Då var det dags igen med lite information om vad som händer. Jag har precis börjat göra lite ändringar och det är väl lika bra att jag tar upp dessa så ni hänger med på vad som händer. <ul> <ul> <ul> <ul> <ul> <ul> <ul> <ul> <ul> <ul> <ul> <ul> <ul> <ul> <ul> <ul> <ul> <ul> <ul> <ul>Blog pellesoft
<ul>
<li>I agenten visas nu en länk när ett imail kommer som man kan klicka på för att direkt gå till inkorgen.
<li>Du kan nu även läsa vad du lagt i arkivet för dina imail, en ny flik finns där.
<li>Du kan också se hur många inlägg du skrivit, skickat osv. Dock kan du fortfarande inte se någon lista på det som skickats men jag tror jag kommer skriva en sån rutin senare.
<li>Sidan som visar ett specifik program i programarean är omdesignad och ger lite mer information nu än tidigare. Dock kvarstår problem med uppladdning av ändringar och bild men text som tidigare skrivits fastnar. Lite arbete kvarstår dock där.
<li>Jag har lagt en ny toppbanner och tagit bort flikarna som ersatts med textlänkar istället. Detta syfte är främst för att minska storlek, få bättre plats för sökrutor och annat.
<li>Jag håller på att bygga en avancerad sökmotor som inte ännu är igång och fungerar - bara skalet syns när man klickar på fliken avancerad sökning när du sökt ovan.
<li>Jag har även lagt (sidnavigering) överst på söksidan för att slippa scrolla ner i botten varje gång man byter sida.
<li>Nu kan man inte längre markera att man vill bevaka sitt inlägg om man inte är bonusmedlem.
<li>Ett säkerhetsproblem upptäcktes när jag demade koden för pellesoft på informator i somras. Dock har det inte täppts till förrän nu.
<li>Märkte även att artiklar som redigerades online försvann iom att en uppdatering gick fel. Detta är avhjälpt och de artiklar som inte visades är nu åter presenterade.
</ul>
Ja, det var väl det hele. Avslutningsvis är det så att då jag sitter på modem nu för tiden så kan det vara så att det tar upp till 3 minuter att byta dll vid uppgraderingar. Tidigare märkte ni det knappt men nu finns risken att det blir häng en stund innan sajten kommer igång igen. Mer kommer - Mycket nöjeSv: Blog pellesoft
<li>Du kan nu söka även i programakriv samt länkar
<li>På söksidan kan du också stanna kvar där utan att behöva skriva längst upp i toppsökningen när du väl kommit in på söksidan. Lägger du till något material så uppdateras sökmotorn bara en gång per dygn för att spara kraft och prestanda dagtid.
<li>Artiklar som är låsta kan inte längre visas publikt om man inte är bonusmedlem.
<li>Mailet för bokning av artiklar går inte iväg utan gavett felmeddelande. Konstigt nog var detta rutinen för authentication av mail som ställde till det. Får undersöka orsaken närmare men mailen går nu iväg i alla fall.
<li>I admin för artikelpubliceringen har jag lagt till markering så man kan markera om artikeln skall visas publikt eller inte.
<li>Per Persson har kommit med ett förslag på ändring i javascriptet till agenten för att slippa felmeddelandet "Error: el.filters has no properties " - vilket vi tackar för och hoppas det fungerar bättre för alla nu.
<li>I översikten på ett inlägg kunde fler poster visas än vad som fanns text för. Detta är ändrat och nu är problemet avhjälpt.
<li>I vilken stad personen bor visades i numerisk form tidigare. Nu står detta i klartext.
<li><b>Viktigt!</b> När du använder sökmotorn i exempelvis programarea - (gäller alla) så om du söker på "temp" eller "temp*" kommer ge olika resultat. Skriver du temp måste ordet temp förekomma. Skriver du temp* skall texten börja på temp.... men kan vara temperatur osv.
</ul>Sv: Blog pellesoft
<li>Du kan nu surfa direkt genom att skriva http://pellesoft.se - dock kommer inte den cookie som loggar in dig automatiskt att göra det - du får logga in dig igen i så fall.
<li>Jag har bytt menyns namn från community till "medlemmar"
<li>Du kan nu avlägga en röst på framsidan på veckans fråga
<li>Ändrade sökvägarna på gamla tävlingsbidrag så ni kommer åt dom. Se http://www.pellesoft.se/area/tournament/page.aspx?id=161
<li>Du kan nu läsa vad som röstats på tidigare samt se aktuell ställning. Länk finns under röstningsfunktionen att använda.
