sajten då saker hela tiden har förändrats. Hoppas ni har tålamod med detta - det är inte lång tid kvar innan bytet görs.</ul>Sv: blog för dev.pellesoft.se
En första sida för communityn är nu klar. Ni ser större delen av den information som finns tillgänglig samt vilka som besökt er sida till höger. Det kommer fortsättas arbeta här med att lägga in er bild, fixa certifieringsresultat och era personliga kunskaper. Ingen av de andra flikarna fungerar än. Redigering är inte heller klar. Nederst skissar jag och funderar på om ni skall kunna ha en liten minnesbok, men vet inte om den fyller något syfte än - diskussion kommer föras i chatten för att se vad ni tycker om det.
Det finns två ingångar, antingen via community till vänster alternativt min profil i fliken överst.Sv: blog för dev.pellesoft.se
<ul><li>Kvällen har gått åt till att rätta några ändringar i forumet, satt columns=x på fält för att de skall hålla samma bredd i mozilla samt opera. Har även flyttat ner några sidors huvudrubriker så de matchas i höjd i förhållande till andra. Med andra ord lite småpill. Gråmarkerade flikarna på communityn så man inte tror de är klara än också. Nästa moment blir att redigera sin personliga information.
<li>Sky har nästan fixat 50 artiklar nu vilket är hedervärt. Hoppas han orkar klara allesammans - ni får peppa honom. Allt som hamnar i databasen blir sökbart så chanserna att finna mer material ökar i takt med detta.
<li>För er som undrar kan jag även berätta att sökmotorn har 24 timmars fördröjning. Varje natt vid 4-tiden körs omindexeringarna i fall ni undrar varför det just du skrev inte hittas i sökmotorn. Detta för att minska belastningen på sql-servern som redan levererar ca 5 anrop per sekund dygnet runt.
<li>Kan även konstatera att den nya chatten går som tåget vilket är skönt, för i utvecklingsmiljön har det inte varit några problem alls. Så att stänga av den gamla chatten var ett klokt beslut. Än så länge fungerar gamla forumet - med undantag för markering om lösta inlägg ibland. Troligen kan den vara igång en tid till. Tänkte gå ut med separat information om hur nya forumet fungerar först.
<li>Roggan skickade upp en ny s.k. languagefil för c# som jag har lagt in. Som ni alla hört så är "kodformateraren" hans produkt och den är riktigt bra. Den stora testen är att se era postningar för bättre testmaterial än detta finns nog inte med alla tänkbara varianter som kan förekomma.
<li>Roggan arbetar på att kunna presentera datat i "stängt" läge och när han får igång det så kommer det att implementeras. Dels för att man koncentrerar sig på vad som skrivits före att titta på koden. Den andra anledningen är att hiddenfält med data som skickas till klient faktiskt renderas fortare i webbläsarna (teori - inte bevisat men nästan säker).
<li>Såg dock att loggfilen var 150mb idag så det måste varit bra aktivitet här detta dygn, kul. Hörde att många hade tittat in på nya sajten och var fashinerade av agenten bl.a. - välkomna.</ul>Sv: blog för dev.pellesoft.se
<ul>
<li>Helgen har varit datorfri vilket var skönt. Dock har några ändringar gjorts och detta med fokus på communitysidan. Nu visas bild på visitkort. Du ser dina certifieringar samt personliga kompetensen.
<li>Har även lagt till två fält som kommer att kunna ställas in sedan. Dels defaultspråk oavsett webbläsare men även vilken besökstyp du är, utvecklare eller tekniker. Det som skiljer är två saker. Dels en annan framsida, men även vid "nytt på sajten" visas andra poster i forumet.
<li>Nu syns företag/skola, jobbtyp, Har även vänsterställt besökarna på din communitysyda som ses i den högraste kolumnen.
<li>Anna Karin assisterar Sky med att lägga in artiklarna. Ca 50% är klart för närvarande.
