Jag tänkte nu börja bygga den nya testcertifieringsmotorn. Vad jag skulle vilja är att få in tips från er vad denna skall innehålla. Poängräkningar, rätt svar, backa i frågorna, tidsbegränsning, sammanställningar osv. Så på med tänkarhjälmen och spåna. Backa i frågorna vet jag inte om man ska kunna göra, ibland kan det komma en fråga senare som gör att man kommer på rätt svar. Sen vet jag inte om man ska kunna se de rätta svaren, men kanske att man får ett tips om vad man behöver läsa på till nästa gång man ska certifiera sig. Att backa ser jag som en självklarhet. När man skriver ett vanligt prov (oavsett för vad) så har du juh alltid möjlighet att bläddra tillbaka en sida och korrigera ditt svar? Det enda som är ett problem är just tiden och att man kan googla. Så även om du har 60 sekunder på en fråga så skulle man kunna välja vad som heslt.. fortsätta googla.. backa.. välja ngt igen.. googla vidare.. sen tillsist när man upprepat detta flera gånger och googdlat klart så kan man välja rätt alternativ. Idag fungerar riktiga certifieringar att man kan markera frågor man är osäkra på och när man kört klart alla frågor kan man backa och ta dom en och en. Frågan är dock om det skall upplevas som en riktig certifiering eller om det skall vara som att "man lär sig" och få möjlighet att köra om för att lära sig hur man egentligen skall göra.Önskemål nya testcertifieringen
Detta material är sedan till nytta vid byggnationenSv: Önskemål nya testcertifieringen
Det är ju bra om man inte har allt för lång tid på sig, en del går ju att googla fram svar på och det är väl inte tanken, kanske 45-60 sek betänketid på varje fråga är lagom.
Mina små strån till stacken....
//Anna-KarinSv: Önskemål nya testcertifieringen
Men att kunna gå tillbaka måste man kunna göra på något sätt. Självklart att man kan få hjrnsläpp eller fastna i en tankebana som är fel och inte förrens man fått tänka bort ett par minuter så kommer man in på rätt spår.Sv: Önskemål nya testcertifieringen
Vi tar ett exempel på en fråga: Vad heter den fil man kan använda för att formatera XML?
Svarar man fel får man helt enkelt svaret.