<li>Du kan nu se alla dina beställningar och köp som du gjort i shoppen samt status om betalningen godkändes vid köp. Du kan klicka för att se detaljer genom att klicka på dess ordernummer. Direktlänk är http://www.pellesoft.se/area/shop/status.aspx
<li>Nu kan du lista alla de senast skrivna trådarna. Oavsett om de är nya eller skrivna i så kommer dessa upp och listas i fallande datum och tidsordning. Välj i forumet fliken selektering och klicka på "Lista senaste inlägg i alla forum".
<li>Perfekt för moderatorer och andra som brukar svara i forumet - Nu kan du via inställningar i forumet som bonusmedlem prenumerera på de forum du är intresserad av att bevaka. Mailet skickas till dig och innehåller information om såväl ämne, rubrik, och den fråga någon har ställt. I slutet finns en länk där du kan klicka för att komma direkt till frågan.
<li>har du saknat att kunna registrera jobb du erbjuder eller söker, då är väntan över. Nu kan du komma åt denna sektion. Det är som vanligt ett första utkast och mer kommer. Om du lägger in ett uppdrag kan du sedan redigera det. Gå till det aktuella uppdraget och läs i högerspalten vad som gäller.
<li>När man tittar på en tråd så ser man överst en summering på alla inlägg. Om det är en liten gul ruta framför inlägget så betyder det att inlägget är nytt sedan du sist loggade in.
<li>Jag har även bytt gif-bilder uppe till höger där ramen kommer. Tidigare var den inte transparant vilket resulterade i att det blev ett vitt streck upp mot ordet "nya" i x nya imail.
<li>Jag har även ändrat på några sidor som inte hade gul högerkant på högerspalten. Detta gällde främst sidorna man nådde via flikarna på framsidan.
<li>Om jag inte nämnt det tidigare så kan du nu i shoppen titta på hur dina transaktioner ser ut som du gjort, dvs de betalningar som utförts med kreditkort för köp av bonusmedlemskap. Äntligen börjar lite folk vakna igen - 20 sponsorer de senaste två veckorna- stort tack för det.
<li>Motorn för att rapportera om nya inlägg har skrivits via epost verkar fungera stabilt. Jag har under två dygn fått mail löpandes och ingen har klagat på tjänsten. Dock är det inte så många som gått in i forumets inställningar än och valt bevakning , men jag hoppas det blir fler vartefter.
<li>Har fixat så textrutorna ser ok ut även i firefox. Om de ser ut som förr, refresha sidan så den nya css-filen läses in till din dator.
<li>Har fixat så tabeller som finns i artiklarna ser ok ut igen. För er som har skrivit artiklar, gå gärna igenom dessa och kolla att de ser ok ut. Den gamla <kod> taggen skall även bytas ut mot < code taggen nu istället, precis som i forumet.
<li>Äntligen är det dags för dig att stifta ny bekantskap eller leta efter intressanta personer eller bara slötitta på folk. Via "medlemssektionen" kan du söka på både det ena och det andra. Mycket nöje.
<li>Nu kan du ställa in vilka kunskapsområden du har samt betygsätta dessa från 0-5 där 0 är ingen kunskap och 5 är expert. Du ser dessa på din profil samt att dessa kan bli sökbara när du söker en medlem i medlemsregistret.
<li>När agenten visade att ett nytt inlägg skrivits så pekade länken fel. Detta är nu åtgärdat.
<li>I forumet när man postar har jag försökt att förtydliga grupperna, säg gärna till om det är urbota dåligt. Jag har även sett till att den bara postar en gång istället för två när man väljer grupp resp kategori.
<li>En orapporterad bugg upptäcktes av Cougarina för man såg inte vem som varit inne på ens profil utan det var samma namn. Nu är detta dock ändrat så de max 10 senaste visas.
I samband med detta- vänligen rapportera ALLA buggar och ligg i, annars är det tyvärr så att jag missar.
<li>I rutinen som mailar information om nya inlägg som skrivs så innehöll url:en ett mellanslag. Detta är nu åtgärdat.
<li>När pelleplus-menyn är öppnad och agenten visar meddelande så försvann texten. Detta är nu avhjälpt tack vare Vem's skarpa öga.
<li>Flyttat upp texten lite när man skriver inlägg för att få upp botten lite mer.
<li>På visitkorten kan man nu även se era kunskaper genom att använda den andra fliken.