<li>En ganska ny och intressant statistiksida är uppsatt som en början på att visa vad ni verkligen kan och hjälper andra med. Under din profil finns en flik som heter statistik. Där visas i vilka forum du har hjälpt till att lösa problem åt andra. Mer statistik kommer att presenteras löpande.
<ul>
<li>En korrigering i chatten har gjorts. Nu när man postar i stora rutan blir det radbrytning igen. Av någon anledning hade detta hoppat bort.
<li>Sidan har även korrigerats så att även opera ser korrekt ut vad gäller toppen på flikarna samt positioneringen av sökningen.
<li>Skissa på nya sidor. Nu är det inställningarna som kan göras på ditt konto. Om man går till "min profil", längst ner där finns en knapp med namnet ändra inställningar. Väl där inne har jag delat upp inställningarna så att det blir lättare att hitta det man söker. Det går inte att visa eller lista något än men två sektioner är påbörjade med skiss. De är medlemsinformation samt kontouppgifter. Ta gärna en titt så ni bekantar er med dessa.
<ul>
<li>I forumet och på chatten kan man nu klicka på namnet för att komma till respektive communitysida.
<li>Har även lagt till ikoner i forumet före namnet som var tidigare. Gul ikon är normal medlem, grön symboliserar bonusmedlem.
<li>Jag har även lagt till se det blir en liten trevlig ram runt fotot ni laddat upp från er profilsida.
<li>Jag har även förändrat headern i forumet ifall ni får fel när man backar i webbläsaren. Hoppas att detta förbättrar för de som fått dessa fel.
<li>Nu kan ni redigera era uppgifter i profilen för medlemsinformation samt kontouppgifter. Ni kan även ställa in vilket språk siten skall starta i när ni loggar in, tillika om ni vill ha användarprofilen utvecklare eller tekniker.
<li>På er profilsida till höger ser ni även från nu alla som fyller år det aktuella dygnet. Skicka gärna ett imail och gratta dom - sådant uppskattas.
<ul>
<li>Under natten har även alla sajter utom www.pellesoft.se flyttats till nya servern. På programfabriken och andra blir det fel då man inte i en includefil i asp skriva ../ - så detta kommer ändras under kvällen för att få igång samtliga.
<li>Scenariot är nu följande: pellesoft har två windows 2003 servrar, en för sajterna och en för databasen. Då dessa bara är "lite" inkörda kan vi säkert förvänta oss några barnsjukdommar innan allting är på plats och flyter smidigt. Ha överseende och maila gärna mig direkt om det är något som strular så får jag ta sakerna vartefter ni upptäcker dom.
<li>Slutligen, tack för ert tålamod. Snart är vi uppe med nya sajten också. Den gamla kommer INTE att finnas tillgänglig framöver, det krävs för många kontroller där för att få den att snurra på nya servern, det är över 3200 asp-sidor så ni förstår vilket arbete det skulle innebära.
<li>Alla sajter är nu flyttade utom pellesoft.se som tyvärr måste stängas och läggas i graven väldigt fort. Anledningen är att exempelvis filarean och tips & tricks kan hamna i total osync då det bara postas på en av servrarna (de fysiska filerna). Så jag hoppas alla har tålamod och överseende här nu under ett tag.
<li>Filarean på dev.pellesoft.se är fixad, nu kan du skicka upp såväl filer som bild på programmet.
<ul>
<li>Du kan nu skicka upp kort via nya pellesoft. Det finns några adminsidor som du når genom att överst på fliken välja min profil. Därefter knappen "ändra inställningar". Nu kommer du fram till en samlingssida med de ändringar du kan göra. Du kan bl.a. ställa om så att det alltid visas svensk sida oavsett om du kör engelsk webbläsare, eller som sades tidigare - byta foto. Tänk på att använda .jpg format och helst 88 bred samt 110 hög. Då passar bilden in som bäst.
