Hej, Jag väljer ofta att läsa den engelska manualen till datorer och hemelektronik, därför att den svenska översättningen alltför ofta är skräp - rena fel eller så töntiga översättningar att man inte begriper. Windows har jag ändå mestadels kört i svenska versioner, mest för att arbetsgivaren tillhandahållit såna versioner. Ofta rätt OK, men ett problem är när engelsktalande kollegor ska köra Powerpoint-presentation eller göra enkel filkopiering eller liknande på min dator - synd att man inte enkelt kan ställa om till engelska då! Magnus,Använder du svensk version av Windows?
Tänkte passa på att fråga vad medlemmarna här på Pellesoft tycker om svensk Windows XP och Windows 2003 Server? Några termer som ni tycker är felaktigt översatta? Några språkliga fel som ni stör er på? Något annat än språk och terminologi som ni inte är nöjda med i de svenska versionerna av Windows? Något som vi kan förbättra i framtida, svenska versioner?
Visserligen kan det vara svårt att ändra saker i Windows, men för oss som jobbar med svensk Windows är det alltid intressant att höra vad svenska användare tycker. Så skriv gärna ett inlägg med dina synpunkter här så lovar vi att läsa det och eventuellt rapportera det till produktteamet eller lokaliseringsteamet. All feedback uppskattas!
Tack på förhand
Magnus
Microsoft ABSv: Använder du svensk version av Windows?
Nu har jag svurit över problem att få igång en enkelt ftp-server i WinXP Pro (SP2). Ett av många problem var en felöversättning, är jag tämligen säker på. I egenskapsrutan för FTP-plats i IIS, fliken Säkerhetskonton, finns _två_ kryssrutor kallade "Tillåt endast anonyma anslutningar", både i kanten av översta rutan och inne i den, nedanför lösenordsrutan. Jag hittade en engelsk bild av motsvarande egenskapsruta som säger bara "Allow Anonymous User" för den översta kryssrutan...
Vore det inte bäst att lämna den här sortens inställningar/menyer oöversatta? Förutom risken för rena fel blir det ofta snarast svårare att begripa på svenska än på engelska; många begrepp finns ju i praktiken bara på engelska. I den omtalade egenskapsrutan är t ex även flikens namn, "Säkerhetskonton", klart diskutabel. Inte förrän man öppnar den förstår man ungefär vad som avses.
mvh /Mats LSv: Använder du svensk version av Windows?
Är det inte så att argumenten som fördes fram i [Använder du engelsk version av Windows?] kommer även att föras fram i denna tråden ?