Ett missförstånd uppdagades då jag säljer källkoden till gamla pellesoft. Flera medlemmar trodde att även det material som skickats in skall säljas men så är inte fallet. Här följer den dialogen i detta ärende. <b>Vill du behålla all data om artiklar och forum samt tips går det bra för exempelvis ett konsultföretag att ha som internt material</b> JohanD, Jag tycker det är en sak att skänka sina alster till pellesoft men en helt annan om det blir så att man säljer det vidare. Sky, Jo, jag har läst avtalet (flera gånger), men får erkänna att jag inte kom ihåg innehållet... Hur som helst har avtalet inte funnits speciellt länge, det kom flera år efter det att jag blev medlem och jag har inget minne av att jag har behövt acceptera det efteråt. Gäller det för mig då? Johan, Enligt http://web.archive.org/web/*/www.pellesoft.nu tillkom länken "Copyright & policy" på framsidan någon gång mellan 2001-09-24 och 2002-09-23 och jag antar att avtalet skapades då, det stämmer rätt bra med när minns att detta diskuterades. Fast Pelle informerade om avtalet då, och det var kanske då man skulle säga nåt, och inte nu? *En annan vinkel på problemet.. I avtalet står, som nämnts ovan, bl.a. följande: PeO, Rent spontant, utan att ta hänsyn till juridiken (som jag inte vet mycket om), så tycker jag det är fånigt att tjafsa om sådant som man självmant lagt upp på nätet. Det är ju publikt för alla redan...Hoppas verkligen ingen tänker på allvar bråka om detta. Vet inte om jag blev medlem före eller efter eventuella avtal (och kunde inte bry mig mindre), men det lilla jag bidrar med till Pellesoft tillhör i mina ögon Pellesoft. Hade jag velat ha det för mig själv hade jag inte gett bort det... Per, Nejnej, det handlar inte om att någon bryr sig. Vad jag däremot kan förstå att folk stöter sig på är att Pelle säljer hela paketet och själv tar ut vinst på det... Vinst? Knappast ;) Snacka om att han om någon har spenderat både tid och pengar på ps (och i slutändan de som klagar ;-) ) <b>Inget bra argument med andra ord</b> Nu missuppfattade du inlägget, jag ser det inte som någon rättighet, däremot svarade jag på det här: Men snälla.. läs "får ut pengar på det" istället om det blir lättare. Hur mycket kostar det?? Alltså vad betyder 69,500 kr? 69,50 kr eller 69500 kr. Knivigt.. Hey kids! Det verkar som att forumet inte ingår i försäljningen (inte någon databasdel faktiskt, tips & trix, artiklar osv). Isåfall är det väl ingen som kan klaga direkt... Hej alla, Rent juridiskt kan jag inte uttala mig om, men ett lämpligt sätt hade ju annars varit att helt enkelt fråga alla användare. Om någon användare inte vill att deras material ska säljas så får de säga till och berätta varför. Pellesoft äger rätten till det material som skänkts från dig som användare. Artiklar, tips, program och Han skriver ju: <b>När det gäller att godkänna avtalet så framgår detta på registreringssidan: Nu var det ju inte materialet som var till salu utan själva maskineriet som presenterar material, inlägg osv. Dvs källkoden till pellesoft.se. Skall detta vara så svårt att förstå? Pelle får väl göra precis vad f*n han vill med egenhändigt skriven kod! Hej Kan ni sätta punkt för denna infantila tråden snart..... <b>Detta är gamla avtalet: http://dev.pellesoft.se/other/copyright.asp</b> <b>Kan ni sätta punkt för denna infantila tråden snart.....</b>Material på webben
Annonsens utformning rörde försäljning av källkod, inte dess innehåll.
Se följande dokument: http://www.pellesoft.se/documents/pageblank.aspx?id=12007Sv: Vill du köpa källkoden till gamla pellesoft?
