Det finns så mycket brister och felaktigheter på denna site så den gode Pelles ära är ifrågasatt. jag håller med , nya sajten är rugigt grötig.. Får nog tyvärr instämma, chatten är i stort sett stendöd, det är väl några tappra som fortfarande går in, mest aktivitet är det nog när melodikrysset går på lördagarna. Nu ska vi naturligtvis inte på något sätt nedvärdera det jobb Pelle gör, han är värd all uppskattning. "Posta i forumet är lätt förvirrande, det är inte lätt att hitta rätt kategori alla gånger." Hoppas du tar det som konstruktiv kritik Pelle, alla vet att du lagt ner ett jättejobb på denna site. Klart jag biter ihop - det gör jag alltid. Sen är ju inte allting klart. Den gamla sajten byggdes under 5 år, denna byggde jag på 4 månader och har inte haft tid sedan dess. Dock är det andra saker i livet just nu som måste få gå före. Byte av jobb och precis flyttat in i villan. Det får bli en sak i taget helt enkelt. Det finns många irritationsmoment i sajten eftersom den inte är färdig och det måste fixas även om du inte har tid själv. Så varför inte göra det till ett Open Source projekt och låta andra bidra? >göra det till ett Open Source projekt och låta andra bidra? Om Pellesoft var uppbyggd som moduler så kanske det skuller vara intresant att ha det som OS. <b>Cazz</b>: Jag undrar om det finns någon sida som är OSS med den storleken som Pellesoft har och endå ha en bra säkerhet Vad det handlar om är att pellesoft just nu är en ofärdig applikation med fel som folk irriterar sig på. Det jag menar med säkerhet är att om ett antal personer skickar in till Pelle om koder och det till förbättringar så måste ju Pelle endå kolla igen koden själv och det och det tar tid så man drar endå blir en lista och längre tid. Det jag mest tänkte på då är att någon gör ett bra jobb, skickar till pelle och personen har gjort en slags bakdörr, nu kanske jag är tar i lite för mycket men men sådan är jag ibland :) Vill man inte släppa sitt program under GPL finns det ett antal andra licenser för "open source" (om än inte "fri programvara"). Men jag tycker att man först skall se till att man har förstått vad GPL innebär. Den kunskaper hjälper en också att förstå de andra licenserna. <info> <b>Om det skulle bli något OSS, ska man då börjar från grunden då så alla som vill bara med har lite att säga, det är väll nästan det bästa eller?</b> Det låter som ni tror att jag inte kommer göra något och det är helt fel. Just nu har jag som tidigare år haft semester under sommaren och tar igen det under vintern när man ändå inte kan vara ute i samma utsträckning. Jag kommer fortsätta att rätta upp och göra den bättre, klart jag inte släpper greppet och bara låter den vara oklar. Men nog finns det lite underliga "säkerhetshål" ? Hej, kan du informera mig om dessa säkerhetshål. Jag har inte hört något från någon och medlemmarna brukar vara enormt snabba på att säga om de funnit något sådant. Tråkigt att så många verkar så missnöjda! Visst finns det väl skavanker men med tanke på den korta tiden Pelle har haft på sig för att få upp den nya sajten så tycker jag den är väldigt bra. Jag tycker iofs att dom flesta inläggen innehåller mest konstruktiv kritik (förutom kanske SvenPons), det är inte så mycket att vi klagar på pelle utan att vi fattar att Pelle är bara en person som inte har någon möjlighet att fixa alla saker på nolltid (<1h). Jag väntar fortfarande på att någon säger att dom vill hjälpa till och är duktiga. En kille sa till, men när vi skulle börja så fick han uppdrag och ville inte ta ansvaret. Jag är väldigt intresserad till att ha en utvecklingsgrupp som jag kan lita på och be att få saker och ting gjorda - inget snack. Men att hitta dom är värre. Problemet är att det inte finns någon som kan arbeta gratis en längre tid, alla har vi räkningar att betala. Det är därför det i stort sett är omöjligt att bara ha en liten utvecklingsgrupp. En liten grupp kan godkänna kod som görs men om något ska bli gjort så behövs ett open-source projekt så att kanske 100 pers turas om att bygga funktioner. Då finns det alltid någon som har tid. Folk har ju ställt upp och hjälpt till med flytt till nya siten, bla lagt över artiklar, tips & trix osv. Sen gäller det ju att se skogen genom alla träd. Personligen är jag hjärtligt på agenten som poppar och stör mig hela tiden, har försökt stänga av den men det hjälper inte. Kör Opera så slipper du både Agenten och skriptfel, dessutom går det mesta fortare. Äh... Enligt mig är Opera det största misstaget i världen ;) Använder den bara för att kolla att sidan fungerar...Nya siten ett missmach sorgligt !
