Detta är ett nyuppsatt forum för att diskutera IT-terminologi. Har du några frågor om eller synpunkter på exempelvis översättning av datatermer så är du välkommen att skriva ett inlägg här. Jag heter Jesper och arbetar som lokaliserare på Microsoft i Redmond. Nytt forum för språk- och terminologifrågor!
Själv jobbar jag för Microsoft med lokalisering av Windows från engelska till svenska och kommer att titta in här på Pellesoft så ofta jag kan för att diskutera frågor som rör språk och terminologi i programvara.
Vänliga hälsningar
Magnus Simonsson
MicrosoftSv: Nytt forum för språk- och terminologifrågor!
Hittills har vi hanterat terminologibeslut helt internt, men framöver kan vi komma att ställa frågor här för att få användares perspektiv innan vi spikar vissa termer. Förhoppningsvis leder detta dels till att språket i Windows bättre matchar vad användare förväntar sig, och dels att svensk terminologi kan bli mer konsekvent mellan olika produkter - oavsett tillverkare.
Så - om du är intresserad av språk och datatermer får du gärna ge dina synpunkter på terminologi vi använder i Windows, eller starta en mer allmän diskussion om språk eller termer i programvara.
Jag har skrivit lite om några luriga termer på http://blogs.msdn.com/jesperh. I framtiden kommer jag att skriva liknande inlägg här.