Jag vet inte vad som gäller rent juridisk, men borde inte materialet tillhöra de olika skribenterna? Även om det är "lagligt" så tror jag inte de flesta som har bidragit har räknat med att det kommer säljas till någon annan. Jag bryr mig inte så mycket, men alla medlemmar borde nog få möjligheten att få sitt material raderat.
/JohanSv: Vill du köpa källkoden till gamla pellesoft?
Det är förvånadsvärt många som inte har läst avtalet http://www.pellesoft.se/documents/pageblank.aspx?id=2010 som man accepterar när man blir medlem på pellesoft.
<code>
§ 2.1. Publikt material insänt till pellesoft
Pellesoft äger rätten till det material som skänkts från dig som användare. Artiklar, tips, program och
övrigt material som skickas in till pellesoft ges som bidrag till hemsidan om inget annat anges genom
skriftligt avtal. Att begära att ta bort material som redan publicerats görs endast efter överenskommelse
mellan båda parter.
</code>
Det enda jag skulle kunna tycka kan förbättras är att detta framgår klart och tydligt när man skickar in något, vare sig det är en artikel, film eller program till programarkivet. Det skadar inte att man måste klicka på en "Jag accepterar" knapp innan det skickas in.
//AndreasSv: Vill du köpa källkoden till gamla pellesoft?
Sv: Vill du köpa källkoden till gamla pellesoft?
Jo det var väl knappast någon av oss som förväntade sig att det skulle säljas vidare utan att man hade någon form av royalty på det, men vad kan man göra när man accepterat ett klart och tydligt avtal där äganderätten överlämnas till pellesoft.
Man kanske kunde göra så att de som är bonusmedlem kunde få valmöjligheten under ett par veckor att avgöra om sina artiklar etc kunde följa med gamla sidan eller inte, då de redan betalt in en slant till pelle. Det är alla de andra som inte blivit bonusmedlem som pelle måste hitta ett sätt att tjäna en slant på då den dagliga driften av pellesoft inte är helt gratis =/
Intressant problematik det där med att man kan ha blivit medlem före det att avtalet kom till. Jag skulle faktiskt vilja hävda att då faller man inte under avtalet och pelle äger inte alls rätten till det material man bidragit med. För att det skulle gälla för de personerna så skulle pelle varit tvungen att se till att alla som blev medlem innan fick upp en ruta när man loggade in att man hade varit tvungen att acceptera det nya avtalet.
Jag blev medlem 5 månader efter dig och kan tyvärr inte svar på om avtalet fanns tillgängligt då eller inte.
"Atiklar, tips, program och övrigt material som skickas in till pellesoft ges som bidrag till hemsidan om inget annat anges genom skriftligt avtal"
dvs. de skickas in som bidrag till hemsidan. Jag tolkar detta som att det endast får användas på hemsidan Pellesoft och inte om dess databas säljs för användning i något annat sammanhang.
Min (nyvunna, genom strid och dyrbart anlitande av adokat) erfarenhet av IT-rätt är att det är bland det snårigaste som finns (hävdade advokaten också).Sv: Vill du köpa källkoden till gamla pellesoft?
Jag tror Pelle är bortrest tills på Måndag så vi får se vad han har att säga om detta. Hoppas han hinner svara något innan jag sticker till flygplatsen vid 13:30 =) Inte för att jävlas utan för att jag är lite intresserad av den problematik som verkar finnas. Kan vara bra att bygga på sina kunskaper om IT-rätt lite =)
Jag kan bara tala för mig själv, men jag tror många delar samma åsikt - att jag bryr mig inte om det material som jag skickat till pellesoft utan det handlar med om ett teoretiskt resonnemang. T.ex att ett avtal kom till efter det att man blivit medlem som reglerar äganderätten av material. Att lägga upp en liten notis om detta (eller hur det nu gick till väga) kan aldrig mätas med att man måte klicka i ett "jag accepterar" fält när man registrerar sig första gången.
IT-Juridik är ett så pass aktueltl med luddigt område att det är kul med en diskution som kretsar kring en riktig händelse.
