På framsidan där den gula triangeln visas finns en länk till en enkät som jag skulle vilja be er ta fem minuter och fylla i. Enkäten handlar om förståelsen för microsoft support, dess tjänster och vad som erbjuds. Ju fler som deltar desto bättre. Tack på förhand! Och alla frågor utgick som vanligt från att man var anställd, inte arbetslös som jag... Vad skall man svara på frågan om antal anställda på företaget? Och inte kunde man berätta att man tycker att den inbyggda hjälpen i Windows är under all kritik - i guider och andra formulär står först en sak bredvid rutan man skall fylla i, och tar man sedan fram den "lilla" hjälpen, står precis samma sak där, bara något omformulerad, och slutligen står samma sak en tredje gång i hjälpfilen. Vad är det för mening med hjälpfiler när de inte ger utförlig information? Och när man har nätverksproblem står det ofta att man skall kontakta nätverksadministratören. Och vem är det? Jo, jag... När jag tar fram hjälpfiler vill jag ha <b>hjälp</b>! Och ringa supporten är det inte tal om. Det är svindyrt! För ett företag är det kanske värt det, men för en hemmaanvändare? Knappast... För att fortsätta klanka på Microsoft (eller kanske på QuickSearch) <b>När man som läsare upptäcker ett stavfel i en publikation så blir det lätt att man sitter och letar fler felaktigheter utan att egentligen bry sig om dokumentets innehåll. Dokumentet uppfattas som oseriöst.</b> Det är iofs litet skillnad i textmassa mellan undersökningen och en dagstidning. När man har valt tre alternativa supporttjänster man använder måste man rangordna fem? <b>Jag är hemskt ledsen men vilken jobbig tillvaro du måsta ha då i princip alla dagstidningningar och annan literatur är fulla av stav- och språkfel... du kan juh inte snappa upp någon som helst information om du nu har så svårt att ignorera oväsentligheterna och fokusera på innehållet.</b> Jag hörde en mycket vis fras från en språkforskare en gång: > <b>Och inte kunde man berätta att man tycker att den inbyggda hjälpen i Windows är under all kritik </b> Finns en avdelning där jag måste hitta på för att komma vidare "Rangordna vilka tekniska produktsupporttjänster från Microsoft <b>Det viktiga är inte att stava rätt eller uttala meningar grammatiskt korrekt, det viktiga är att man blir förstådd.</b> <b>Jag ber er om 5 minuter
Sv: Jag ber er om 5 minuter
Tacka vet jag GNU. Där får man iaf med ordentliga hjälpfiler...
Det var mina 5 minuter och mina åsikter om Microsofts support.Sv: Jag ber er om 5 minuter
"Undersökningen tar c:a 4 minuter att bevara."
Varför <b>bevara</b> en undersökning? *skratt*
"Jag känner inte till någon av alternativen"
Korrekt svenska är väl "<b>något</b> av alternativen"?
Detta kan ses som petitesser men går man ut med en enkät eller publikation till allmänheten så <b>bör man</b> korrekturläsa den.
När man som läsare upptäcker ett stavfel i en publikation så blir det lätt att man sitter och letar fler felaktigheter utan att egentligen bry sig om dokumentets innehåll. Dokumentet uppfattas som oseriöst.Sv: Jag ber er om 5 minuter
Jag är hemskt ledsen men vilken jobbig tillvaro du måsta ha då i princip alla dagstidningningar och annan literatur är fulla av stav- och språkfel... du kan juh inte snappa upp någon som helst information om du nu har så svårt att ignorera oväsentligheterna och fokusera på innehållet.Sv: Jag ber er om 5 minuter
Sv: Jag ber er om 5 minuter
Inget alternativ får förekomma två ggr...
Har man vid något tillfälle försökt använda hjälpen till VBA i Access så förstår man att det finns hål att fylla!
/JohanSv: Jag ber er om 5 minuter
Det jag skrev baserar sig på statistik. Jag har dessvärre ingen källa att hänvisa till.
När du tog upp dagstidningar och "annan litteratur" så tycker jag att det är ännu mer skrämmande med alla felaktigheter... för journalister måste ändå ha mycket höga betyg i svenska (och andra ämnen) för att ha tagit sig in på journalistlinjen på universitet/högskola. Tidningar skall även ha en ansvarig utgivare som skall ansvara för att det som står i tidningen är korrekt.
Grejen (enligt tidningen) är att de låter stavnings- och grammatikprogramvara sköta korrekturen.
Min åsikt är att ska man publicera något som man vill att andra ska läsa så bör man använda ett korrekt språkbruk.Sv: Jag ber er om 5 minuter
Det viktiga är inte att stava rätt eller uttala meningar grammatiskt korrekt, det viktiga är att man blir förstådd.
En mening att tänka på.Sv: Jag ber er om 5 minuter
Själv tycker jag hjälpen i WinXP/2003 fungerar bra. Jag hittar allt som oftast informationen jag letar efter. Jag instruerar även användare, klient- och server-tekniker och helpdesk att primärt använda den inbyggda hjälpen. Det kan inte vara så att om man letar efter fel så hittar man dom?
Men vad vet jag? Om jag sänker samtalen med 5% till helpdesk för att användare börjar lära sig själva så anser iallafall jag att att hjälpen till viss del fyller sin funktion.Sv: Jag ber er om 5 minuter
som du använder mest." Jag kan inte fylla 5 stycken eftersom jag enbart har använt 1 (en) .Sv: Jag ber er om 5 minuter
Håller fullständigt med... i dagligt tal och "daglig skrift" t.ex. här i forumet, i chat eller SMS m.m.
Men går man ut med en publikation eller som i detta fall en enkät så bör man korrekturläsa den först.Sv: Jag ber er om 5 minuter
Finns en avdelning där jag måste hitta på för att komma vidare "Rangordna vilka tekniska produktsupporttjänster från Microsoft
som du använder mest." Jag kan inte fylla 5 stycken eftersom jag enbart har använt 1 (en) .
</b>
Jag hade samma problem, så jag spenderade 2½ minut på det och sket sen i det då man inte kunde gå vidare utan att välja 5 st...