Nu kan ni som har program inskickade och vill ändra det bifogade projektet göra detta. Jag har också lagt till en lista överst på programarkivet som visar de 5 senaste programmen man skickade upp och således snabbt kan komma åt dessa. Ok på det ,men du måste även göra så man kan Editer den beskrivande texten för programmet. Editeringen klar, dock skall jag titta vidare på den lilla bilden. Får återkomma där. Pelle har lyckats igen.Jag skulle editera lite i bifogad text,när jag sedan sparade så försvann hela ..och fortfarande ser ju positioneringen för j*vlig ut på sidorna som beskriver dom enskilda programmen om man råkar använda firefox.. :) Har inte riktigt fattat vad stängd är för något här i forumet. Även om det är stängt kan jag gå in på tråden och skriva svar? Så varför ha den stängd om den inte blir stängd/låst? Eller har jag bara missat nått enkelt? Stängd är när tråden är "klart" utan att det kommit fram något lösning. Eller om du lägger en informationstråd där man inte kan komma till till en "lösning" eftersom det inte är en fråga, så kan du markera den som stängd när du är nöjd med tråden.. för mig är "stängd == jag följer inte denna tråden mer från och med nu" Korrekt Andreas. Stängd är helt enkelt att den som initierat tråden inte har intresse av att fortsätta diskussionen, kommentaren eller tankarna runt det som skrivits. Jo, alltså jag är inte så korkad att jag inte fattar detta med låst :-) JAg håller inte med dig Johan. Jag har t.ex. en antal trådar som jag har stängt eftersom ingen gav något svar alt att det inte fanns något svar på frågan. Om jag då stänger tråden betyder ju det att jag inte längre bryr mig om svaret, men för den saken skull behöver inte svaret vara orelevant. Om någon likväl har nånting att tillägga alt en lösning vill ju den personen kanske skriva i tråden och kanske komma med en lösning. Jo, men då bör man sätta tråden som nått annat. Typ som bevakas om det är så att du vill veta om det någonsin kommer ett svar. Jo, men det heter ju att tråden är "stängd" inte "låst", sen att Pelle har satt dit ett lås som ikon är ju kanske inte helt överrensstämmande. Jag fattar bara inte vad man uppnår med att "låsa" en tråd. Det ställer ju till mer än det tillför. Om jag låser en tråd så kan ingen annan posta i den tråden, om jag inte öppnar tråden igen. Är den stängd fråntar jag mig ansvaret som trådstartare, och om nån vill posta så varsågod men förvänta dig inget svar tillbaka av trådstartaren. Det är min syn på saken. Ni får se det så här (för så är det tänkt i systemet). Tråden ägs av en person. När eller om personen inte längre vill ha den i sin "topplista" där öppna trådar ligger så stänger han/hon den och den försvinner. Arathorn Pelle J.Programarkivet uppdaterat
Sv: Programarkivet uppdaterat
Det finns även en funktion att man kan bifoga en liten 200 pixel bild, som inte fungerar.Sv: Programarkivet uppdaterat
den bifogade .zip filen och det gick inte att lägga tillbaka den.
Tog bort den gamla har nu lagt dit den som nySv: Programarkivet uppdaterat
Mvh JohanSv: Programarkivet uppdaterat
Genom att markera tråden stängd visas den inte heller överst på samlingssidan i forumet. Jag använder dessa översta genom att hålla reda på det jag själv postat. När jag är nöjd stänger jag de. Är de relaterade till en fråga jag behöver hjälp med och fått svar, eller funnit ett svar själv och skrivit det så sätter jag tråden till löst.
En löst tråd får således två syften. Dels markera att i denna tråden finns svaret när man bläddrar i gamla trådar, men också att man ger den eller de som svarat i tråden credit i form av poäng. Poängen här ger ingen credit för att undvika att man sätter i system att skriva nåt luddigt i trådarna bara för att tillgodo se sig lösningen.Sv: Programarkivet uppdaterat
Men vad jag måste vara korkad ang är varför man överhuvud taget skall få skriva svar i en låst tråd.