Inget bra argument med andra ord ;o)Sv: Vill du köpa källkoden till gamla pellesoft?
Vad som i grund och botten inte är ett bra argument är att det skall finns någon "rättighet" att casha in på ett idellt projekt som varit så från början. Det finns ingen rättighet men en önskan och det är en helt annan sak, som jag för övrigt kan hålla med om. Men kom inte att säg att det är någon form av rättighet för då skulle dessa avsikter varit klara från dag ett och så är inte fallet.
Pellesoft är ett hobby projekt som fick ett eget liv och har växt till något som jag tror inte pelle vågade tro, men dock hoppades på. Pelle förtjänar ett kunna casha in på gamla sidan men det är inte hans "rättighet" i den bemärkelsen.
Diskutionen har under senare halvan handlat om den problematik som kan uppstå om att tjäna pengar på något som grundar sig i ett avtal som tillkommigt efter många blivit medlemar.
Nu ska jag krypa till sängs imorgon bär det av till grekland i 2 veckor. Ha det bra på er!!
<b>Vad jag däremot kan förstå att folk stöter sig på är att Pelle säljer hela paketet och själv tar ut vinst på det...</b> :) Enligt mig så får han ändå i princip ingen vinst (eller inte särskilt stor iaf.) så... Jag förstår inte problemet ;)Sv: Vill du köpa källkoden till gamla pellesoft?
En annan sak, vissa medlemmar kan ju medvetet eller inte skickat in kod som är copyright-skyddad, kan pelle ta över rätten till detta material genom sitt avtal och sälja det vidare?Sv: Vill du köpa källkoden till gamla pellesoft?
beror väl lite på vad man skriver på kvittot lr? e betalningen (69'500 kr) betalning för källkoden så säljer man ju inte rättigheterna på kontexten, koder och dylikt, som följer me vid köpet. när ja säljer min bil så säljer ja ju rätten på min bil, inte patenten på krockkudden.. för den har ja aldrig ägt..
men som sagt, knivigt.. rent juridiskt så köper man det man kan köpa. Å så beror de ju på hur man utformar köpebrevet.Sv: Vill du köpa källkoden till gamla pellesoft?
http://www.pellesoft.se/documents/pageblank.aspx?id=12007Sv: Vill du köpa källkoden till gamla pellesoft?
Jag har varit på Öland och haft det lite skönt så därav har jag inte svarat på detta inlägg. Jag kan inte minnas att jag skrivit att allt material till sajten säljes, men om det så (får läsa igenom igen) så skall det bort för en köpare har inget intresse av detta material.
Jag förstår därmed inte denna dialog ni för - jag säljer min källkod jag skrivit under 5 år, vad är problemet?.
<b>Pelle kompletterar:</b>
Jag har kompletterat avtalet för att förtydliga Roggans kommentar. Det har aldrig stått att man inte får publicera material även på andra sajter så det är lika bra att förtydliga det. Som det står på punkt 21 så måste man omedelbart säga till om det publiceras copyrightskyddat material på pellesoft för omedelbar borttagning.
§ 2.2. Dubbelpublicering
Material insänt till pellesoft i form av artiklar får även publiceras på andra siter. Material som tidigare publicerats på andra sidor mot ersättning eller bindande avtal får inte publiceras på pellesoft.
När det gäller att godkänna avtalet så framgår detta på registreringssidan:
http://www.pellesoft.se/communicate/user/register.aspx . Detta fanns även på tidigare sajten men jag tror inte speciellt många människor läser detta. Dock är det mer viktigt för mig som siteägare att ha en sådan text om rättsliga tvister skulle uppstå.
Hälsningar
/PelleSv: Vill du köpa källkoden till gamla pellesoft?
Jag för min del har (förutom det jag gjort i forumet) bara bidragit med några enstaka program vad jag kan minnas, så jag skulle inte bry mig ett dugg om det såldes, såvida det inte ledde till en direkt vinst ner i fickan så att säga.