<li>I menyn visas nu även frekventa frågor. Du kan se och läsa, dock inte addera/uppdatera än - det smäller med ett kryptiskt fel. Detta kommer åtgärdas.
<li>Anna-Karin hittade ett fel i föreningssparbankens e-korttjänst som gav javascriptfel hela tiden när man var på nya pellesoft. Dom kontaktade mig och erbjöd en lösning som postats i forumet i sektionen pellesoft/info.
<li>Köp byt och sälj i menyn har även aktiverats men pekar just nu in i forumet på denna sektion. I ett senare läge kommer jag troligen bygga en fristående del där man kan skicka upp foto på sin produkt man vill köpa, byta eller sälja.
I samband med detta ber jag er rapportera alla fel ni kan hitta. Säg även på vilken fil, när det händer och vad som borde hända men inte gör det. Jag sätter upp ett separat inlägg för detta och ber er posta på som galningar så skall jag göra mitt yttersta för att rätta detta.
Tack för ert tålamod.Sv: blog för dev.pellesoft.se
<ul>
<li>Ny funktion. När agenten visar att en tråd har skapats eller besvarats är denna nu länkad vilket gör att ni kan klicka på texten och komma direkt till tråden.
<ul>
<li>De flesta artikarna är nu flyttade, grupperade och inlagda. Man kan även redigera sin artikel när man läser den. Säg till om ni ser några fel då jag har tilldelat många artiklar till cougarina och sky för att kunna ändra dessa, och det kan hända att jag missat att flytta tillbaks ägaren till artikeln.
<li>Om du vill se vilka artiklar en viss person skrivit kan detta ses via länken artiklar på profilen.
<li>Om man skall skicka upp en artikel så är det lättare nu. I sektionen artiklar finns en flik för att skicka upp artikeln direkt. När den är uppsänd får man ett mail med en url och kan fortsätta redigera artikeln. Om allt ser bra ut publicerar jag artikeln.
<li>Tidigare hade vissa problem med att redigera sin profil. Nu tror jag problemet är avhjälpt för samtliga.
<li>För övrigt kan jag säga att jag är jätteglad att ni börjar skicka in artiklar igen - hoppas det håller i sig, det kom 5-6 stycken på några dagar, så det är bara att skriva på för att hjälpa varandra. Tänk vad människor du kan hjälpa.
<ul><li>Du kan nu rösta på artiklar.
<li>Ett nytt område i artklar är upplagd, python.
<li>Artiklarna innehåller nu den nya code-taggen, om jag nu inte skrivit det förr.
<li>Man kan ladda upp bilder och program till artiklarna.
<li>När nyhetsbrevet studsar får du nu info från agenten att din mailadress är felaktig. Gå till din profil, ändra inställningar och när du sparar så tas varningen bort.
<li>Autocomplete fungerar nu om man bläddrar mellan flera namn
<li>Stylesheetet har ändrats för att se bättre ut i opera. Förhoppningsvis går det att se allting bättre nu i alla fall än tidigare.
<li>Ni kan nu ändra chatfras, fotnoten på era visitkort samt er presentationstext på communitysidan samt ert visitkort. Finns under din profil/ ändra inställningar/ diverse texter.
<li>Fotnoten i chatten kan nu ta 80 tecken istället för tidigare 50, en liten bonus.
<li>Om du inte är bonusmedlem kan du inte längre bevaka trådar du skriver i forumet som gått tills nu. Likaså om någon skriver texter i chatten till dig med ditt namn och : så kommer dessa inte bli röda längre. Ett bonusmedlemskap köper du via shopping, du kan även läsa där hur du gör för att köpa det via postgiro, internetbank eller faktura.
Om detta händer igen med felaktiga taggar kommer det att på artikeln längst ner stå ett meddelande om att sådana felaktiga html-taggar eller img-taggar förekommer och då kan skribenten se detta.