Hur i hela världen byter jag lösenord på denna sjukt svårnavigerade webbplats? Därför att jag har det askassa autogenererade lösnordet som mailades när jag registrerade mig. Varje gång jag ska logga in måste jag kolla mina gamla mail och kopiera in lösenordet. Jo, men jag har större krav på säkerhet än så. Om du är här så ofta så lär du ju komma ihåg det efter ett tag, det är ju bara 5 bokstäver/siffror, dock kan jag hålla med om att alternativet att kunna byta lösenord borde finnas... Eftersom Pelle just nu bara använder lösenordet som verifikation så är det nog svårt att kunna byta. hehe optimist, nope, det är inte mitt lösenord här. Hoppas att ingen har det heller, det var bara för att visa på hur man kan göra för att komma ihåg sitt lösenord. Nej, jag har inte problem att komma ihåg lösenord. Det är bara de att jag inte vill komma ihåg 10000 lösenord. Och särskilt inte DÅLIGA lösenord, som jag inte valt själv. Hej Jon och alla ni andra som funderat på samma fråga. <b>När det gäller lösenord är det helt enkelt så att de senaste 4 åren har detta varit det absolut bästa sättet att inte behöva hålla på med användare som glömt sina lösenord, jag är i stort sett befriad från dessa problem tack vare detta sätt.</b> Det krävs i genomsnitt 38^5/15000~5300 försök för att hitta ett lösenord. Har man intresse av det är det alltså skitlätt, åtminstone ett lösenord/dygn är inte svårt att få... kräver ungefär 7 försök på 2 minuter, och det borde vilken dator som helst klara av.Hur byta lösenord?
Sv: Hur byta lösenord?
Om jag skulle kunna byta, så skulle jag kunna ha ett som jag kommer ihåg...Sv: Hur byta lösenord?
Dessutom använder jag datorer på olika platser; hemma, hos föräldrarna, hos kompisar och på skolan...Sv: Hur byta lösenord?
Jag tror att senare om/när Pelle gör om det så att man loggar in med a-post så kanske man kan få byta lösenord.
Har du svårt att komma ihåg lösenordet, gör en ramsa av det.
t ex: HTHBH = Han Tror Han Bestämmer Ha.
Det är på det sättet jag kommer ihåg mitt lösenord här.
//Anna-KarinSv: Hur byta lösenord?
Först måste jag säga att du måste ange ett korrekt för och efternamn för att vara godkänd medlem på pellesoft. Jag ber dig därmed ändra det så fort du kan via "min profil", "ändra inställningar". Jag går med jämna mellanrum igenom kontona och raderar de som anger "kalleanka-konton". Fram till idag kan jag säga att det är ca 4000 konton som tagits bort och detta gäller givetvis alla. Jag hävdar att om man inte kan ange sitt riktiga namn har man inte heller för avsikt att vara seriös på pellesoft.
När det gäller lösenord är det helt enkelt så att de senaste 4 åren har detta varit det absolut bästa sättet att inte behöva hålla på med användare som glömt sina lösenord, jag är i stort sett befriad från dessa problem tack vare detta sätt. Sen har jag gett er tjänsten automatisk inloggning som för dom som återkommer ofta underlättar oerhört för.
Jag förstår att det är problem om du sitter i skolan men att komma ihåg dessa 5 tecken borde gå ganska snabbt om man är intresserad att återkomma, vilket förstås inte alla är.
När det gäller den fruktansvärt dåliga navigeringen önskar jag att du specificerar vad som är dåligt för annars är det väldigt svårt för mig att dels förbättra det eller ens förklara varför jag gjort som det är. Om du har några konkreta synpunkter eller förslag på förbättringar så lyssnar jag givetvis på dessa.Sv: Hur byta lösenord?
Vad är skillnaden på att skicka ut ett mail med ett autogenererat lösenord och att skicka ett mail med ett lösenord användaren har valt själv?
I vilket fall tycker JAG att en kombination av t.ex. epostadress och lösenord ska krävas vid inloggning, som det är nu krävs det i snitt inte allt för många gissningar att hitta ett konto.
/JohanSv: Hur byta lösenord?
Är helt på linjen att kräva mer av användaren än bara lösenordet.
Sen är väl den bästa metoden att användaren skriver in sin emailadress för att få ett nytt automatgenererat lösenord, och att man lätt kan byta lösenord, och att lösenorden sparas MD5-hashat i databasen?
Det är väl den vanligaste metoden?