Det var bättre förr ;-) .
Pelle släppte detta projekt halvfärdigt,hade det varit kommersiellt hade det varit en katastrof.
Skulle kolla på en gammal artikel som jag bidragit med. Vilket kaos !
En massa djä... "lullull" som ingen har glädje av medan viktiga elementa inte funkar.
Tex Chatten har det förkommit något i något annat Forum än sällskapsrummet ? mm. mm.
Sven som skulle behöva datorkörkort enl någon "fjunig fjortis" LOLSv: Nya siten ett missmach sorgligt !
när jag ska posta nya inlägg så måste jag alltid välja form , även om jag valt att posta i c# tex.
forumkategorierna är för övrigt helt förvirrande.. skulle posta i "pellesoft" forumet som jag såg att en annan person gjort .... hittade inte vilken kategori jag skulle välja
chatten är stendöd från införandet av förhandstitten..
nu går man till chatten , ser att ne fan det är ingen jag vill prata med där och så hoppar man vidare..
förr kom man in och även om det inte var någon man kännde där så ploppade det alltid upp någon fråga eller ämne som var kul...
(inte för att man inte kan gå in ändå , men jag gör iaf så att jag kollar och sedan hoppar vidare)
//RogerSv: Nya siten ett missmach sorgligt !
Posta i forumet är lätt förvirrande, det är inte lätt att hitta rätt kategori alla gånger.
//Anna-KarinSv: Nya siten ett missmach sorgligt !
Dock måste nog även jag instämma. Det är småmissar lite varstans, och på vissa ställen är det viktiga grejer som saknas eller som borde göras om helt. (sökfunktionen, t.ex.)
Nya siten skulle behövt mogna lite mer. Ersättningen av < och > skulle göras mycket mer ordentligt. Skriver man en html-tag nånstans så vet man inte vad som händer.
Alla flaggor och liknande i forumet är överdrivna på gränsen till absurdum. "Nya inlägg", "trådar som är lästa", "nya trådar sedan senaste inloggningen", alla med olika symboler och stilar, osv. (grå text vs svart text, fetstil vs normal stil, tre olika flaggor, och en extra symbol för info).
Tyvärr.Sv: Nya siten ett missmach sorgligt !
Instämmer fullständigt!Sv: Nya siten ett missmach sorgligt !
All heder till dig för ditt arbete med hopp om att du biter ihop och fixar del efter del ,det får ta den tid det tar.
Ha det
SvenSv: Nya siten ett missmach sorgligt !
Hälsningar
/PelleSv: Nya siten ett missmach sorgligt !
Sv: Nya siten ett missmach sorgligt !
Usch Usch Nu får du hela anti Open Source maffian på dig.
Vill du få mothugg här hos Pelle skall du skriva Open Source i någon mening ;-)
Den gode Pelle är så naiv så att han tror att någon vill köpa hans gamla PelleSoft lösning.
Den var bra Men ! den är gratis !
Varenda smånisse som lyckas få en IF sats eller några HTML taggar att funka ,
tror att att hela världen ligger öppen för dom.
Mamma sitter på sina kafferep och skryter om sitt barn som har gjort ett program med IF satser.Sv: Nya siten ett missmach sorgligt !
Tycker den nya är lite rolig och visst, den gamla byggde ju på 5 år så man får vänta lite med det samtidigt så har ju Pelle ett liv han åxå.
Låt oss tänka åt andra hållet, vad kan NI erbjuda så den nya Pellesoft blir bättre.
1) Bli MB
2) Har ni en ide, kolla upp den så den är möjlig att göra
3) Är det möjlig att göra gör en dummy på hur ni tycker den ska se ut
4) Låt andra personer ge kommentarer till den
5) När dom flesta är nöjda (Kan vara svårt att få alla nöjda) så presentera den för pelle om han nu inte
är med i från början.
På detta sätt drar ni alla en strå till stacken och inte bara klagar hela tiden.Sv: Nya siten ett missmach sorgligt !
Det handlar inte bara om utseende. Det bryr jag mig inte så mycket om. För min del är det mest funktionalitet jag saknar, t.ex. att kunna förhandsgranska ett inlägg och sedan fortsätta redigera det innan man postar det (à la phpBB). Jag ser inte att en "dummy" skulle vara till någon större hjälp för utvecklande av detta.
Jag har alltså en idé. Så vad skall jag göra? Presentera den för Pelle? Blir det inte bara ännu en uppgift på hans redan långa lista?
