Hej allesammans igen, Nu kanske jag för en gångs skull skulle kunna ha tid, så det vore trevligt... =) Jag får erkänna att jag är en av dem som sällan deltar. En stor anledning är tyvärr tidsbrist, jag påbörjar ofta en lösning, men färdigställer den sällan... och definitivt inte i tid. Vad sägs om ett bildredigeringsprogram/ritprogram/designerprogram eller liknande? (alltså; inte så särskilt riktad uppgift) Och att den löper över ganska lång tid. Vad tror du om det? Hade det inte varit kul att Pellesoft kunde erbjuda lite meningslöst tidsfördriv iform av något enkelt lir där man kan lira mot andra inloggade. Exempel ett luffarschack "obs stavfel ;) ". Alltså en tävling där man skall skapa ett webbaserat spel där flera kan spela mot varandra. Valfri teknik är självklart för att få deltagare. Gillar det där med små men bra program. För det första så kan jag bara hålla med om att det är alltid tid det är brist på. Intressanta och kloka kommentarer. Fortsätt gärna att komma in med tips.Ny tävling på pellesoft?
Det var länge sen vi hade någon tävling och jag undrar om ni är intresserade av sådant? Det har varit väldigt dåligt deltagande så frågan är befogad. Om ni vill vara med - vad skulle i så fall tävlingen handla om - ge gärna förslag så får jag se vad ni verkar vara mest intresserad av.
Tack på förhandSv: Ny tävling på pellesoft?
Å andra sidan så kanske jag inte tillhör den direkta målgruppen, då jag främst programmerar i C++ eller VBA, och aldrig i .Net. De flesta tävlingarna har ju varit riktade mot antingen .Net i största allmänhet eller mot webbgrejer och det sysslar jag inte med heller.
Om man hade haft en lite mer "allmän" tävling hade nog åtminstone jag varit intresserad, som den där luffarschack-grejen som började för några år sen.Sv: Ny tävling på pellesoft?
Kan du inte nämna vilka tävlingar som har varit så kan det bli enklare att komma på något nytt, då man dels ser nivån och dels vad som redan är gjort.
/EmmaSv: Ny tävling på pellesoft?
Sv: Ny tävling på pellesoft?
En annan kul grej är att tävlingen är en lagtävling, alltså 2 eller flera kan sammarbeta för att uppnå det ultimata appen. Fantastiskt nyttigt, man lär sig inte bara progga utan även sammarbeta villket kan va nog så viktigt..... För att hjälpa folk att få lagkamrater kanske man skall sätta upp en liten intresselista så att man på så sätt kan knyta kontakt och bygga ett team.
....men nu är det sommar villket innebär mindre tid framför datorn (iallafall för mig) så kanske skall man vänta till i höst.
//FreddeSv: Ny tävling på pellesoft?
Vi hade ju för ett tag sen en tävling att göra ett bibliotek för filmer/musik och det är ju en bra och nyttig grej som man själv kan ha nytta av.
Jag tänker ju lite i två väger att jobbat på ett program för att försöka vinna tävlingen och samtidigt ha programmet till nytta för sig själv :)
Som Hammar skrev, kanske en stämpelklocka eller något som håller reda på hur mycket tid man lägger i efter varje uppdrag om man jobbar med flera kunder och det.Sv: Ny tävling på pellesoft?
Sen håller jag med Andreas om att man ska hålla det till små program.
Min idé är att inte ha en tävling där man säger "Bygg ett xxxx-program" utan istället kanske ha månadstävlingar där man bygger en "killer-app" och så får medlemmarna på Pellesoft kommentera och rösta.
- Tävlingen pågår från den första till den sista varje månad.
- Varje månad så har man ett tema, men inte så låst. T.ex. Webbkontroll, Windowsapp, IE-plugin, bla, bla.
Exempel Tävlingsflöde:
1 juli: Tävlingsmånad börjar. "Bygg en serverkontroll"
31 juli: Tävlingsmånad slutar.
1 augusti: Medlemmarna får rösta på bidragen i juli
1 augusti: Tävlingsmånad börjar. "Bygg en windowsapplikation"
15 augusti: Vinnaren i julitävlingen koras
31 augusti: Tävlingsmånad slutar.
1 september: Medlemmarna får rösta på bidragen i augusti
...osv...
På detta sätt kan man bygga både smått och stort beroende på tid. Vinner gör den som byggt något som andra har användning av eftersom de då röstar på det bidraget.
Detta är bara en liten brainstorming.
www.planetsourcecode.com kör något liknande. Där sätter man betyg på alla bidrag. Det är kodsnuttar, applikationer, m.m. och de 3 högst rankade belönas varje månad.Sv: Ny tävling på pellesoft?