Nu är det klart, pellesofts medlemmar kommer få fri allmän rådgivning, hjälp och assistans av en legitimerad och spännande advokatfirma stationerad i Stockholm som brinner för att hjälpa oss med eventuella problem som kan uppstå på en mängd områden. Ett forum kommer inom kort att sättas upp där ni kan ställa era frågor och dom efter bästa förmåga svarar på era juridiska frågor. Bästa sammarbetspartner på länge! Första artikeln jag tycker de ska skriva om är det överhängande tjaffset i EU om mjukvarupatent - vad innebär det, hur påverkar det oss mm. =) Jag skulle mer än gärna se en diskussion om vad man som företagare (eller privatperson) ska tänka när man släpper en produkt. Då jag själv har en produkt på gång som förr eller senare ska bli kommersiell så är detta av intresse för mig. Bra frågor Hultan, vänta lite med dom tills forumet är uppsatt. Då får vi dessa frågor och svar samlade.Är du i behov av en jurist eller advokat?
Om eller då en diskussion övergår till ett eventuellt ärende kommer ni att kunna välja att boka en telefontid för att fortsätta ärendet om ni eller företaget vill gå så långt. Om kundens vill driva ärendet kommer sedvanlig timtaxa att utgå. Det skall bli väldigt spännande att se hur stort behovet är och vad jag vet det första i sitt slag på en community.
En medlem har redan kontaktat byrån. Jag har bett att om det går och kunden vill gå vidare, så kommer en artikel skrivas om detta ärende så alla får ta del av processen.
Advokatfirman heter www.legio.se och vi hälsar dom inom kort varmt välkomna att de bistår med sin tid och kunskap till alla medlemmar. Mer information kommer inom kort.
Utöver detta kommer representanter i företaget att publicera några artiklar om kanske tänkta scenario eller tidigare tvister vilket skall bli såväl spännande som lärorikt att få ta del av.
Vi hälsar Legio varmt välkomnaSv: Är du i behov av en jurist eller advokat?
Sv: Är du i behov av en jurist eller advokat?
Hur bör EULA se ut? Vilka typer av fel i programvaran eller hantering av programvaran kan man/bör man frånta sig ansvaret för i ett avtal. Hur löser man eventuella tvister? Hur bör man formulera kundens ansvar för att backup:er tas regelbundet? Hur skyddar man sig mot ansvar när kunden förlorat data p g a dåliga backuprutiner?
Med andra ord, allt juridiskt som berör kommersiell mjukvara är intressant för mig...
En annan sak jag funderar på är att det ibland i mina konsultkontrakt omnämns att eventuella tvister skall avgöras i en skiljedomstol. Vad är det för domstol? På vilket sätt skiljer det sig från en vanlig domstol?Sv: Är du i behov av en jurist eller advokat?