Hejsan. Försökte för ett tag sedan köra den Telnet-server som finns i Windows XP, allt gick bra tills jag skulle skapa gruppen för Telnet-användare. Hej Samuel, Jag har forskat lite, och felet finns i fem olika språk. Jag har skrivit vilka på http://blogs.msdn.com/jesperh/archive/2004/11/15/257694.aspx, förhoppningsvis plockar Google och Msn upp det lite snart. Alltid trevligt att kunna hjälpa andra.Telnet-server hjälpen
Sökte i Windows XP hjälpen (svensk version) och läste men fick det inte att fungera. Installerade den engelska versionen av Windows XP i stället och insåg varför det inte fungerade. På alla ställen där det står "the TelnetClients group" har översättningen blivigt "gruppen för Telnet-klienter", problemet är bara att grupp namnet måste vara TelnetClients även i den svenska versionen. Här följer några exempel:
Telnet server troubleshooting:
Access denied: Specified user is not a member of the TelnetClients group.
Cause: Users must belong to the TelnetClients group in order to connect to Telnet Server.
Solution: Add the user to the TelnetClients group.
Telnet-server, felsökning:
Åtkomst nekas: Den angivna användaren är inte medlem i gruppen för Telnet-klienter.
Orsak: Användare måste tillhöra gruppen för Telnet-klienter för att kunna ansluta till Telnet Server.
Lösning: Lägg till användaren i gruppen för Telnet-klienter.
Telnet server access:
3. Double-click the TelnetClients group.
Notes:
The group name TelnetClients must be spelled exactly as shown.
Telnet-server, åtkomst:
3. Dubbelklicka på gruppen för Telnet-klienter.
Obs:
Gruppens namn måste skrivas exakt på det sätt som visas.
/SamuelSv: Telnet-server hjälpen
Aj. Inte bra.
Jag ska blogga nån dag om hur hjälpen lokaliseras, men i korthet går det till så här:
Lokalisering av programvaran inleds tidigt. Jag började med SP2 för nästan ett år sen, trots att det inte släpptes förrän under sensommaren. Hjälpen däremot, lokalisering av den inleds bara ett par månader innan produkten ska släppas. De som gör hjälpen vill inte börja för tidigt eftersom de måste vänta på att den engelska hjälpen stabiliseras och på att jag börjar bli nöjd med mina översättningar, så att de har solida ordlistor att slå i.
Detta inenbär att, till skillnad från programvaran, översätts hjälpen av ett ganska stort antal personer under ganska kort tid. De förlitar sig till stor del på de ordlistor jag förser dem med; de bör söka i dem vid varje referens till programvaran.
Om de inte kan hitta en viss term i ordlistorna, har vi en process för att lösa frågor. Dock blir det ofta väldigt många frågor (kanske är källtexten fel, kanske hänvisar källtexten till någon komponent som inte ingår i Windows osv) under kort tid. Vissa saker slinker igenom.
I just det här fallet, kunde de omöjligt ha hittat TelnetClients i ordlistorna, för det här gruppnamnet är av nåt skäl hårdkodat i tlntsvr.exe. Jag har inte kollat (det är helg och jag orkar inte rasa in) men jag misstänker att detta har varit hårdkodat sen i alla fall Windows 2000, och säkert har hjälpen varit fel ända sedan dess med.
Det jag kommer att göra nu är
1) kolla om det är repro i hjälpen till Windows Server 2003 och i så fall lägga in en bugg. Jag vet inte om det kommer att fixas, men chansen är hyfsad - att detta har rapporterats av en användare smäller ganska högt
2) kolla hjälpen för andra språk, se om fler har gjort samma miss
3) blogga om det på http://blogs.msdn.com/jesperh. Google & co. är ganska pigga på att söka av den sajten, så kanske kan andra med samma problem hitta lösningen enklare i framtiden.
Rent allmänt har vi snackat en del internt om hur vi kan göra hjälpen bättre inför Longhorn. Det funkar inte perfekt idag, mycket på grund av att det är så ofantligt mycket jobb som ska göras på väldigt kort tid. Olika förslag har kommit upp - kanske behöver vi inte lokalisera all hjälp, kanske kunde vi lägga majoriteten av hjälpen online istället så att den kan liet senare och korrigeras löpande... vi får se vad som sker...Sv: Telnet-server hjälpen
Sv: Telnet-server hjälpen
Hoppas att någon sökmotor hittar din sida snart, det här är ett sånt där fel som man sitter och svär över ett tag framför allt om man inte hittar något på nätet heller. Själv har man det lite enklare eftersom man är MSDN Subscriber och kan enkelt ladda hem dom språk av Windows man vill.
Tänkte passa på att tacka också för det arbete och den tid du lägger ner på det här, alltid kul att kunna påverka och se att något faktiskt händer. Hur är det med alla andra språkvarianterna av Windows, har dom användarna något liknade forum att vända sig till?
/Samnuel
PS Finns det något roligare än att leta efter fel som någon annan har gjort? :) DS