Jag bli lite smått irriterad över att kurser som man bokar upp sig på inte går på grund av att tillräckligt många inte anmält sig. Det vore bra om det fanns någon gemensam utbildningspool här på Pellesoft så att kursverksamheten kan samordnas mer i enad front än att varje företag/människa söker upp ett kursföretag själv. Jag skulle kunna tänka mig att kunna betala för en sådan tjänst. Kanske skulle även detta kunna kompenseras genom att utbildningskostnaden kan pressas ner om vi är flera som tänker gå utbildningen. Vad tror ni? Vad tror du Pelle? :) Har varit med om samma sak två gånger. Tror att det var på Corner Stone båda gångerna.... Lite irriterande. För min del har det varit informator två gånger och något annat företag... :) Det här måste vi ta tag i helt enkelt. En bra???? idé kunde vara att man sätter upp någon utbildning ett datum några månader bort här där man får anmäla sig om man vill gå. Man får då även regga sig vart man bor. Om ett tillräckligt stort intresse finns så kan man väl se om de kan ordna kursen i närheten av de flesta intresserade. Det var ett förslag, finns nog bättre med :) Mmm det är en bra början. Men du har nog inte så mycket större val än Stockholm, Malmö och Göteborg i detta fall. Dock är det ju värt ett försök. Hur långt fram i tiden skall man lägga in posterna då - 3 månader? Visst blir det nog de större orterna. Tänkte bara att om 15 är intresserade i gbg av 20 möjliga kan det vara en idé att lägga kursen där. Ge förslag på några kurser så skall jag skissa ett exempel vi kan diskutera utifrån. Jag plockade bara ett par kurser från olika företag (för att inte förfördela någon :)) Komplettera gärna föregående inlägg med dess ID:n som Microsoft har på dom. <Som part i målet är ju min nästa utmaning att ta MCT:n (Microsoft Certified Trainee) <b>Komplettera gärna föregående inlägg med dess ID:n som Microsoft har på dom.</b> Hittade nu, tar andra som låg i rad :) Du glömde denna kurs också :) Jag har tagit upp det här med Jaber Zain vår VD på Cornerstone och vi är medvetna om problemet och vill hitta en lösning. Tyvärr är det svårt att förutspå när IT-proffs kan komma loss ifrån sina dagliga uppgifter och gå kurs. <b>Du glömde denna kurs också :)</b> Jag har funderat lite och är inne på att lägga upp en förteckning på kurser som man kan gå. Till varje kurstillfälle finns 2 eller tre alternativa datum rätt långt från varandra men även var i landet. Man väljer ett av dessa. Utbildare anges inte och datum blir alltid en måndag då kurserna oftast är må-tis, eller må-fre. >En kostnad eller prenumeration utgår för att vara med - säg 200 kr/år men dom pengarna lär du Givetvis skall man göra det och så ser det ut redan idag på pellesoft. Jag refererade till tidigare inlägg där man var beredd att betala för denna tjänst, därav denna kommentar. Jag håller med Mikael, dvs att kostnaden bör mer vara inbakat i leverentörens pris på något sätt än en prenumerationsavgift. Då siktar vi in oss på det. Något annat som inte "verkar bra" ? Du skrev: "... därmed gör ni en kollektiv upphandling... ". Vad menar du med detta? :) Vem är "ni"? Är det en utvald person i intressegruppen? <b>En återrapport till personerna sker och berättar detta samt att de kan boka in kurserna antingen här eller direkt på företagets egna bokningssida för respektive företag.</b> Egentligen tror jag det blir tvärt om - utbildningsföretagen får dels säga att 1. Ja, vi kan ta emot denna grupp som vill ha en specifik kurs detta datum, 2. Prislappen för dom 8:a anmälda blir .... kr Vi kanske skulle kunna köra en test och utvärdera sedan om det känns som ett bra upplägg. Hur går det med samordningen av det jag tog upp? Jag börjar själv bli mer och mer irriterad på problemet och jag blir mer och mer sugen på att starta något i området. Det är verkligen inte ett effektivt sätt som utbilningsföretagen jobbar på idag och något måste göras. Ser man på tex mina utbildningspengar för i år så kommer dessa att försvinna pga utbildningsföretagen inte lyckats få till en kurs i "Analyzing Requirements and defining Microsoft .Net solution Architectures". Jag blir så trött på det här... jaja, ska inte klaga mer... :) Den kör vi i januari. Mmm, men då är det en ny utbildningspott och de fem dagar jag har kvar på utbildning i år går inte att överföra till det nya året. Det är ju en del pengar det handlar om som går förlorat. Riktigt irriterande och det är så tråkigt att det inte går fler kurser i Göteborg. Vi är ju en hel del IT-konsulter här i Göteborg och det borde finnas ett stort