<b>På detta sätt drar ni alla en strå till stacken och inte bara klagar hela tiden.</b>
Om Pellesoft hade varit OSS hade folk kunnat ordna problemen själva och skickat ändringarna till Pelle och på så vis dragit sitt strå till stacken. Jag tror att medlemmarna här kan och vill göra det.Sv: Nya siten ett missmach sorgligt !
Pelle har gjort ett kanonjobb i flera år men eftersom den nya appen inte är färdig och han inte har tid att bygga klart så skulle den gamla varit kvar och den här nya legat kvar i betastadie.
Pellesoft är inte en succé pga en massa funktioner. Om Pelle envisas med att göra allt själv så är det bättre att skala bort allt förutom det viktiga. En Community applikation är i grunden en otroligt simpel lösning.
Som jag ser det är Forumet den viktigaste delen på hela Pellesoft. Det borde alltså ha prio 1 att fixa det så att alla funktioner antingen funkar till 100% eller tas bort. Det är inte många funktioner som behövs i ett forum för att det ska funka bra.
<info>
Jag undrar om det finns någon sida som är OSS med den storleken som Pellesoft har och endå ha en bra säkerhet
</info>
Jag ser ingen säkerhetsbrist i att flera bidrar med kod som slutför funktioner som sedan Pelle granskar och lägger in i projektet, istället för att Pelle skriver koden själv. Men du får gärna förklara.
<info>
1) Bli MB
2) Har ni en ide, kolla upp den så den är möjlig att göra
3) Är det möjlig att göra gör en dummy på hur ni tycker den ska se ut
4) Låt andra personer ge kommentarer till den
5) När dom flesta är nöjda (Kan vara svårt att få alla nöjda) så presentera den för pelle om han nu inte
är med i från början.
</info>
Och som Per säger, Pelles lista blir då längre och längre, och det var ju det som var problemet från början. Pelle har inte tid att bygga nånting.
Det handlar heller inte om nya idéer och funktioner utan om att få de befintliga att fungera.
<info>
På detta sätt drar ni alla en strå till stacken och inte bara klagar hela tiden.
</info>
Det enda folk kan göra för att dra ett strå till stacken är att föreslå förbättringar och det har folk gjort sedan nya sajten lanserades. Och vad det leder till är att listan över framtida ändringar växer och växer men inget blir gjort. Så ditt sätt är bara ett annat sätt att klaga.
Jag är ingen open-source fantast, men ibland så kan det vara en bra utväg när en applikation stannat i utvecklingen och det är mycket kvar att lösa innan den fungerar acceptabelt.
Ibland är det bra att göra något till open-source. Som exempel kan jag nämna Easy Publisher, www.easypublisher.com, som tidigare såldes som produkt. Efter att Johan gjorde om det till open-source så har det hänt mer än nånsin. Anledningen? Han hade inte tid längre.
Med tanke på hur många som lägger tid på att svara på frågor i forumet och skriva artiklar så tror jag inte att det är några problem att hitta någon som har tid att fixa till lite trasiga funktioner.Sv: Nya siten ett missmach sorgligt !
OSS gillar jag åxå så jag är inte alls imot det om Pelle får för sig att göra ett men han måste som sagt godkänna allt och sen lägga in det och då kan det ta tid eftersom han har ju en hel del andra saker att göra som lära ut .NET och det samt ett privatliv.
Om det skulle bli något OSS, ska man då börjar från grunden då så alla som vill bara med har lite att säga, det är väll nästan det bästa eller?Sv: Nya siten ett missmach sorgligt !
Det jag menar med säkerhet är att om ett antal personer skickar in till Pelle om koder och det till förbättringar så måste ju Pelle endå kolla igen koden själv och det och det tar tid så man drar endå blir en lista och längre tid. Det jag mest tänkte på då är att någon gör ett bra jobb, skickar till pelle och personen har gjort en slags bakdörr, nu kanske jag är tar i lite för mycket men men sådan är jag ibland :)
OSS gillar jag åxå så jag är inte alls imot det om Pelle får för sig att göra ett men han måste som sagt godkänna allt och sen lägga in det och då kan det ta tid eftersom han har ju en hel del andra saker att göra som lära ut .NET och det samt ett privatliv.
Om det skulle bli något OSS, ska man då börjar från grunden då så alla som vill bara med har lite att säga, det är väll nästan det bästa eller?
</info>
Går nog snabbare för Pelle att kolla igenom kod än att koda själv. Han kan ju även se om någon han litar på kan hjälpa honom med detta också.
Vi har alla privatliv och arbeten men tillbringar ändå en hel del tid här. Om Pellesoft ska fortsätta att vara en bra community så behöver felen fixas. Eftersom Pelle inte har tid att sköta sajten ensam längre så måste han inse detta och låta andra göra det. Pelle har startat detta men det som gör denna community till vad den är är ändå medlemmarna.