Ett bra sätt hade ju helt enkelt kunnat vara att försäljning av saker som en sådan CD-skiva skulle gå direkt tillbaks till siten.Sv: Vill du köpa källkoden till gamla pellesoft?
övrigt material som skickas in till pellesoft ..
betyder det att pellesoft äger rätten till alla microsoft sidor som skickats in till länksidan?
----
måste erkänna att jag inte läst den delen förut , även om jag inte bidragit med mer än 3 små tips så blir det nog inga mer nu..
tycker allt som publiceras skulle vara gpl licensierat , alltså den som skrivit skiten äger rättigheterna men att de som vill får publicera / använda / modifiera innehållet bäst de vill.
det avtalet som gäller nu betyder ju alltså att om jag publicerar något på pellesoft så får jag inte publicera det på någon annan sajt... så det går fetbort för min del..
//Roger
<b>Pelle kommenterar:</b> Jag har kompletterat mitt inlägg, läs ovan.Sv: Vill du köpa källkoden till gamla pellesoft?
"Köp den kompletta källkoden för version 3 av pellesoft för endast 69,500 kr + moms"
Alltså säljer han ju enbart källkoden. Resten är gratis. Och alla som gjort inlägg har ju accepterat att ge bort rätten till all publicerat material till pellesoft.
Juridiskt gör pellesoft inget fel, och de säljer inte ens några alster eller dyligt. Den etiska biten håller jag mig borta från, för där är mitt kunskapsområde alltför begränsat ;)Sv: Vill du köpa källkoden till gamla pellesoft?
http://www.pellesoft.se/communicate/user/register.aspx . Detta fanns även på tidigare sajten men jag tror inte speciellt många människor läser detta.Dock är det mer viktigt för mig som siteägare att ha en sådan text om rättsliga tvister skulle uppstå.</b>
Hur såg avtalet ut innan aktuell version kom? Jag vill minnas att det inte fanns något innan det som finns nu kom. Alltså borde det finnas ganska många medlemmar som aldrig accepterat något avtal, eller?
Inte för att jag tänker bråka om detta (även om jag tycker att det moraliskt är fel att någon säljer material som jag har skänkt till ett hobbyprojekt, rent juridiskt har jag ingen aning om vad som gäller), men det vore ganska intressant att veta vad som gäller, någon som är lite insatt i juridik?
/Johan
<b>Pelle kommenterar</b>
Detta är gamla avtalet: http://dev.pellesoft.se/other/copyright.aspSv: Vill du köpa källkoden till gamla pellesoft?
PhilipSv: Vill du köpa källkoden till gamla pellesoft?
Jo, det är nog det som menas men jag tror denna meningen i "annonsen" sätter krillor i huvdet.
"Vill du behålla all data om artiklar och forum samt tips går det bra för exempelvis ett konsultföretag att ha som internt material"
Som jag tolkar det så kan man köpa källkoden och som grädde på moset så får man ta del av datan som finns i forumet och artiklarna.
<b>Pelle kommeterar:</b>
Det där är borttaget nu. Avsikten var INTE att sälja exempel, men det som kommer finnas med är några exempel som jag själv skrivit, bla ca 150 artiklar - om nu kunden är intresserad av det materialet. Sv: Vill du köpa källkoden till gamla pellesoft?
Jo, men det fanns ju inte när "pellesoft 3" lanserades (=och användare kunde börja registrera sig), enligt mitt tidigare inlägg kom det 2-3 år efter (hur väl det stämmer vet jag inte, men jag minns diskussionerna om avtalet vilket borde betyda att jag var medlem då det skapades :) ).
/Johan
PS. Det är lätt att missa svar i redigerade inlägg, med nya postningar missar man inte svaren...;)Sv: Vill du köpa källkoden till gamla pellesoft?
Ingen tvingar väl dej att läsa? Jag tycker det är ganska intressant att reda ut vem som äger rätten till materialet på pellesoft samt vad som får göras med det.
/Johan