intresse för de IT-företag som finns här att kostnadseffektivisera, dvs att inte skicka upp utvecklare m.m. upp till Stockholm för att utbildas. Jag behöver hjälp. Vill du inte ha en webservice, så kurserna kommer upp dynamiskt istället? Det går så bra så.. Men förmodar att inte samtliga bolag kommer att bygga dessa så det måste i alla fall finnas två ingångar - automatik och manuellt. Pelle: Du måste skaffa lite självsäkerhet ;) Borde inte utbildningsföretagen vara intresserade av att få gratis annonsering på Sveriges största programmeringscommunity? Det enda de behöver göra är att skriva en webservice som loopar ut lite saker som en webservice för att öka intäkterna :) Se till att dra iväg lite mail till dem ;) Självklart ska Pellesoft inte läsa data från alla olika företag, utan du bör tillhanda hålla en WebService (byggd på WSE SP2) med inloggning, där olika företag kan ansöka om ett login så de kan ladda upp kursinformation till pellesoft.IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
/KristerSv: IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
Sv: IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
Jag tänkte testa på lexicon nu i december i Göteborg. "Analyzing Requirements and Defining Microsoft .NET Solution Architectures". Men inga har anmält sig ännu så jag misstänker att även denna kurs läggs ner.Sv: IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
Jag tror definitivt jag kan pressa priserna lite om exempelvis 10 personer anmäler sig att dom är beredda att köra när poolen är full, likaså administrera detta - dock är det väl större problem med att när poolen är full säga vilket datum det blir - då kan det bli bortfall av bara den anledningen.
Hör gärna av er med tips så kanske vi kan göra en insats tillsammans. Jag har ju goda kontakter med såväl informator, jönsson som cornerstone.
Som part i målet är ju min nästa utmaning att ta MCT:n (Microsoft Certified Trainer) och hålla dessa utbildningar och givetvis vill man inte bara ha 2 personer att hålla kurserna för - det skall ju helst vara fullsmockat!Sv: IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
Vilka kurser skall man ta, alla eller några av dom eller vad? Det låter nästan som man skulle ha en "plocklista" där man väljer vilka man vill gå, för det finns ju som sagt var många kurser.Sv: IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
Man kan väl lägga upp de kurser som man tror är aktuella och intressanta här, och som du säger, 3 månader innan. Vill man ha någon annan kurs kunde man väl göra det att man lägger förslag på en kurs, som andra får tycka till och anmäla sig till, som också ligger ute i 3 mån. Är intresset tillräckligt stort kanske utb.företagen kan ordna den då. Det blir nog lättare för oss och en effektivisering för de företagen.Sv: IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
Windows Server 2003 Network Infrastructure
Windows Server 2003 Network Environment
Windows Server 2003 Directory Services
Programming with the Microsoft .NET Framework (Microsoft Visual C# .NET)
Developing Microsoft .NET Applications for Windows (Visual C#.NET)
Administering a Microsoft SQL Server 2000 DatabaseSv: IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
Skall du bli prao på Microsoft? :)
/micke
MCT (Microsoft Certified Trainer)Sv: IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
Hoppsan, vart hittar man dem hehe :)Sv: IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
2275EBC - Maintaining a Microsoft Windows Server 2003 Environment
2278EBC - Planning a MS Windows Server 2003 Network Infrastructure
2285 - Installing, Configuring and Administering Microsoft Windows XP Professional
2559 - Introduction to Visual Basic .NET Programming with Microsoft .NET
2565 - Developing Microsoft .NET Applications for Windows (Visual Basic .NET)
2609 - Introduction to C# Programming with Microsoft .NET Sv: IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
2710 Analyzing Requirements and Defining Microsoft .NET Solution Architectures
Vad kul förresten att ni tyckte det var en bra idé! Ser framåt denna funktion och jag kommer att sprida den till mina kollegor och andra jag känner när det väl lanseras.Sv: IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
Det har gjort att vi ofta kör kurs med 3-4 deltagare med låg lönsamhet för oss just för att undvika irritationen som kan uppstå. Vi har också infört "Start garanti" på kurser och enskilda tillfällen för att man som kund skall kunna planera sin utbildning och undvika att bli besviken.
