Hej Pelle, Att "markera alla" går givetvis att genomföra. Där måste jag komma ihåg att tömma ut , ligger 1.800.000 poster där just nu så att trigga läst eller inte är ganska stor datamassa att hålla reda på för er. Jag kommer troligen att tömma markeringarna för inlägg skrivna < 6 månader eller något. "eller missförstod jag dig med att du vill kunna markera det som läst oavsett om du gjort det eller inte?" Japp, har du kollat fliken selektering? Där kan du trycka för att se vilka inlägg du bl.a. senast skrev i, postade osv. Du är bonusmedlem så du har tillgång till dessa rapporter. Är det något i stil med detta som du söker? Eller så skulle man kunna använda den principen jag föreslog för ett tag sen; att man istället får se alla inlägg i de delforum man normalt ser, sorterade efter datum. På så sätt ser man om det har kommit något nytt sen man senast kollade. Niklas, du har två varianter att se detta. Står det ett [i] är inlägget nytt sedan du loggade in. På framsidan finns fliken "nytt på sajten", http://www.pellesoft.se/defaultnews.aspx där du ser de senast postade inläggen. Kanske inte exakt vad du är ute efter, men ändock en bit på väg. Jo, jag vet att det _går_ att se vilka som är nya, men uppdelningen i delforum är ibland krånglig (om man kollar in ofta under lång tid, typ varje kvart under hela arbetsdagen, varje dag i två månader). En annan sak som jag märkte tidigare idag är att det skulle vara bra med möjligheten att kolla samtliga forum på ett enkelt sätt. Det dök nämligen upp ett mess i Agenten. Jag hann läsa rubriken och såg att det handlade om exakt samma sak som jag höll på med. Men jag hann inte se vilket forum det var i och det var inte i något av mina valda forum. Försökte söka på delar av den rubriken jag såg men hittar inget. Så för att hitta det skulle jag behöva klicka mig igenom varenda forum genom att använda den krångliga navigeringen uppe i högra hörnet. Om jag däremot kunde få upp inläggen från samtliga forum i datumordning så skulle det vara fixat. Jo, det är ju bara en liten skillnad. Men i allmänhet vill man nog ha "sina" delforum i en sån lista som jag föreslår. Det är ju rätt bra att kunna ha både och utan att behöva logga ut emellan. Hehe... löjligt korta inlägg här... =) Japp, snabba svängar i svaren. :) Se inlägget blog. Jag har gjort en variant för er som önskat. Dock att markera allt läst måste jag fundera lite mer på för att praktiskt göra det bra. Måste nämligen skjuta in en mängd poster i en tabell tillsammans med användarid så det är lite fundering som måste göras för att få till det bra. Utmärkt, men: Alla trådar är sorterade på datum i fallande ordning - det nyaste först osv.. Rutinen får se ut såhär nu, jag får titta på det vid senare tillfälle. Det är väl förhoppningsvis lite bättre än ingenting. När man väljer en selektering ur de forum man är kopplad till så står ju forumnamnet, då borde det väl gå att i den sql-frågan du skapat även plocka forumnamnet och sedan visa på samma sätt som i de andra selekteringarna utan en massa ny kodning? Om det inte går att återanvända listningarna när du skapar nya så är sidan väldigt konstigt uppbyggd. Pelle, Markera alla som lästa?
Är det svårt för dig att se till så man har en kul funktion som heter markera alla inlägg som lästa?
Det är flera inlägg som jag inte ens vill in o titta på som hela tiden står i fetstil. Jag går in ofta för att
se om besökta för fetstil för att se om de ändrats. Detta blir svårt när alla är feta.
Går det att lägga till en liten knapp eller nått vid sidan som heter markera alla som lästa?
Samt att man kanske kan slänga in en chackbox framför varje tråd om man vill markera vissa
trådar som lästa eller olästa så som man kan göra i de flesta apps. RSS readers, Outlook etc.
Mvh JohanSv: Markera alla som lästa?
Att lägga en knapp behövs ju inte. Så fort du läser inlägget avmarkeras det fetstilta (olästa) inlägget - eller missförstod jag dig med att du vill kunna markera det som läst oavsett om du gjort det eller inte?Sv: Markera alla som lästa?
Jepp precis, vill säga att jag läst ett inlägg fast jag inte gjort det.
Jag försöker svara på rätt många inlägg och ibland blir det svårt att lätt hitta de jag vart inne o svarat på, då många inlägg visas som icke lästa. Det går snabbare at hitta om ett läst inlägg inte längre är läst då det ändrats från normal till fet stil. Kanske man kan göra det enklare genom att färga de inlägg man svarat på med rött?
Då skulle det vara enklare att följa dem man är aktiv i.
Är du med?
mvh JohanSv: Markera alla som lästa?
Sv: Markera alla som lästa?
I det fallet hade det varit enklare att få se alla inlägg i datumordning istället för i forumordning.
På det viset jag använder siten nu är det utmärkt med en forumuppdelning, så jag vill ju bara ha min variant som ett komplement.Sv: Markera alla som lästa?
Om man har funktionaliteten för den ena så är det bara en variabel som behövs för att visa "det andra".Sv: Markera alla som lästa?
Ja, det är klart. Det jag menade var bara att det standardvarianten troligtvis är en där man bara har sina forum, eftersom man redan har sagt att det är de man är intresserad av.
Eller så här:
1. Normal vy, med forumuppdelning
2. Byte av sorteringsordning, till datum istället. Det är samma information som presenteras i 1, men sorterat på ett annat sätt.
3. Alla inlägg från alla forum för de X senaste dagarna, sorterat efter datum.Sv: Markera alla som lästa?
Jo, du har absolut rätt i att som standard så vill man ha sina valda forum, precis som idag. De alternativen du föreslår tycker jag passar utmärkt. Eller så har man alternativ 1 och 2 och lägger till en knapp eller länk för att se den vy man är på men med samtliga forum.
Jag förstår att det ligger en hel del tanke i forumets uppbyggnad från Pelles sida, men när man använder något ofta så dyker det upp "buggar" som försvårar det dagliga användandet. Alla tänker inte likadant. Det kan även vara bra att gå efter hur andra forum är uppbyggda.Sv: Markera alla som lästa?
Jag vill nämligen inte att det skall bli några hundra tusen extra poster om det nu inte behövs.Sv: Markera alla som lästa?
1. man skulle nog vilja ha en kolumn extra där det står vilket forum varje tråd tillhör,
och som sagt
2. helst en möjlighet att bara se trådar från de forum man normalt har valt.
Sen verkade det som att man bara såg de X senaste trådarna. Jag skulle gärna se att man såg precis samma trådar som i den "vanliga" vyn.Sv: Markera alla som lästa?
Kruxet är att jag måste koda om en massa för att få till det då, nu behövde jag bara lägga till en sql-fråga för att bygga den sidan.Sv: Markera alla som lästa?
En lösning med att markera alla är inte så svårt.
Om du inte vill styra det på inläggsnivå (vilket egentligen skulle vart bäst.)
Kan du ju skapa en ny tabel där du sparar ner ForumID och dagens datum + tid. ALlt som är under denna tid är markerade som lästa. Så fort en ny tråd kommer in är ju datumet högre och syns på så vis.
Bara en snabb workarround för att slippa för mkt trafik. Nackdelen är ju dock om man vill välja enskild
post som oläst igen (om man nu skall tillåta sånt)
Mvh Johan