<li>Personer i chatten som haft åäö i sina nickname och varit bonusmedlemmar har inte fått röd text när meddelanden riktats till dom.
<li>Sökmotorn har ändrats något. Nu går det bl.a. att skriva "c#" som inte tilläts tidigare.
<li>När man i nyhetsbrevet klickar "vill inte ha vidare nyhetsbrev" så visas en sida istället för att bara gå till framsidan efter avsutat arbete. Det var rätt tidigare, men ingen information gavs.
<li>Navigeringen till sökmotorn är ombyggd - nu klickar man på siffror istället för att navigera mellan sidorna.
<li>Uppdaterat SSL certifikatet ytterligare 2 år för bl.a. shoppens räkning, kostnad: sanslösa 5000 kr (= 50 bonusmedlemmar) men nödvändigt.
<li>Om man flyttar en tråd från ett forum till ett annat från antingen admin eller en moderator aktiveras även agenten för mailbevakning.
<li>Nu kan man skriva en söktext i sökrutan på sajten, trycka enter och komma till sökresultatet direkt istället för tvingas trycka på "sök-knappen".
<li>På visitkortet har jag ersatt Titel: ** med aliasnamnet istället
<li>På profilen visades fel antal på insända länkar, detta är korrigerat.
<li>Ett fel under eftermiddagen skedde då jag ändrade två relationer mot forumets tabell - detta medförde att det inte gick att posta under en kort stund. En medlem mailade om felet.
<li>En total omskrivning av uttaget av data då du kör sökningen är gjord. Nu skapas internt en rankinglista som gör att ju större träff du får på de ord du skriver - desto högre kommer denna i listan. Jag tror att jag har kommit på god väg till en riktigt bra sökmotor nu (förutom forumet där alla vill välja vilket forum man skall söka i). Spontant säger jag - ni söker för grovt - ange fler parametrar och försök igen.
<li>Du kan nu läsa och kommentera andras artiklar.
<li>Smärre rättningar enligt fellistan har gjorts såsom att ta bort javascriptforum och ersatt med javascript/dhtml, lagt till kaffekopp samt rosikoner i chatten. Plus/minusikonen i chatten visas rätt igen. Dock verkar inte försöket till att inte posta när man trycker misslyckats - får göra ett nytt försök där.
<li>Du kan nu addera annonser i köp, byt & sälj. Om du vill lägga till en eller flera bilder går det bra att göra efter varandra innan du trycker spara. Det återstår några sektioner tills allt är klart.
<li>I artiklarna visades inte html-tabeller korrekt.
<li>När man läser ett trådat inlägg är nickname bytt till det kompletta namnet på medlemmen.
<li>Nyhetsbrevet går ut på tisdag tillsammans med en enkät om vad man anser om microsoft support och hur mycket man vet i dagsläget om de tjänster som finns.
<li>I blandat arkiv finns tidigare nyhetsbrev, detta kommer fyllas på vartefter. De senaste ligger där för tillfället, men fler kommer att läggas in.
<li>I sökmotorn kan man nu söka i ett specifikt forum också</li>
<li>Nu kan även företag köra privata forum på pellesoft om så önskas. Det kostar en slant, men kan vara värdefull kommunikationskälla. Är ditt företag intresserad, hör av er för en demo.
<li>Total ombyggnation av content managementsystemet för uppladdning, resamplig och administration av bilder för att stödja olika bildformat trots transparans. De användare som kan använda detta, exempelvis om man lägger in något under jobb och praktik får varje medlem en egen katalog där bilder kan förvaras på pellesoft.
<li>Ett avrundningsfel på de sidor som hade paging har åtgärdats.
<li>Visning av räknaren för imail visades felaktigt om man flyttade mellan arkiverat och normalt
<li>Man kunde inte radera i tips & tricks.
<li>Ändrat så antalet sidvisningar inte ökar mer än 1 gång på artiklarna
<li>Byggt klart rutin för att göra tabeller i contentmanagementsystemet
<li>En felskriven procedur om användaren aldrig varit i forumet tidigare gick fel
<li>Avvaktar med nyhetsbrevet denna vecka, fanns inte så mycket att skriva om
<li>Jag har tagit bort så agenten rapporterar om användare loggar in eller ut. Därmed minskas visningarna från agenten med minst 50% vilket kan upplevas som positivt för många.
<li>En ordentlig genomgång och omskrivning av sökmotorn har gjorts.
<li>Ett fel vid redigering så sidan gav fel vid profileditering har tagits bort
</ul>