Jag sitter inte här och klagar utan försöker bara vara realistisk och analysera problemet, för det är ett problem som fler och fler börjar märka av.Sv: Nya siten ett missmach sorgligt !
Jag tror att det är bättre att utgå från systemet som det ser ut nu. Risken är stor att ingen riktigt orkar sätta igång eller att det bara blir diskussioner om hur sajten skall se ut och fungera om man börjar från scratch. Hur många hade hakat på utvecklingen av Linux om inte Linus hade publicerat en fungerande grund?Sv: Nya siten ett missmach sorgligt !
Dock är jag mycket positivt förvånad - inte en gång har det smällt någonstans under 3 månader, inte en omstart och inte ett fel. Så även om den inte är 100% klar, är i alla fall systemet väldigt stabilt.
Nä, om ni lägger kraft på att bidra med artiklar, tips, länkar och hjälp i forumet så skall jag se till att ni får de medel som behövs för att bidra, få och erbjuda hjälp till andra. Sv: Nya siten ett missmach sorgligt !
/Johan
P.S.
Ursäkta att man är sen in i tråden...
D.S.Sv: Nya siten ett missmach sorgligt !
I stället för att sitta och klaga så kom med lite mer konstruktiv kritik. Pelle har satt upp en tråd där ni kan felrapportera felaktigheter. Rapportera alla fel ni hittar där så får Pelle prioritera vad som ska rättas och i vilken ordning. Sen skulle Pelle kunna lägga upp en tråd där ni skulle kunna ge förslag på förbättringar på de funktioner/utseende som redan finns och sedan en tråd där ni kan ange nya önskemål. Något mer, har jag missat något?
Är det någon funktion på sajten eller utseende som ni riktigt stör er på så kan ni väl fråga Pelle om ni får vara med och koda om det som ni stör er på, eller har något färdigt att skicka in som föslag.Sv: Nya siten ett missmach sorgligt !
Pelle kommer garanterat att fixa dom flesta sakerna så fort han har tid men dom flesta av oss (inklusive mig) är väldigt otåliga av oss :). Det bästa vore om man gjorde om Pellesoft till open source eller liknande som någon sa tidigare i tråden just för att folk ska kunna hjälpa pelle utveckla pellesoft medans Pelle blir den som sätter ihop slutresultatet.
Pellesoft börjar bli alldeles för en person att klara på sin fritid och då menar jag ingen kritik mot dig Pelle men jag kan inte fatta hur du hunnit med allt så här länge men nu när folk vill hjälpa till så varför inte ta in ett par personer som du litar på och vill hjälpa dig med pellesoft? Sv: Nya siten ett missmach sorgligt !
För när man kommer till kritan är det inget fritidsprojekt precis. Det är höga krav på att det skall göras rätt, ordentligt och inte dra ut på tiden. De faktorerna brukar förknippas med pengar och det kan jag inte erbjuda i dagens läge. (Ps 4st bonusmedlemmar de sista 3 månaderna = 100 kr inkomst/månad ). Sv: Nya siten ett missmach sorgligt !
Jag vet även att det har lagts förslag förut om att några kunde ställa upp och hjälpa Pelle med att koda PS, men det har av någon anledning självdött. Tar man Tokroligt som exempel så började det bra för att sedan gå raskt utför, sen har ingen velat ta tag i det igen. Jag förstår att Pelle inte kan driva allt själv, det orkar ingen med i längden, man behöver avlastning ibland.
Jag har tyvärr inte kunskap och framförallt, just nu, inte ork att sätta mig in i .net annars hade jag ställt upp, men jag försöker att bidra med det lilla jag kan ändå. Bla genom att vara BM, även om jag numera har "fått" ett livstids BM.
Pelle gör ett jättejobb och är värd all uppskattning, tyvärr så har jaginte ekonomi för att pynta in mer än vad jag har gjort.
//Anna-KarinSv: Nya siten ett missmach sorgligt !
Det viktigaste nu är att sökmotorn fungera i alla moder.
Min lilla käpphäst Programarkivet måste gå att Editera och söka i.
Reducera alla tillvalSv: Nya siten ett missmach sorgligt !
Dessutom så är får jag hela tiden upp en ruta som säger att 'Ett fel har uppstått under körning på rad 17. Objekt krävs"
Är man inte vaken så startar en debugger. Nu har jag inte varit här på ett par tre månader. Jag får nog vänta ett tag till.
/StefanSv: Nya siten ett missmach sorgligt !