Det tycker jag oxå bör stängas av. För tråden har inget syfte längre om man stänger den, och då bör
ju inga vidare aktviteter kunna pågå. Utan då får man öppna upp den igen eller skapa en ny.
Låst har en helt annan betydelse i vår värld. och det är inte samma sak som att vara öppen.
Låser jag en dörr är det ju inte så att någon skall få gå in om de sedan efter ett bra tag känner för det utan att behöva låsa upp. Att hitta på en egen hanterign av något som speglar verkliga världen är faktiskt rätt dumt. Det som idag är låst borde heta vad det gör, och låst är inte vad det är. Då den är helt vidöppen.
Ev att någon kan (pröva en öppning av tråden.) typ säga till upphovsmannen, jag har ett svar, kan du öppna den åt mig? Meningne är ju att man inte skall bry sig om den längre, då blir det rätt meningslöst om man kan lägga svar i en sådan tråd. Detta är rätt vanligt missförtsånd innom UI gränsnitt, att man som utvecklare är för teknisk och hittar på egna funktioner ang något som redan för en vanlig användare betyder nått annat.
Låt stängd/Lås göra det ordet säger att det gör. Ser till så man inte kan göra så mkt mer med den.
och lätt till en ny status, Vilande eller liknande. Som ligger öppen för förändringar men inte prioriteras.
Efter ca 1 månad eller nått kan ev ett mail gå iväg som föreslår stägning om ingen aktivitet skett.
Rätt lätt fixat (beror dock på hur implementationen är gjord.)
Man kan se det som att man bevakar sina trådar tills man är nöjd alternativt inte vill arbeta med den längre. Egentligen har stängningen bara ett egetsyfte mer än att andra skall veta om det.Sv: Programarkivet uppdaterat
Att låsa en tråd o låte den vara kvar ger syftet att du kan söka info som man en gång tog upp i den.
Då en tråd som är låst faktiskt kan innehålla ett svar eller en tanke kring ett svar. Så jag ser inte varför
en låst tråd skulle ställa till det. Dock anser jag fortfarande att låst är fel namn samt symbolen missvisande ang dess syfte.
Återigen är det faktiskt ett stort problem när tekniska folk bygger interface mot folk, de är för tekniska och binder sig till helt fel jargong etc... det blir lätt ologiskt och rörigt. Ett interface är mer en wrapper mellan tekniken och användaren och skall även byggas därefter.
mvh JohanSv: Programarkivet uppdaterat
Jag trycker du bör ändra både icon o namn då det faktiskt är missledande. Jag vet själv hur lätt det är
att ha en teknisk idé och sedan råka ge gränsnittet fel budskap med text och bild.
Ett lås i alla världens app och i verkligheten betyder låst, ingen kommer in.
Det du pratar om är inte att låsa, det är mer att släppa ifrån sig posten från sin lista.
Eller att sätta den i ett löst eller olöst ärende.
Jag uppfattar att du skall ta bort iconen (den behövs inte, då den visar nått som inte stämmer.)
En icon behövs inte för att man släpper på tråden från sin lista. Även texten låst eller stängd missleder, då det faktiskt betyder att man inte vill ha den öppen. Vilket betyder inte för läsning i vanliga användares ögon och användargräsnitts mönster.
Ev kan det lika gärna heta olöst. Eller nått som symboliserar att man inte kom fram till ett bra svar.
Gul flagga eller nått.
Andra saker ang interactions designen och gränsnittet i övrigt är kategorierna (som många påpekat), de är faktiskt inte logiska för någon. :-( Behöver du ha en underkategori? Räcker det inte att bara lista de trådar man valt att visa via inställningar?
Även ordert Comunity borde byta namn till Profil eller liknande. Det står idag på Engelska trotts att man valt svenska. och betyder inte direkt det du vill ha den till. Hela denna siten är typ ett community.
Finns det någon anledning varför du har detta namn? Är lite nyfiken.
Jag vill inte låta klagande, utan bara ge dig lite synpunkter på saker som jag reagerat på, som du kanske kan ta tag i nu när du ändå ändrar om lite.
Mvh Johan