Allt eftersom företags investeringsvilja ökar och i takt med den vändande konjukturen så kommer det att bli högre beläggning hos oss och andra leverantörer. Det gör tex att vi kan presentera fler tillfällen med just "Start garanti" men framförallt tror vi att problemet försvinner med lågkonjukturen.
De här åtgärderna är uppenbarligen långt ifrån tillräckliga och vi arbetar gärna tillsammans med Pellesoft och övriga aktörer i Communityn för att ta fram och hitta en modell som kan minska irritationen och öka möjligheten att en kurs blir av.Sv: IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
Nej då, kopierade från MS sida rakt av bara *bekväm* :)
Det fina annars på det här sättet är ju att utb.företagen kan planera kurser bättre och få fler personer dit. Om möjligheten finns att lägga egna förslag på kurser kan det ju vara bra att se vilka kurser man vill ha. Det kan ju vara att folk vill ha en utbildning som inte finns idag t.ex.Sv: IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
Man låser sedan intresseanmälan ca 2-3 veckor före utsatt datum och tittar på antalet som bokat. Alla företagen får lägga ett bud på dessa intresserade personer och därmed gör ni en kollektiv upphandling.
Tillbaks får pellesoft ett framförhandlat pris från dessa företag att det kostar si eller så. En återrapport till personerna sker och berättar detta samt att de kan boka in kurserna antingen här eller direkt på företagets egna bokningssida för respektive företag.
När priset är framförhandlat och något utbildningsföretag åtar sig att ta gruppen, öppnas bokningen igen och man kan fortsätta säga man är intresserad - men då är priset satt redan och därför är det bättre för alla att fler hör av sig i god tid.
Det som händer då är att man ser hur många det är (nån måste ju givetvis vara först) men därefter kan nästkommande se att flera har bokat och därmed garanterar att kursen kommer gå. Slutligen är det upp till er att avsluta bokningen.
En kostnad eller prenumeration utgår för att vara med - säg 200 kr/år men dom pengarna lär du garanterat tjäna in redan vid första kurstillfället eftersom du troligen kommer få en högre rabatt.
Låter detta som ett intressant arbetssätt?Sv: IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
>garanterat tjäna in redan vid första kurstillfället eftersom du troligen kommer få en högre rabatt.
Kanske en petitess, men vore det inte bättre att förhandla fram detta som en kick-back från leverantören istället. En hel del företag ser kanske inte nyttan med att betala för att få möjlighet att betala...
/mickeSv: IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
Något annat som verkar dåligt i förslaget?Sv: IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
Betyder detta att den första anmälan inte är bindande? Finns det inte risk att det blir för få anmälda trotts att intresset varit stort från början? Bara en fundering...
/JohanSv: IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
Sen får helt enkelt gruppen bestämma vilket företag de vill köra utbildningen hos. Är det bara ett företag som säger att dom kan är ju inte valet speciellt svårt. Hur man löser det
Rimligt?Sv: IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
Sv:IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
http://www.cornerstone.se/course/showCourse.aspx?CNO=COUR2003051313451808626613
/mickeSv:IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
/KristerSv: IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
Behöver någon som kan skapa en förteckning med alla kurser, vilket företag och tillfällen de körs för att sen mata in i databasen.
Om jag får en dummy på 5 poster med den information som behövs för att "boka intresse" kan jag bygga upp en rutin sen där vi fortsätter och lägga in material, är det ok?Sv:IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
/mickeSv: IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda
Sv:IT-Kurser i Göteborg blir ofta inställda